تاریخ سند: 1 بهمن 1356
موضوع: تحریک تعطیل نماز جماعت توسط علی مظفری
متن سند:
از: 17/ﻫ تاریخ: 1 /11 /2536[1356]
به: 312 شماره: 5629/ﻫ1
موضوع: تحریک تعطیل نماز جماعت توسط علی مظفری
عطف 5577/ﻫ1 ـ 26 /10 /36
13561101
در تاریخ 27 /10 /36 شخصی از میناب با مظفری تماس گرفت و پس از مقداری صحبتهای متفرقه مظفری گفت بله فعلاً قم و همه جا تعطیل است مخاطب سئوال کرد چطور مظفری گفت همه جا تعطیل است همه چیز نماز، روضه، مدرسه، بازار، بندر هم امروز تعطیل است و اضافه نمود نماز جماعتها تعطیل است مخاطب با تعجب گفت عجیب سپس مظفری سئوال کرد میناب را تعطیل نکردید؟ مخاطب گفت نه مظفری گفت به آقای طالب بگویید که اینجا تعطیل است بندر هم روضه تعطیل شده. مخاطب سئوال کرد نماز جماعت میخوانند؟ مظفری گفت نه تمام ایران تعطیل است.1 و سپس ادامه داد به آقای قاسمی گفتهاند قم بمان کسی دیگر نمانده بیش از سیصد و چهارصد نفر کشته شدهاند. آنجا خلوت شده و بعد از کمی صحبتهای متفرقه خداحافظی کردند.
نظریه سهشنبه: علی مظفری تدریجاً به تحریکات خود ادامه میدهد و مراقبت توسط منبع 15852 کماکان ادامه دارد. پیکان
نظریه چهارشنبه: علی مظفری یکی از عوامل اصلی و ریشه تحریکات مذهبی در منطقه است. خبر فوق یکی از دلایل این تحریکات میباشد. ثابت
نظریه 17/ﻫ: نظریه چهارشنبه مورد تایید است. 4 /11 /36
توضیحات سند:
1. از تاریخ 1 /11 /56 به تدریج برپایى کلاس ها و نماز جماعات علماى طراز اول قم از سرگرفته شد. گزارش هاى ساواک حاکى از آن است که روزهاى 29 و 30 دى ماه 56 علماى حوزه علیمه قم از برگزارى نماز جماعت خوددارى کردهاند ولى از صبح اول بهمن ماه جلسههاى درس و بحث شروع شده است. ساواک در بولتن سرى که با عنوان «وقایع مربوط به حوادث اخلالگرانه طلاب علوم دینى و متعصبین مذهبى شهر قم و سایر نقاط کشور» منتشر کرد درباره این مسأله نوشت: «روز 1 /11 /36 آیتالله شریعتمدارى کماکان از شرکت در کلاس درس خوددارى کرده ولى آیات دیگر و مدرسین حوزه علمیه قم در کلاس درس حاضر شدهاند و به تدریس مشغول گردیدهاند. آیتالله سید محمدرضا گلپایگانى نیز ساعت 1000 روز 1 /11 /36 در محل تدریس خود در مسجد اعظم شهر قم حاضر، لیکن به جاى تدریس ضمن گفتن تسلیت به خانوادههاى مقتولین حوادث قم، دولت را مورد حمله و انتقاد قرارداده و گفته: به ما مرتجع مىگویند، ارتجاع به معناى برگشت به عقب مىباشد. در حالى که خودشان احکام زمان جاهلیت را عمل مىکنند. وى در دنباله سخنان خود بالا بردن سن قانونى افراد را براى ازدواج مورد انتقاد قرارداده و آن را موجب توسعه فساد و فحشا دانست.
2. درگزارشهای ساواک منظور از 1585 شنود تلفنی است.
منبع:
کتاب
انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک / استان هرمزگان - کتاب 2 صفحه 136