صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

تاریخ سند: 30 آبان 1345


متن سند:

به: 316 شماره: 19041 /20/ه‍ 3 از: 20 ﻫ‍ /3 آخرین شب سخنرانی سیدعبدالرضا حجازی در مسجد مصادف با شب تولد حضرت امام حسین حدود 400 نفر شرکت[کردند] و آیت‌الله چهل‌ستونی و ربانی شیرازی نیز حضور داشتند در ساعت 1830 حجازی سخنرانی خود را آغاز [کرد] ابتدا راجع به میلاد حضرت حسین صحبت نموده بعد از این که مدتی گذشت مردم آهسته ابتدا به ساکن صلوات فرستادند حجازی گفت: حالا فرمودند [فردا می‌خواهند] بگویند حجازی نام خمینی را برد و مردم صلوات فرستادند چون چند روز پیش تلفن زدند و گفتند چرا در مسجد جامع نام خمینی را برده‌ای جواب دادم آخر تا نام خمینی را نگویم کسی صلوات نمی‌فرستد (هر موقع نام خمینی برده می‌شد جمعیت با صدای بلند صلوات می‌فرستادند) حجازی دنباله سخنان خود را چنین ادامه داد که: بشر قبل از ظهور اسلام با این که در جاهلیت به سر می‌برد از بشر امروز خوشبخت‌تر بود قبل از اسلام اعراب شمشیر به دست می‌گرفتند و با کشوری می‌جنگیدند و تا غروب آفتاب صد نفر کشته می‌شد در زمان جاهلیت دختران را زنده‌بگور می‌کردند بشر امروزه ملتی را بیچاره می‌کند.
رئیس جمهوری که برای مردن گربه‌اش عزا گرفته بود و حرف از مساوات می‌زد دستور بمباران می‌دهد و زن و مرد، کودک و بزرگ و بچه‌های شیرخوار را به زیر آتش می‌گیرد ننگ براین اجتماع پیش رفته که چه جنایاتی به نام آن انجام می‌دهد اسلام آمد مساوات و عدل برقرار کرد امروز اسلام را نابود می‌کنند این همه کاباره و کافه در تهران و کشورهای دیگر، این همه زنهایی که در کافه‌ها به سر می‌برند از اول این کاره نبودند این‌ها را اجتماع فریب داده.
چند روز قبل آن مجله کثیف را به دستم دادند و شرم دارم نام آن را ببرم.
در چهل لایحه‌ای که مطرح کرده بود چه افتضاح که به بار نیاورده است در یکی از لوایح نوشته شده زن صاحب دو نوع فرزند می‌شود اول فرزند قانونی که از شوهرش می‌باشد و دیگر بچه طبیعی یعنی زن علاوه بر شوهرش از مرد دیگری حامله می‌شود و بچه‌ای به دنیا می‌آورد.
در ماده دیگر، قید شده شوهر باید علاوه بر خانه‌ای که زن و بچه‌اش در آن زندگی می‌کنند خانه مجزا هم برای زنش خریداری کند که هر وقت زن خواست از شوهرش جدا شود در خانه دوم زندگی کند ای ننگ بر تو نویسنده کثیف که نام زنا را بچه‌دار شدن طبیعی می‌گذاری.
این است اجتماع امروزی که حتی خانه خلوت هم برای زنا کردن پیشنهاد می‌کند1خجالت بکشید و قلم را به دست این مردان و زنان ناپاک ندهید آیا این است حقوق زن که از آن دم می‌زنند این است انسان قرن بیستم.
انسانی که جز فریب دادن و استعمار کردن کار دیگری بلد نیست آیا آنهایی که می‌آیند و می‌گویند ما برای شما اصل 4 درست کردیم و در این راه چندین ملیون دلار سرمایه می‌گذارند دلشان برای شما سوخته است؟ نه آنها می‌خواهند زندگی شما را ببرند و ملتی را روی معادن زرخیزش گدا و گرسنه نگهدارند.
در خاتمه موقع دعا چنین گفت پروردگارا گرفتاران را نجات بده.
علماء اعلام که شرف حضور دارند نصرت عنایت فرما.
وجود حضرت آیت‌الله عظمی آقای ربانی مهمان عزیز تهران را به سلامت دار.
پروردگارا یگانه مرجع عالی‌قدر ما را در کنار امیرالمؤمنین سلامت بدار.
اداره کل سوم 29 /8 /45

توضیحات سند:

1.
منظور لایحه قانون حمایت از خانواده می‌باشد.
این لایحه برای اولین بار از طرف گروه مرموزی که وابسته به عوامل صهیونیزم در ایران بودند در تاریخ 4 /3 /43 مطرح شد.
در مجله اطلاعات بانوان آن روز (شماره 366 مورخ 4 /3 /43 صفحه دوم ستون 1) چنین آمد : «به مناسبت دهمین سال تأسیس جمعیت راه نو هفته گذشته مراسمی در محل جمعیت برپا بود، در این مراسم خانم فریده دیبا مادر گرامی شهبانوی ایران و اداره کننده جمعیت و عده‌ای از رجال سرشناس و رجال معروف حضور داشتند و از کیک (تولد جمعیت‌) که 9 شمع روی آن بود نوش‌جان کردند.
در این جمعیت صحبت از این بود که جمعیت راه‌ نو طرحی را که برای حفظ حقوق زن تهیه کرده است تصمیم دارد به امضای عده‌ای از نمایندگان زن و آقایان وکلای مجلس برساند و تقدیم مجلس کند.
احتمال زیاد داده می‌شود که در این دوره مجلس در زمینه حقوق زن و خانواده قانونی به تصویب برسد...
» رژیم شاه پس از آن که مدتی از طریق مطبوعات روی این طرح رسوا تبلیغ کرد و به گمان خویش افکار ملت مسلمان ایران را برای پذیرش آن آماده ساخت‌، برآن شد که آن را به مجلس به اصطلاح شورای ملی بفرستد و به آن جنبه قانونی بدهد.
از این رو در تاریخ 11 اسفند ماه 1345، روزنامه‌ها اعلام کردند که : « لایحه حمایت خانواده امروز از طرف دولت به مجلس تقدیم شد» این طرح که در ظاهر داعیه حمایت از زنان را داشت با برخی اصول مسلم فقهی در تناقض بود.
(ر.ک : نهضت امام خمینی‌، سید حمید روحانی‌، ج 2، صفحه 192 ـ 198) با شروع جنجال رسانه‌ای در مورد طرح قانون خانواده از طرف رژیم‌، روحانیون مبارز اقدام به جبهه‌گیری در مقابل آن نموده و با انجام سخنرانیها در مساجد و مجامع عمومی و برگزاری نشست‌هایی در مجامع خصوصی نسبت به آن افشاگری نمودند.
قسمتی از این طرح در مجله اطلاعات بانوان شماره‌های 364، 365 و 366 درج گردید و در هر سه شماره مجله بالای صفحه این جمله نوشته شده بود: «این طرح که بر مبنای اصل تساوی حقوق زن و مرد تهیه شده است بسیاری از تبعیضات ناروای خانوادگی را از بین می‌برد.
» در این طرح بسیاری از مواد قانونی مدنی از جمله ارث فرزند از پدر و اقوام پدری‌، ارث فرزند طبیعی (ولدالزنا)، حکم والدالزنا، فروض معینه ارث‌، ارث زن و شوهر، تفاوت ارث دختران و پسران‌، جواز نکاح موقت‌، عدم جواز ازدواج زن مسلمان با مرد کافر، ضرورت خطبه عقد، ضرورت وجود مهریه زن‌، ضرورت اجازه زن از شوهر برای کار در خارج از منزل‌، گذشت سه پاکی برای زن در عده طلاق‌، عدم تعقیب شوهری که مرد اجنبی را در فراش همسر خود به قتل رسانده و...
را نسخ یا آن را تغییر داده است‌.
برای اطلاع بیشتر از این طرح به قسمت ضمائم آخر کتاب مراجعه شود.

منبع:

کتاب پایگاه‌های انقلاب اسلامی، مسجد جامع بازار تهران به روایت اسناد ساواک - جلد اول صفحه 246


صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.