صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

موضوع : اظهار نظر طبقات مختلف مردم درباره اعدام طیب و حاج اسمعیل

تاریخ سند: 23 آبان 1342


موضوع : اظهار نظر طبقات مختلف مردم درباره اعدام طیب و حاج اسمعیل


متن سند:

شماره : 18222/س ت در تماسیکه مأمور با طبقات مردم اعم از افراد منتسب بحزب منحله توده در سابق و افراد جبهه ملی و کسبه و ساکنین میدان و بازاریها بر قرار نموده اطلاعاتی بدست آورده که بشرح زیر میباشد.
افراد منتسب بحزب منحله توده در سابق این افراد اظهار نموده اند که اعدام نامبردگان کار بسیار شایسته ای بود و این کار یکی از اعمال بسیار خوب شاه میباشد که دست مفتخورها را کوتاه کرده هرگاه چند نفر دیگر از این مفتخورها و افراد روحانی نما که کاری جز اخلال ندارند کوتاه نماید ایران را صد سال رو بجلو برده و ما حاضرین هرگاه این رویه شاه مملکت باشد تا پای جان برای پشتیبانی از او ایستادگی کنیم.
اکنون بعد از مدتها کشت و کشتار در این مملکت و ریخته شدن خون یکعده بیگناه شاه متوجه شده که چه راهی را باید در پیش بگیرد که بیشتر بتواند پیشرفت نماید و با این کار خود تعداد زیادی از روشنفکران جامعه را نیز با خود همراه کرده است.
ما خیلی از اینموضوع خوشحال هستیم که در پوست خود نمیگنجیم و این کار بسیار خوبی است که باید یک مشت علف هرزه را از بین برد تا سایر گلها و گیاهان از بین نروند.
ما بارها گفته و اکنون هم میگوئیم اگر بما اجازه دهند با دندان روحانیون و خمینی و خمینی پرست را پاره پاره خواهیم نمود.
از طرفی افراد بازاری نیز هر کدام هر روز بیشتر بفکر استفاده و جمع نمودن پول از هر راهی که باشد هستند و هیچگاه بفکر افراد زحمتکش نخواهند بود و مالیات هم بدولت نمیدهند و بعناوین مختلف از زیر آن شانه خالی میکنند ما امیدواریم که شخص شاه با امثال این مفتخورها بشدت رفتار نماید و آرزو داریم که گفته های ما جامه عمل پوشیده و روزی بشود که هر کجا چشم بیاندازیم اثری از خمینی و خمینی پرست نبینیم و مفتخوری در این مملکت از بین برود بهمین آرزو شب را صبح و روز را شب میکنیم.
افراد منتسب به جبهه ملی: این افراد اظهار می کنند که دست طبیعت را نباید کوچک شمرد طیب و حاج اسماعیل هر کدام چند میلیون تومان ثروت داشتند، و هر روز کلی درآمد داشتند یک شهر تهران بود و این دو نفر، نباید بلند شده و برای به دست آوردن وجه ناقابلی این طور قیام کنند که به این روز دچار گردند اینک اقوام و بازماندگان آنها نخواهند توانست کوچکترین اقدامی بکنند زیرا برای یک مبلغ ناچیز این همه مدارکی که از خود نشان دادند آبروی خود و دیگران را بردند مثلاً می خواهند بگویند که آن ها فدای اسلام شدند آخر در کجای دین اسلام ذکر گردیده که حق از دولت بیگانه گرفته و برعلیه مملکت و ناموس خودقیام کنند ما هم در اوایل قیام آنها اغفال شده بودیم لیکن چون متوجه شدیم که نظر دیگری دارند جبهه ملی کناره گیری کرد جبهه ملی چند سال است که در حال مبارزه می باشد ولی نظر کودتایی در بین نبوده و هیچ وقت کوچکترین دیناری از کسی نگرفته و نخواهد گرفت و همیشه هم حرفش حساب بوده و به همین دلیل هیچگاه خجل نیست نه پیش ملت و نه نزد خدا طیب و حاج اسمعیل مردمانی بی آلایش بودند اما معلوم نشد از کجا و از چه راهی بدام افتادند در هر حال ما در وضع بدی هستیم و به مرض خانمانسوز نفاق دچار شده ایم و نمیدانیم که برای رهایی از این مرض چکار بکنیم.
این مرض از هر دردی بدتر است حتی از هروئین که آنهمه از آن می نالند و نمی دانم از کجا سرچشمه می گیرد مگر خدا در اینمورد لطفی کرده و ما را از شر یک مشت افراد مقام طلب راحت کند.
دول بیگانه آتش روشن کرده و کنار ایستاده است و تماشا می کند هر طرف که شکت بخورد به سود آنها خواهد بود.
به عقیده ما به طور کلی نمی توان درباره طیب و عمل او قضاوت کرد نه از این طرف و نه آن طرف لکن شاه اگر فرمان اعدام آنها را نمی داد عده دیگری از افراد شرور منبعد به مردم تجاوز می کردند و به طور کلی ما کاری نداریم که این طرف خوب یا آن طرف، خود را بی طرف نشان می دهیم ولی خود را بی طرف نشان می دهیم ولی از قرار معلوم آقای اللهیار صالح و عده ای دیگر به برادران طیب و بازماندگانش تسلیت گفته اند.
کسبه میدان : با تماس با عده قلیلی از کسبه میدان اظهار نموده اند عیب ندارد زندان و اعدام را برای مرد درست کرده اند.
درباره حسین بن علی(ع) هم بد کردند مالش را به تاراج برده و اهل بیتش را به اسارت بردند و یک عده اظهار داشته اند که طیب و حاج اسمعیل به نظر یک عده یهودی قلمداد شده و مرده اند لیکن در نزد رفقا و دوستان همیشه زنده می باشند و هیچ وقت فراموش نخواهند شد و نامشان در تاریخ ثبت خواهد شد(البته این نظریه عده قلیلی از افراد و کسبه ای است که منافع آنها بستگی با طیب داشته) یک دسته از کسبه میدان هستند که اصولاً بی طرف بوده و دخالت در هیچ گونه کارهای سیاسی ندارند و در مورد اعدام طیب و حاج اسمعیل نیز اظهار بی طرفی می کنند.
عده ای از کسبه میدان که بیشتر آنها در میدان سبزی هستند و تقریبا اکثریت با آنها است علاوه بر این که از این موضوع متأثر نیستند خوشحال هم می باشند برای این که از قرار معلوم تاکنون پولهای زوری طیب از آنها می گرفته که فعلاً راحت شده اند ضمنا در میدان شایع شده که یکی از پسرهای طیب در چندی قبل به حضور شاه رفته که شفاعت پدر خود را بنماید که مورد قبول واقع نشده و می گویند پسر دیگر طیب به جرم فروختن موادمخدره در زندان است و با قانون جدید دادگستری درباره فروشندگان مواد مخدره احتمال خطر برای نامبرده هست.
درباره ختم طیب و حاج اسمعیل در مسجد انبار غله و حاج ابوالفتح : از صبح مورخه 13 /8 /42 از طرف عده ای از نوچه های طیب و حاج اسمعیل دو مسجد مذکور فرش شده بود و آماده مجلس ختم برای بعد از ظهر می گردید لیکن ختمی برقرار نگردید.
در جلوی مسجد فوق الذکر مردم اجتماع نکرده بودن لیکن بطور انفرادی می آمدند و چون پاسبان در جلوی درب این مساجد بود مراجعت می کردند.
به طور کلی عده ای که با اعدام طیب مخالفند همان افراد اخلالگر و کسانی می باشند که از این راه نان می خوردند و یک عده هم که از نوچه های طیب می ترسند ظاهرا با این عده هماهنگ می باشند ولی در باطن خوشحالند که دیگر پول زور نخواهند داد.
عده ای بی طرف و عده ای که این اعدام شدگان برای آنها مزاحمت ایجاد می کردند از این موضوع راضی می باشند.
حزب زحمتکشان در این مورد مخالف و افراد وابسته به حزب منحله توده از این موضوع خوشحال و افراد وابسته به جبهه ملی نیز تقریبا از اعدام آنها پشتیبانی کرده و عده ای از این افراد نیز بی طرف و عده قلیلی مخالفند.

منبع:

کتاب قیام 15 خرداد به روایت اسناد ساواک - جلد 4 صفحه 217


صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.