صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

متن سند:

شماره : 11046 تاریخ : 1 /5 /42-31 /4 /42 چندی قبل حجاجی که از مکه معظمه برگشته اند بهریک از آنان در باب حرمت ازادی زنان1 و اصلاحات ارضی یکبرگ اعلامیه فوق العاده شدیدالحن نسبت بمقامات عالیه ایرانی داده اند که یکی از حجاج که اعلامیه را با خود اورده بود گفته است موقعیکه از مسجد مدینه بیرون میامدم در جلو درب مسجد اشخاصی وجود داشتند که از اهالی میپرسیدند ایرانی هستید یا نه و هرکس میگفت ایران هستم یکبرگ از اعلامیه مزبور را که بزبان عربی چاپ شده بود بانها میدادند و پس از تحویل اعلامیه بشخص ایرانی میگفتند در مکه معظمه برای تغییر وضع موجود در ایران دعا کنید و انان را قسم میدادند که این موضوع را فراموش نکنید در اعلامیه منظور ضمن انتقاد از ازادی زنان2 و اصلاحات ارضی توصیه شده که بهر قیمت که باشد مردم مسلمان ایران زیر بار این مسائل نروند و بسیاری از حجاج منطقه کردستان اعلامیه را تا منزل شخصی خود بهمراه اوردند.
گیرنده سازمان اطلاعات و امنیت کشور شهربانی کل کشور دفتر ویژه اطلاعات دایره 8 عملیات مخصوص در جریان هفتم: پرونده حج ضمیمه و بایگانی شود 8 /5

توضیحات سند:

1 ـ حقوق زنان [در رژیم شاه ] زنان ایرانی از ضروری ترین و ابتدائی ترین حقوق انسانی محرومند ـ همانند مردان ایرانی ـ و جای گفتگو نیست که عامل و مسبب این محرومیت و تیره بختی ملت ایران ـ چه زن و چه مرد ـ رژیمهای دست نشانده و بویژه دودمان ننگین پهلوی بوده و میباشند که در خدمت امپریالیسم و استعمار قرار دارند و مردم ایران را از حقوق انسانی و مزایای اولیه ی زندگی محروم داشته به زنجیر کشیده اند.
و با در نظر گرفتن این حقیقت که شاه نوکر چشم و گوش بسته و بی چون و چرای بیگانگان و امپریالیسم آمریکا میباشد و جز در خدمت آنان و به نفع آنان قلمی، یا قدمی نمیتواند بردارد و برنمیدارد، ماهیت اعطای حق رای به زنان، بخوبی روشن میگردد که جز فریب، اغفال و به فساد کشیدن طایفه ی نسوان چیزی دربر نداشته است چنانکه بعدها دیدیم و امروز نیز می بینیم که فرستادن چند زن معلوم الحال و عروسک های کوکی به مجلس، هیچ دردی از هزاران درد غیرقابل تصور بانوان محروم ایرانی را درمان نبخشید و هیچ حقی از حقوق پایمال شده و از دست رفته ی آنان را تأمین نکرد.
برای آن دسته از زنان و دخترانی که از بام تا شام در سردابهای غیرقابل زیست از سنین طفولیت تا کهولت، پای کارگاه های قالی بافی جان میکنند و اصلا رنگ آفتاب را نمی بینند.
یا در شالیزارها تا زانو میان لجن و گل و لای فرو رفته به شالی کاری مشغولند و یا در دشت ها، زراعت گاهها، جنگلها، با دست های پینه بسته، پاهای جراحت دار، چهره های سوخته و استخوانی، قیافه های ژولیده و مندرس و...
پنبه می چینند، گندم درو میکنند، گوسفند میچرانند، هیزم جمع میکنند و...
و از لوازم اولیه ی زندگی و بهداشت و سوادآموزی و...
محروم میباشند، هیچ فایده و ثمره ای در بر نداشت و نخواهد داشت.
از این روی مخالفت قائد بزرگ اسلام با تصویبنامه ی انجمنهای ایالتی و ولایتی مخالفت با آزادی و حقوق بانوان ایرانی نبود بلکه مخالفت و مبارزه بادام فساد انگیزی که شاه علیه زنان ایرانی و به منظور کشانیدن آنان به منجلاب فساد و فحشا و تباهی گسترده بود.
امام خمینی بحق میدانست که رژیم ضد ملی شاه که حقوق 30 ملیون نفوس را پایمال کرده و دشمن شماره یک ملت ایران میباشد، هیچگاه نمیخواهد حقی از حقوق ضایع شده ی احدی از آحاد را به او برساند و هیاهوئیکه به اسم زنان به راه انداخته است علاوه بر اینکه دامی جهت سوق دادن زنان بسوی انحطاط فکری و اخلاقی و بازداشتن آنان از حرکت و جنبش رهائی بخش میباشد نیز توطئه ای جهت دستبرد و تجاوز به اساس اسلام، قانون اساسی و قوانین موضوعه و مصوبه ی ایران است که به دستور اربابان استعمارگر خود به آن مبادرت ورزیده است.
امام خمینی در یکی از نطق های تاریخی خود صریحا اعلام میدارد: ما با ترقی زنها مخالف نیستیم، ما با این فحشا مخالفیم، با این کارهای غلط مخالفیم.
مگر مردها در این مملکت آزادی دارند که زنها داشته باشند؟! مگر آزاد[ی] زن و آزاد مرد بالفظ درست میشود؟! 1ـ تلاشهای ساواک برای متلاشی کردن حوزه علمیه قم و از بین بردن مرکز انقلاب اسلامی و احیاء روشنگری دینی، با کشتار وسیع 15 خرداد و ایجاد رعب و وحشت به اوج خود رسید.
امّا همانطور که از این گزارش برمی آید همه این اقدامات تنها باعث ایجاد کینه در دل مردم قم نسبت به دولت گردیده است.
جالب است که در حاشیه این سند نوشته شده کسی در تظاهرات 15 خرداد قم کشته نشده است! در حالیکه در اسناد قبلی صریحا این مطلب ذکر گردیده است و شاید مسئولین ساواک برای روحیه دادن به افراد خود چنین مطالبی را نوشته اند.
نکته دیگر مطلب شاه است که در مشهد مسئله انتقال حوزه علمیه قم را مطرح کرد تا شاید از اینهمه دغدغه خاطر نسبت به قم آسوده شود.
حال آنکه این تصور کودکانه ای بود که مکان حوزه علمیه فرقی در نگرش علماء نسبت به رژیم ضد اسلامی داشته باشد.

منبع:

کتاب پایگاه‌های انقلاب اسلامی، مدرسه فیضیه به روایت اسناد ساواک صفحه 100

صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.