صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

اخیراً اعلامیه‌هائی با امضاء روح‌اله خمینی

تاریخ سند: 18 تیر 1357


اخیراً اعلامیه‌هائی با امضاء روح‌اله خمینی


متن سند:

شماره: 3921 /ﻫ 1 تاریخ: 18 /4 /2537[]
از: ساواک استان هرمزگان
به: ریاست ساواک لنگه
شماره پیرو: 957 /320 ﻫ 1 – 18 /4 /37
0418
اخیراً اعلامیه‌هائی با امضاء روح‌اله خمینی توزیع در آن عنوان شده است که در روز‌های سوم و نیمه‌شعبان جشن نداریم1 نمایندگان و خطباء مردم را [آگاه] کنند و حوادثی برای ملت در چند ماه گذشته بوده فراموش نشود چون احتمال دارد از طرف عناصر افراطی و ماجرا‌جویان در این زمینه تحریکاتی صورت گیرد با همکاری مأمورین انتظامی پیش‌بینی‌های لازم معمول و نتیجه را گزارش نمایند.2
مهرام

توضیحات سند:

________
1. این تصمیم حضرت امام (ره) واکنشی بود به اقدامات خشن رژیم در سرکوب مردم در شهرهای مختلف کشور، براساس اسناد ساواک در سراسر کشور مردم در حمایت از امام از آذین‌بندی خیابا‌ن‌ها و مساجد خودداری کردند. نکته جالب این است که پس از انتشار موضع‌گیری امام در این خصوص رژیم تلاش بسیار گسترده‌ای در سراسر کشور برای خنثی کردن این دستور امام به کار برد که موفق نشد. از جمله اقدامات رژیم استفاده از منابع و امکاناتش برای برگزاری جشن‌های نیمه شعبان به بهانه‌ی مخالفت با تشکیلات بهائیت بود. متن اعلامیه در ضمائم آمده‌است.
2. همانگونه که گفته شد به دنبال تحریم جشن‌هاى نیمه شعبان از طرف امام خمینى و پیگیرى این امر از طرف روحانیان، در ساواک طرحى تحت عنوان «طرح تعظیم و بزرگداشت هر چه بیشتر مراسم میلاد حضرت امام زمان» تنظیم شد و به نواحى مختلف ارسال گردید. در این طرح تاکید شده بود «ضرورى مى‌باشد به طور غیر محسوس و همه جانبه با تماس با مقامات و شخصیتها و سازمانها و افراد مؤثر محلى در این زمینه احترامات وسیع و مجلل صورت گرفته و شرح برگزارى مراسم اعلام شود. این تاکید از طرف پرویز ثابتى ایراد شد. این طرح در اصفهان نیز به اجرا گذاشته شد. ساواک اصفهان براى مقابله با تحریم جشنها غیر از چراغانى سر در ادارات دولتى، گروهى از بازاریان را از طریق ارعاب وادار به چراغانى اماکن کسب خود کرد.

منبع:

کتاب انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک / استان هرمزگان - کتاب 3 صفحه 143

صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.