صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

موضوع: فتح‌اله اسماعیلی فرزند قنبر

تاریخ سند: 1 شهریور 1356


موضوع: فتح‌اله اسماعیلی فرزند قنبر


متن سند:

از: ﻫ ز تاریخ: 1 /6 /2536[1356] 13560601
به: 312 شماره: 4967/ ﻫ ز
موضوع: فتح‌اله اسماعیلی فرزند قنبر

نامبرده بالا که کارمند قسمت نقشه‌برداری منطقه ذغال‌سنگ پابدانا در محدوده شهرستان زرند و دارای افکار حاد و غیرعادی است اخیراً در یک صحبت خصوصی درباره لزوم مطالعه کتاب‌های مفید اظهار داشته به شخصه به نوشته‌های مرحوم دکتر علی شریعتی خیلی علاقمند است و تاکنون کتاب‌های "چه باید کرد" و "تشیع صفوی و علوی" و "انتظار" را از او خوانده و در حال حاضر هم در جستجوی پیدا کردن کتاب شهید جاوید1 است که سال گذشته در جریان قتل آیت‌اله شمس‌آبادی روحانی اصفهان سر و صدا بلند کرد و می‌خواهم بدانم علت چه بوده است که این روحانی معروف اصفهان به دست طرفداران کتاب مزبور به قتل رسیده است ضمناً اسماعیلی نامبرده فعلاً بیشتر با دو تن از دیپلمه‌های منطقه به اسامی عباس دیبا و حسن شکری‌زاده حشر و نشر دارد و هر دو نفر نامبرده را اسماعیلی افرادی منطقی و چیزفهم قلمداد کرده است.
نظریه شنبه. حسن شکری‌زاده و عباس دیبا دارای تمایلات شدید مذهبی می‌باشند.
نظریه یکشنبه. خبر و نظریه شنبه به احتمال قوی صحت دارد و به شنبه توصیه شده است ضمن مراقبت روابط خود را با نامبردگان گسترش بیشتری داده و فعل و انفعالات مربوط به آنها را گزارش نماید. کیان
نظریه ﻫ ز ـ با تأیید نظریه یکشنبه بهره مراقبت و پیگیری‌های معموله در این مورد به موقع به عرض خواهد رسید.
نظریه یکشنبه 8 ﻫ . نظریه ﻫ ز مورد تأیید می‌باشد. ضمناً از اعمال و رفتار نامبردگان مراقبت و نتایج به موقع به عرض خواهد رسید. مؤلف
نظریه سه‌شنبه. نظریه یکشنبه مورد تأیید می‌باشد. آسای
نظریه چهارشنبه. نظریه سه‌شنبه مورد تأیید می‌باشد. یگانه
نظریه 8 ﻫ . نظریه چهارشنبه تأیید می‌گردد % 6 /6 /36

توضیحات سند:

1. آقاى نعمت‌الله صالحى نجف‌آبادى در کتاب «شهید جاوید» ادعا کرده است که حضرت سیدالشهداء (ع) در آغاز حرکت به سوى کربلا براى تشکیل حکومت قیام کردند و سپس با ملاحظه وضع کوفه از ادامه قیام منصرف شده و خواستند به مکه بازگردند، اما با جلوگیرى عمال یزید، آن حضرت ناچار به جنگ با یزیدیان شد. نویسنده کتاب شهید جاوید معتقد است: «امام (ع) در آغاز حرکت به تشکیل حکومت و نیز حمایت مردم کوفه امیدوار بود، لکن اعتقاد مشهور در میان علماى شیعه و اهل تحقیق آن است که امام (ع) قبل از حرکت به سوى کوفه از حوادث هولناک آینده آگاه و قیام خود را براى انجام تکلیف الهى و احیاء شریعت مقدس اسلام که بدست بنى‌امیه در حال انحراف و اضمحلال بود شروع کرد». مباحث کتاب مزبور بحث، انتقاد و جدالهاى زیاد را در پى داشت به ویژه آنکه نویسنده از پرداختن به مسئله «علم امام (ع) به امور غیب که از جمله صفات ممتاز ائمه معصومین (ع) است» غفلت کرده است، حضرت آیت‌الله گلپایگانى که کتاب را با دقت مطالعه کرده بودند از مؤلف خواستند از چاپ کتاب صرفنظر نماید، با این وصف مؤلف اقدام به چاپ آن مى‌نماید.
پس از انتشار کتاب شهید جاوید آیت‌اله گلپایگانى به اهل تحقیق یادآور شدند تا پاسخ نقطه‌نظرات نویسنده را مطابق مستندات مسلم حدیثى و تاریخى ارایه دهند، آیت‌الله حاج شیخ لطف‌الله صافى گلپایگانى در پاسخ به رد نظریه مؤلف شهید جاوید کتاب «شهید آگاه» را نوشت، حاصل نظر ایشان این است که «امام حسین (ع) از ابتداى قیام مقدس خود هیچ‌گونه امیدى به پیروزى نداشته‌اند بلکه مى‌دانسته‌اند که در کربلا شهید مى‌شوند و به همین منظور قیام فرمودند و اهل بیت و یاران خود را به همراهى فراخواندند.» رژیم پهلوى و به ویژه عناصر ساواک که همواره آتش بیار معرکه اختلافات و مسبب همه فتنه‌ها در حوزه‌هاى علمیه بودند، تلاش مى‌کردند با افشاندن بذر نفاق و شقاق در بین علماء و حوزه‌هاى علمیه از یک سو و از سوى دیگر بین دو قشر روحانى و دانشگاهى دامنه اختلافات را هر چه بیشتر افزایش دهند.
اگرچه در بدو انتشار کتاب شهید جاوید اختلافات جنبه کلامى و نظرى داشت و عمدتا در مجالس علمى یا منابر مطرح مى‌شد، لکن فتنه‌گرى‌هاى ساواک بر این نکته متمرکز شده بود تا دائره اختلافات را بین طلاب طرفدار امام خمینى (ره) و طرفداران آیت‌اله گلپایگانى بسیار زیاد نشان دهد. پر واضح است که در آن مقطع زمانى حساس که اغلب نیروهاى مبارز در قید و بندها و سلول هاى ساواک گرفتار بودند، بیش از هر زمان لازم بود، وفاق و اتحاد در میان آنان حفظ شده، ولى ساواک که مترصد چنین فرصت هایی بود، براى شعله‌ور کردن آتش نزاع با تمام تدبیر و برنامه‌ریزى وارد میدان شده و تاحدى موفق شد جهت مبارزه علیه رژیم پهلوى را کند نماید. حضرت امام خمینى (ره) آنگاه که از اتحاد و اتفاق مسلمین سخن مى‌گفتند، کتاب شهید جاوید را از عواملى شمرد که باعث تفرقه و اختلاف شده بود، ایشان فرمودند :
«دیدیم... چه بساطى درست کردند براى کتاب شهید جاوید... یکى از آن طرف کشید و یکى از این طرف، یک ماه مبارک ماه محرم و سایر ایام [وقت] خودشان را صرف کردند و قوا را هدر بردند، و اعلی‌حضرت با کمال آرامش اموال این ملت را خورد و سلطه خودش را تحکیم کرد...»
آیت‌الله لنکرانی به کمک آیت‌الله اشراقی به خاطر حساسیت موضوع ،کتابی با نام «ائمه اطهار (ع) یا پاسداران وحی در قرآن کریم» منتشر کردند که در آن به شبهات کتاب شهید جاوید پاسخ داده شده است.

منبع:

کتاب انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک، استان کرمان، کتاب 3 صفحه 391


صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.