بازجوئی از: عباس شهرت واعظ طبسی
متن سند:
بازجوئی از: عباس شهرت واعظ طبسی
س . هویت کامل خود را بنویسید.
ج . نام عباس شهرت واعظ طبسی فرزند غلامرضا شماره شناسنامه 459 صادره از مشهد تاریخ تولد 1314 مشهد، شغل مدرس حوزه علمیه . متأهل . دارای چهار فرزند . دارای سابقه بازداشت قبلی . تبعه دولت شاهنشاهی ایران . ساکن مشهد خیابان عشرت آباد بعد از پمپ بنزین کوچه ناظر دست راست اولین کوچه فرعی . انتهای کوچه دست [؟] کوچه بن[بست] درب روبرو پلاک 11 تلفن منزل 28687 . واعظ طبسی
س . متعهد به راستگوئی میشوید.
ج . بلی. واعظ طبسی
س . چنانچه تاکنون از طرف مقامات انتظامی و یا امنیتی بازداشت و احضار شدهاید جریان را به طور مشروح بنویسید.
ج . در سال 41، 9 روز با آقای نوقانی[نوغانی] در مشهد بازداشت و بعد به تهران اعزام شدیم و ما را به قزل قلعه بردند و مجموعاً 4 روز در آنجا بودم و بدون محاکمه آزاد شدم و مجدداً اواسط سال 41 بازداشت شدم در مشهد و سه روز بعد آزاد شدم و حدود سال 43 در مشهد دستگیر شدم و بدون محاکمه مرخص شدم و در همین سال مجدداً در قم بازداشت شدم و چهار ماه در زندان بودم و بدون محاکمه آزاد شدم و در سال 44 و 45 مرا خواستند و محاکمه شدم و سه ماه محکوم شدم و بعد از محکومیت آزاد شدم. واعظ طبسی
س . دوستان و معاشرین نزدیک خود را با ذکر نام . شهرت و شغل بنویسید.
ج . شیخ محمدرضا محامی شغل امام جماعت مسجد حاج فرهاد . سید عبدالکریم هاشمینژاد مدرس حوزه علمیه . سید علی خامنهای امام جماعت مسجد امام حسن. واعظ طبسی
س . اسامی برادران . خواهران و بستگان نزدیک خود را با ذکر نام و شهرت و شغل بنویسید.
ج . دو برادر به اسامی حسین واعظ طبسی شغل در بازار کار میکند. احمد شرفیان ناتنی شغل رئیس بانک صادرات شعبه خیابان دانشگاه . خواهر ناتنیام به نام فاطمه شرفیان شغل خانه دار . شوهر دبیر نام علی اصغر اژدری . دو عمو به نام محمدباقر اخوان مهدوی شغل کشاورز ساکن طبس و حاج عباسعلی اخوان مهدوی شغل کشاورز در طبس. واعظ طبسی
س . در بازرسی که از منزل شما به عمل آمده مطلبی تحت عنوان نیاز مثبت و منفی هر مکتب به دست آمده توضیح دهید این نوشته را چه شخصی در اختیار شمار گذارده است.
ج . این نوشته را یک محصل افغانی که طلبه است و سابقاً در درس منطق من شرکت مینمود از من خواست درسی به عنوان معارف اسلامی از کتاب شرح حال [باب]حادی عشر1 برایش بگویم. به او پیشنهاد کردم مجموعه دریافت خود را از روایات و آیات بنویسد در صورتی که احساس آمادگی نمودم، میپذیرم. به دنبال پیشنهاد من این نوشته را در اختیار من گذارد که من بخوانم و تصحیح کنم. واعظ طبسی
س . این طلبه درحال حاضر در کدام مدرسه مشغول تحصیل است.
ج . تا سال گذشته در قم مشغول تحصیل بودو نامش روحانی (ریحانی) است. واعظ طبسی
س . شما در کجا برای طلاب درس میدهید.
ج . دو درس در مسجد ملاهاشم بعد از نماز شب و ساعت 6 صبح هر روز و شب و در مسجد قوچانیها از ساعت 645 هر روز درس رسائل2 میدهم. واعظ طبسی
س . چرا چند روز قبل درس خود را تعطیل کردید و این تعطیلی به چه منظوری بود.
ج . چون من فردی از افراد حوزه علمیه هستم به دنبال تعطیل حوزه مجبور بودم تعطیل کنم. واعظ طبسی
س . چه کسی به شما اطلاع داد که درس حوزه علمیه تعطیل شده و چه اجباری داشتید که شما هم درس خود را تعطیل کنید.
ج . فرد خاصی به من مراجعه نکرد. صبح که از درس لمعه3 برای درس رسائل میرفتم طلاب به صورت دسته جمعی از من سئوال کردند مگر شما در جریان اخبار قم نیستید. گفتم چرا شایعاتی را شنیدهام اما چه مقدار صحیح است نمیدانم و همین امر موجب شد که عصر آن روز با آقای فلسفی تهران تلفن کنم و صحت و سقم قضیه را استفسار نمایم. مشارالیه فقط این مقدار تعیین نمودند که اوضاع در قم ناآرام است و چون درس حوزه هم تعطیل شده بود من هم تعطیل کردم. واعظ طبسی
س . شما در مورد تعطیل درس در قم با چه کسی تماس گرفتید.
ج . در قم با کسی تماس نگرفتم و در قم کسی را ندارم. واعظ طبسی
س . برای تعطیل درس چه افرادی با شما تماس گرفتند.
ج . مرتباً از طرف بعضیها که آنها را نمیشناختم با من تماس میگرفتند میگفتند چرا شما درس را تعطیل نمیکنید. من پاسخ میدادم در جریان قم نبودهام. واعظ طبسی
س . روز 23 /3 /54 به اتفاق چه افرادی جهت استماع سخنرانی هاشمینژاد به منزل او رفتید.
ج . سه روز روضه داشت. روز اول را به اتفاق محامی و روز آخر را به تنهائی رفتم. واعظ طبسی
س . در مجلس روضه هاشمینژاد چه افرادی سخنرانی کردند و پیرامون چه موضوعهائی بحث مینمودند.
ج . روز اول آقای مروی در مورد انحراف واژهها و اینکه هر کس امام و زعیم و حجت و آیت خدا نیست. روز سوم آقای هاشمینژاد در مورد روش ائمه و اینکه همیشه از امکانات علمی و فکری خود در راه بالا بردن افکار عمومی استفاده میکردند و متأسفانه ایادی سودجو مانع ایجاد مینمودند. واعظ طبسی
توضیح اینکه مثلاً میگفت (هاشمینژاد) حضرت باقر متهم شد به اینکه نصرانی است این اتهام موجب گردید مردم مسلمان فریاد او را نشنوند. امروز هم گاهی در حوزهها افرادی متهم به داشتن روش وهابی گری و یا کمونیستی میشوند.4 واعظ طبسی
س . اظهارات خود را به چگونه گواهی مینمائید.
ج . امضاء میکنم. واعظ طبسی
توضیحات سند:
1. باب حادی عشر: کتاب کلامی معروف شیعی، باب یازدهم از منهاج الصّالح فی مختصر المصباح است که توسط علامه حلی (ره) تألیف گردیده و در آن کتاب مصباح المُتَهَجِّد شیخ طوسی (ره) را که در ادعیه و عبادات است، خلاصه کرده است.
2. کتاب رسائل: مجموعهای از رسالههای اصولی شیخ مرتضی انصاری (ره) و از متون درسی حوزههای علمیه است که نام کامل آن، « رسائل قطع و ظن » میباشد.
3. الروضه البهیه فی شرح اللمعه الدمشقیه، معروف به شرح لمعه، مشتمل بر تمامی ابواب فقه، یکی از کتب آموزشی حوزههای علمیه است که نوشتهی اولیه آن به نام « لمعه دمشقیه »، تألیف شهید اول میباشد و شرح و بسط آن، توسط شهید ثانی صورت گرفته است.
4. امام خمینی (ره) در دوم مهر ماه سال 1354ش، در پیامی که به اتحادیه انجمنهاى اسلامى دانشجویان امریکا و کانادا در پاسخ به نامهی آنان نوشت، به این نکته اشاره کرد و فرمود: « ... از رشد ملت است که نقشههاى شوم اجانب که به دست شاه باید اجرا شود، مواجه با مخالفت ملت مىشود؛ رشد ملت است که حزب ساختگى شاه را با آن همه رعد و برق و عربده رسوا کرد و شاه را گرفتار آشفتگى و هیجان کرد؛ رشد ملت است که با همه ارعاب و تهدید، در انتخابات مفتضح شرکت نکرد، مگر مشتى جیرهخواران و بستگان به دستگاه؛ رشد سیاسى دانشجویان قدیم و جدید است که به تبلیغات چند صد ساله اجانب و نقشههاى تفرقهانداز استعمار پشت پا زده و در صف واحد در مقابل رژیم، مردانه ایستاده و از حقوق ملت مظلوم دفاع مىکنند، و از شکنجهها و حبسها و محرومیتها هراس ندارند؛ رشد دانشجویان قدیم و جدید است که در بزرگداشت 15 خرداد، روز رستاخیز ملت، در سراسر کشور به تظاهراتى دست زدند که شاه را دچار سرگیجه نمود و دستور حمله وحشیانه به مدرسه فیضیه و دارالشفا، مهد تربیت اسلامى و کانون انفجار در مقابل ظلم و استبداد، صادر و محصلین قرآن و فقه اسلام را به اسم کمونیست، پس از زجر و ضرب و جرح به زندانها و سربازخانهها کشاند که سرنوشت آنها معلوم نیست.» صحیفه امام، ج 3، ص 113.
منبع:
کتاب
آیتالله حاج شیخ عباس واعظ طبسی به روایت اسناد ساواک صفحه 370