صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

موضوع : اظهارات شیخ حسینعلی قادری درباره محمدعلی منتظری

تاریخ سند: 14 شهریور 1350


موضوع : اظهارات شیخ حسینعلی قادری درباره محمدعلی منتظری


متن سند:

به : 312 از : 21 شماره : 2309 /21 بعدازظهر روز 10 /6 /50 در مغازه کتابفروشی شیخ احمد آذری نامبرده بالا در حضور حسن فرزند آذری و یک طلبه دیگر اظهار داشت من با شیخ حسینعلی منتظری و خانواده اش دوستی و ارتباط نزدیک دارم چون هر دو اهل یک شهر و با هم از کوچکی بزرگ شده ایم و افزود که فرزند منتظری منحرف شده و با چریک ها و عناصر تند تماس دارد درس اقتصاد را در زندان از مهندس بازرگان1 و غیره آموخته و حتی پدرش با اینکه انقلابی است با روش وی موافق نیست چون می گوید محمدعلی از مسیر روحانیت خارج شده و راه دیگری را در پیش گرفته مثلاً در چند وقت قبل مادرش در نجف آباد چند دختر را در نظر گفته بود تا یکی را برای ازدواج انتخاب کند ولی او حاضر نشد وقتی ما علت عدم ازدواج را پرسیدیم فورا اسامی چند نفر از رجال سیاسی دنیا را برد و گفت اینها هیچکدام ازدواج نکردند زیرا ازدواج مانع پیشرفت کارهای ما است2 قادری اضافه کرد که اخیرا مدارکی از پسر منتظری گرفتند که مربوط به چریک ها و دانشجویان بوده و تند [و] داغ است و این مطلب اتهام و تهمت هم نیست فعلاً وی در این راه است مگر در آینده به راه راست برگردد.
قادری افزود شایع است که پسر منتظری را دستگیر کردند ولی حقیقت ندارد چون ما چند نفر از رجال و بزرگان را واسطه قرار دادیم تحقیق کردند معلوم شد هنوز دستگیر نشده و در تهران هر منزلی که در آن تردد داشته رفتند و بازرسی کردند ولی او را پیدا نکردند و ضمنا چند خانه هم در قم بوده که احتمال می دادند محمدعلی در آنجا باشد بازدید کردند و چیزی به دست نیاوردند سپس اظهار داشت که با پدرش و مادرش صحبت کردم به طوری که از حرفهای مادرش استفاده می شد کلاً معلوم است که هیچ اطلاعی از پسرش ندارد ولی پدرش بعید نیست اطلاع داشته باشد چون هر وقت می گوییم از محمد چه خبر؟ می گوید چه می دانم من اطلاعی ندارم.
قادری اضافه کرد من چند روز قبل که نجف آباد بودم به شیخ حسینعلی منتظری گفتم شما محمدعلی را به دست من بسپار من کاملاً از او حفاظت می کنم و جای امنی که آزاد هم باشد برایش تهیه می کنم و مدتی او را کنترل می کنم که هر کتابی را مطالعه نکند و کتابهائی در اختیارش می گذارم که خواندن آن انسان را خونسرد و آرام می کند بعد که روحیه اش عوض شد وسایلی ایجاد می کنم که دستگاه کارش نداشته باشد ولی منتظری جوابی نداد بعد صحبت از کتاب شهید جاوید3 به میان آمد قادری اظهار داشت که منتظری گفت من نمی خواستم به این کتاب تقریظ بنویسم محمدعلی مرا وادار کرد منتها منتظری حاضر نیست این مطلب گفته شود چون نمی خواهد بگوید که من هم تحت تأثیر پسرم قرار گرفتم و روی همین اصل هم به کلی وجهه سابقش را در نجف آباد از دست داده ـ حسن فرزند آذری اظهار داشت که پسر منتظری به طور قطع و مسلم در قم نیست می گویند از مرز خارج شده و به افغانستان رفته است.
در این وقت قادری اعلامیه ای از جیب خود بیرون آورد و به طلبه ای داد گفت مربوط به 13 رجب و جشن تولد حضرت علی (ع) در مسجد موغار در اردستان اصفهان است.
4 نظریه شنبه : حسینعلی قادری پیرمردی است 60 ساله اهل نجف آباد اصفهان و به طوری که خودش اظهار می داشت فعلاً ساکن قم است.
عین اعلامیه مذکور که به امضای قادری است جهت شناسایی نامبرده به پیوست تقدیم می گردد.
نظریه یکشنبه : مفاد گزارش صحیح است از اظهارات قادری مشخص می شود که روابط نزدیکی با منتظری دارد ضمن تقدیم عین اعلامیه مذکور به استحضار می رساند آن چه به نظر می رسد منظور نامبرده از درج یک بیت شعر در بالای اعلامیه با توجه به نزدیکی زمان برگزاری جشن های شاهنشاهی بدون نظر نبوده و قابل بررسی است ضمنا وی در این ساواک فاقد سابقه می باشد مقرر فرمایید چنانچه در آن اداره کل از مشارالیه سابقه موجود است خلاصه[ای] از آن را ضمن اعلام نظر درباره مشارالیه به این ساواک ارسال دارند.
شراره نظریه سه شنبه : مفاد گزارش صحیح است این شخص فرد سالمی به نظر نمی آید شعری که در ابتدای اعلامیه وی درج گردیده قابل بررسی است فعلاً بایستی مشخص شود محل اقامت وی کجاست و دوستان و معاشرین وی چه اشخاصی هستند.
شرربار نظریه 21 ـ ه ـ در مرخصی می باشند.
آقای وثوقی بررسی و بهره برداری و نسبت به شناسایی بیشتر محمدعلی منتظری و حسینعلی قادری و چگونگی امکان ...
سیاسی آنان اقدام و پاسخ ساواک مربوطه ...

توضیحات سند:

1ـ مهندس مهدی بازرگان در سال 1284 ه.
ش در تبریز به دنیا آمد.
پس از پایان تحصیلات متوسطه جزو دانشجویان اعزامی، به فرانسه رفت.
پس از بازگشت، در سلک اساتید دانشگاه تهران به اشتغال پرداخت و تا ریاست دانشکده فنی این دانشگاه پیش رفت.
در اولین سال از دهه چهل به همراه یداللّه سحابی نهضت آزادی ایران را پایه گذاری کرد.
تلاشهای سیاسی این حزب ـ با فراز و نشیبهای فراوان ـ تا امروز ادامه یافته است.
مهندس بازرگان در سال 1357 پس از پیروزی انقلاب اسلامی از طرف حضرت امام خمینی (ره) به نخست وزیری ایران برگزیده شد.
وی در 30 دی ماه 1373 درگذشت.
2ـ همان گونه که در مقدمه کتاب، آمده است، شهید محمد منتظری، پس از پیروزی انقلاب اسلامی، از این سنت الهی تبعیت کردند و صاحب دو فرزند شدند.
3ـ این کتاب در اواخر سال 1349 ه.
ش توسط شیخ نعمت اله صالحی نجف آبادی تألیف گردید.
وی در کتاب شهید جاوید به بررسی ریشه ها و علل وقوع حادثه عاشورا و تحلیل حرکت امام حسین(ع) با استفاده از روش تحقیق و نقد منابع معتبر تاریخی پرداخته است.
دکتر حمید عنایت در کتاب «تفکر نوین سیاسی اسلام» درباره کتاب شهید جاوید چنین می نویسد: « ...
آنچه که شهید جاوید را اساسا از آثاری که تا کنون (از اهل سنت ) بررسی کرده ایم و از سایر نوشته های شیعه درباره این موضوع متمایز می سازند ، روش شناسی نیمه محققانه آنست...
.
این کتاب استدلالات خود را از طریق تحلیل مفصل و انتقادی منابع سنتی ترتیب می دهد.
در حقیقت نکته نهفته در تمام احتجاجات مؤلف این است که فهم صحیح تاریخ شیعه فقط وقتی میسر است که تمام جازمیت های مقبول آن تحت یک برآورد کامل قرار گیرد.
او بدین ترتیب با بسیاری از حکایات مأنوس معارضه می کند و آنها را در بوته آزمایش می گذارد.
» بدنبال انتشار کتاب شهید جاوید، برخی از روحانیون قم و دگر شهرها به مخالفت با آن برخاسته و پاره ای از نکات و مطالب مطروحه در کتاب را مخالف عقاید شیعیان و علماء انگاشتند.
برای کتاب شهید جاوید تقریظ های بسیاری توسط برخی صاحب نظران و اندیشمندان نوشته شد و چون آیه اللّه منتظری و آیه اللّه مشکینی نیز برای آن تقریظ نوشته بودند، این مسئله بهانه ای شد برای ساواک تا از این طریق بین روحانیون و پیروان نهضت امام خمینی تفرقه ایجاد کنند لذا با برنامه ریزیهای دقیق و اخذ فتاوی برخی مراجع در محکومیت و تکفیر نویسنده و تقریظ نویسان آن ، مدتها از این موضوع نهایت سوءاستفاده را کردند.
امام خمینی(ره) در این باره فرمودند:« ...
.
ما دیدیم که دو سال ، سه سال حالا هم تتمه اش هست، چه بساطی درست کردند برای کتاب «شهید جاوید.
» باهم اختلافات اهل منبر و اهل محراب و اهل بازار و اهل کذا، یکی از آن طرف کشید و یکی از آن طرف کشید و یک ماه مبارک و یک ماه محرم و سایر ایام خودشان را صرف کردند و قوا را هدر بردند و اعلیحضرت با کمال آرامش اموال این مملکت را خورد و سلطه خودش را تحکیم کرد بر آنها.
آقایان هم همه متوجه هستند که کجای کتاب «شهید جاوید» چی چی نوشته.
کجایش چی چی نوشته، مقصودش اینست، مقصودش آنست، دعوا کردند بر سر این مطلب و ...
.
همه قوا صرف کتاب «شهید جاوید» شد و اختلافات سر کتاب شهید جاوید، هدر دادند قوای خودشان را چند سال ، الان هم دنباله اش هست (صحیفه نور ج 2 ص 250) 4ـ عین این اعلامیه، به شرح زیر است : ما که اندر چمن خود گل نسرین داریم در دمن ها گل خرزهره چرا بوی کنیم دانی ز چه این چرخ کهن می گردد نی بهر تو و نه بهر من می گردد در گردش او علی چو آمد بوجود می بالد و گرد خویشتن می گردد ای فرزندم بیدار شو و از عمر خویش استفاده کن (علی علیه السلام) به مناسبت میلاد با سعادت پیشوای پرهیزکاران مولا علی علیه السلام در مسجد (موغار) مجلس جشنی برقرار است مقتضی است سر کار با متعلقان و دوستان شرکت فرموده صفای بیشتری به آن خواهید داد.
قادری ساعت پذیرائی از 7 الی 9 لیله شنبه 13 رجب

منبع:

کتاب شهید حجت‌الاسلام محمد منتظری به روایت اسناد ساواک صفحه 161


صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.