صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

موضوع: علی امینی نخست‌وزیر سابق

تاریخ سند: 12 اسفند 1347


موضوع: علی امینی نخست‌وزیر سابق


متن سند:

گزارش خبر
به: ۳۱۲ شماره گزارش: 46680 /20 ﻫ 4
از: ۲۰ ﻫ 4 تاریخ گزارش: 12 /12 /47
موضوع: علی امینی نخست‌وزیر سابق

از ساعت ۷:۳۰ روز چهارشنبه 7 /12 /47 در منزل علی امینی واقع در دروازه شمیران پارک امین‌الدوله در حدود ۲۰ نفر از جمله خلیقی کارمند بازنشسته دارائی، نیک‌پور کارمند شهرداری، رحیم خبازباشی، منصوریان کارمند اداره غله، شریفی، سید حسین رضوی (متخلص به سرمست)، یوسف رنجبر، نادری کارمند شرکت تلفن، آقای انصاری (همسر خانم دکتر نوابی‌نژاد کارمند آموزش و پرورش)، صاحب اختیاری کارمند سازمان جشن‌های دو هزار و پانصد ساله حضور داشتند ابتدا خلیقی اظهار داشت جناب اشرف تعداد جوان‌های بیتل به ۵ هزار نفر رسیده است از طرف خود ملکه انتخاب کرده‌اند دارند تشکیلات می‌دهند دکتر امینی اظهار نمود ظاهر امر می‌شود شوخی فرض کرد و به این جوانان به چشم درویش مسلکی نگاه کرد ولی همین مسخره‌بازی‌ها همین خودسری‌ها روزی کار به دست مملکت خواهد داد زیرا وقتی جوانی به خود علاقه نداشته باشد به هیچ چیر پایبند نیست. در کشورهای خارج هم این بازی‌ها هست ولی قاعده و اصولی دارد مثلاً فلان جوان در عشق شکست می‌خورد از خود دست بر‌می‌دارد ریش می‌گذارد. یا پسر فلان ثروتمند از تجملات سیر می‌شود خود را به این صورت در می‌آورد. در ثانی تعداد این قبیل افراد انگشت‌شمارند ولی در ایران مانند مرض مسری همه را وادار به وارد شدن به این جرگه می‌کند. واضح است وقتی جوانی به خود نمی‌رسد. تحصیل هم نمی‌کند دنبال کسب آبرو نمی‌رود رفته‌رفته یک عضو فاسد برای اجتماع بار می‌آید این دولت‌ها هستند که بایستی جلوگیری کنند راه‌حلی برای کسالت روحی جوانان پیدا کنند. البته در ابتدای پیدایش نه اکنون که کار از کار گذشته و جنبه عمومی پیدا نموده است. بعد دکتر امینی اضافه کرد پریشب با ماشین به چهارراه یوسف‌آباد رفتم خواستم قدری گردش کنم ماشین را جلو کتابخانه گذاشتم به طرف سه‌راه شاه راه رفتم شوفر من متوجه می‌شود چند نفر جوان از اتومبیل پیاده می‌شوند و دنبال من می‌آیند فوری ماشین را حرکت می‌دهد و خود را به من می‌رساند دیدم شوفرم رنگ از رویش پریده است گفتم چه خبر است موضوع را نقل کرد در جواب شوفرم گفتم یکی دو نفر با من تماس گرفتند و احوال‌پرسی کردند از قیافه آنها چیزی متوجه نشدم. سرمست افزود جناب اشرف مردم این مملکت به شما علاقه دارند. به خصوص جوانان تحصیل‌کرده می‌خواهند با شما وارد بحث بشوند. دکتر امینی گفت بله بنده خودم احساس کردم روی علاقه و محبت مطالبی سئوال می‌کنند. یکی از آنها گفت من مغازه کفاشی دارم ولی از این کسب و کار دل‌سرد شده‌ام به او گفتم فرض بنده از دستگاه‌های دولتی خواهش کردم به شما کاری بدهند چه کاری در مملکت ما پیدا می‌شود که امور شما را اداره کند. ضمناً آنقدر ما جوان دیپلمه بیکار داریم که حد ندارد بنده فقط می‌توانم دعا کنم تا خدا شما را رستگار کند بعد برای رهائی از صحبت‌های آن جوان داخل مغازه الکتریکی شدم و یک چراغ رومیزی خریدم خلاصه هر وقت خواستم بروم در شهر قدری گردش کنم مردم مزاحم شدند. بعد دکتر امینی از انصاری سئوال نمود خانم دکتر نوابی‌نژاد در کجا کار می‌کند انصاری گفت امروز برنامه‌ها مخالف با قرآن و کسانیست که اهل قرآن هستند می‌باشد خانم بنده هم چون فکر و ذکر قرآن است در آموزش و پرورش با او مخالفت می‌گردد. خانم وزیر ایشان را خواسته به او گفته بود بیا برو آبادان درس بده من مخالفت کردم گفتم چون تو اهل قرآن هستی با تو مخالفت می‌شود لازم نیست بروی آبادان دکتر امینی گفت آقای انصاری با قرآن مخالفت نمی‌شود. روزبه‌روز عظمت و جلال اسلام افزوده می‌گردد. بنده در حسینیه ارشاد رفتم دیدم آنقدر جوان در این برنامه مذهبی شرکت کرده‌اند که جا نیست همه روی زمین نشسته‌اند. از طرف دیگر خانم کاتوزیان یک قطعه زمین بزرگ در اختیار گرفته برای دبیرستان تا در آن به دختران قرآن بیاموزد. مجله مکتب اسلام را بخوانید تا بدانید اسلام عقب نرفته بلکه پیش رفته است. انصاری گفت پس چرا از صحبت کردن حجازی1 در حسینیه ارشاد جلوگیری نموده‌اند دکتر امینی گفت کسی مانع او نشده همکاران خود او انگشت در شیره زده‌اند. سرمست گفت این نهضت مسجدسازی در تمام محلات تهران دال بر این است که مملکت ما خواهان عظمت اسلام است. سپس خلیقی اظهار نمود. از اینکه انجمن شهر مقداری از اراضی اطراف تهران را خارج از حدود شهر شناخته است طوماری طولانی برای شاه مردم تهیه می‌کنند. تا تقدیم دارند دکتر امینی جواب داد به این برنامه می‌خواهند از آمدن مردم به طرف تهران جلوگیری کنند. در حالی که این راهش نیست علت سیاسی و اجتماعی دارد که مردم شهر و ده خود را ترک می‌کنند و به طرف تهران می‌آیند. این مردم قبل از اجرای قانون اصلاحات ارضی فقط با جور و ستم مالکین بزرگ روبه‌رو بودند. ولی امروز با ژاندارم مأمور اصلاحات ارضی مأمور جنگل‌بانی و هزاران نوع دردسر دیگر دارند در نتیجه دهقان‌های مالک شده پول‌های دولت را خورده و زمین‌ها را گذارده و به طرف تهران فرار کرده‌اند اگر دهقان را تقویت کنند مزاحم حال او نشوند برایش کار ایجاد کنند مالکین سابق را مورد احترام قرار دهند مردم فرار نخواهند کرد. بلکه این افراد که شهر و دیار خود را ترک کرده‌اند باز خواهند گشت بعد دکتر امینی به مردم افراد بهائی اشاره نمود و گفت همه سروصداها که آیت‌اله کاشانی به راه انداخته بود سبب شده که بهائی‌ها شهرت و قدرت پیدا نموده‌اند سپس به اختلاف بین اعراب و اسرائیل اشاره نمود و گفت تعصب و خشکی اعراب سبب شده اسرائیل به این صورت درآمده است دکتر امینی ادامه داد و گفت با هر چیز مخالفت بشود عکس‌العمل پیدا خواهد نمود. جوانی با علاقه و باسواد و مطلع سه جلد کتاب شرح حال رجال ایران همانطور که بوده با اسناد و مدارک انتشار داده است با او مخالفت و کتاب‌ها را جمع‌آوری کردند و اکنون یافت نمی‌شود در این کتاب‌ها نتیجه گرفته است تمام رجال ایران عضو فراماسیون می‌باشند یعنی سرسپرده انگلیسی‌ها هستند عده‌ای ناراحت شدند که چرا سوابق آنها روی آب ریخته برای من سه جلد داده بود در جلسه‌ای بودیم حاجی محمد نمازی از انتشار این کتاب‌ها ناراحت شده بود. وی می‌گفت من را بدون دلیل متهم کرده‌اند. انتظام در جواب نمازی گفت اگر این ما را خوب نشناسد آقای نمازی ما خودمان که همدیگر را می‌شناسیم امینی افزود جلد سوم بیشتر مورد توجه است چون از رجال عصر حاضر صحبت کرده است.
نظریه منبع: علی امینی با خوشحالی ضمن صحبت از کتاب مذکور زیاد تبلیغ می‌کرد.
۲- با توجه به اینکه به منزل دکتر امینی اشخاص مختلفی که هدف هرکدام از آنجا نیز مختلف می‌باشد رفت و آمد می‌نماید و جلسه منزل امینی کاملاً و رسماً سیاسی است و امینی خود را قهرمان میدان سیاست می‌داند عده‌ای هم که نظر سیاسی ندارند به منظور رفع حوائج شخصی به منزل وی رفت و آمد می‌کنند.
نظریه رهبر عملیات: به احتمال قوی مطالب فوق بیان گردیده است.

توضیحات سند:

1- فخرالدین حجازی:
فخرالدین حجازی در سال ۱۳۰۸ در خانواده‌ای روحانی در شهر سبزوار به دنیا آمد. وی پس از پایان دوره متوسطه وارد دانشگاه و در رشته ادبیات فارسی از دانشگاه مشهد فارغ‌التحصیل شد، مبارزات او علیه رژیم پهلوی با عضویت در جمعیت فدائیان اسلام شروع شد. ولی با تأسیس انتشارات بعثت، علی‌رغم مخالفت دستگاه امنیتی رژیم شاه، خدمات فرهنگی قابل توجهی ارائه داد. سخنرانی‌های پرهیجان او در دوران مبارزه منجر به ممنوعیت از وعظ و یز بازداشت وی شد. فخرالدین حجازی پس از انقلاب اسلامی از طرف مردم تهران به نمایندگی در مجلس شورای اسلامی برگزیده شد. برخی از آثار علمی او عبارت است از نقش پیامبران در تمدن انسان، پژوهش درباره قرآن، ترجمه زندگی امام حسن (ع).
ر.ک: انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک ص ۵

منبع:

کتاب علی امینی به روایت اسناد ساواک - جلد اول صفحه 682




صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.