صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

اختلاف و درگیری

اختلاف و درگیری


متن سند:

اختلاف و درگیری
مهدی‌هاشمی تندروی در مشی تبلیغاتی و بروز نوعی حرارت مذهبی ‌را در نسل جوان، پیامد تب ارائه مسایل نو در مقوله‌های گوناگون بر می‌شمارد و می‌گوید:
«۲- تندروی در مشی تبلیغاتی،‌ این تندروی یکی معلول جوی بود که در رابطه با مرحوم دکتر شریعتی آن روزها محافل نیمه مذهبیها را پر کرده بود و یکی معلول یک احساس که تصور می‌کردیم چون اسلام در صحنه نبوده، باید در کلیه مسایل و موضوعات برداشت‌های نویی ارائه گردد و طبعاً به تندروی در استنباط منتهی می‌گردد.‌ این جو موجب بروز نوعی حرارت مذهبی‌در نسل جوان آن منطقه گشته بود.»1
آنچه مهدی‌ هاشمی از آن به عنوان حرارت مذهبی‌در نسل جوان چه قبل و چه بعد از انقلاب در منطقه قهدریجان یاد می‌کند، بی‌شک درگیر شدن عوامل و شاگردانش با مخالفین وی و دفاع سرسختانه ‌این عناصر از آرا و‌اندیشه‌های به اصطلاح نو و بعضا مغایر با عقاید شیعه است که قبلاً بدان‌اشاره شد.
مهدی‌ هاشمی درباره دفاع از نظریات یکی از تأثیرگذاران فکری‌اش و مطلق دانستن دیدگاه‌های وی در تحلیل تاریخ اسلام و حرکت امام حسین(ع)، به منشأ درگیری، انشعاب، اختلاف و تبعات منفی دیگر دفاع از‌ این نظریه در منطقه قهدریجان یاد می‌کند و می‌گوید:
«آن دیدگاه راجع به علم امام را خُب یک دیدگاه تازه‌ای بود در آن زمان، ما خیلی به آن گرایش داشتیم و همین هم منشأ یک سری اختلاف و انشعابات و تبعات منفی بعدی ما شد.»2
در بخش دیگری از اعترافات به دفاع سرسختانه و تهدیدآمیز خود و همفکرانش از دیدگاه‌های یکی دیگر از الگوها و تأثیرگذاران فکریشان در جامعه‌شناسی ‌اشاره می‌کند و می‌گوید:
«من یادم است که در یک جلسه‌ای با یکی که بحث می‌کردیم، وسط جلسه آن طرف پا شد و رفت - توی یک باغی بودیم . گفت که‌ این جلسه شما بوی خون می‌دهد.‌ این حرف‌هایی که تو میزنی، بوی خون می‌دهد. من می‌ترسم و پا شد از جلسه رفت بیرون. یک سری ‌این طوری بودند.»3

توضیحات سند:

1. پرونده مهدی هاشمی، ج 1، ص 100.
2. نوار شماره یک.
3. نوار شماره یک.

منبع:

کتاب بن‌بست - جلد اول / مهدی هاشمی ریشه‌های انحراف صفحه 171
صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.