صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

موضوع: فعالیت عناصر مذهبی افراطی در شهرستان میناب

تاریخ سند: 1 آبان 1354


موضوع: فعالیت عناصر مذهبی افراطی در شهرستان میناب


متن سند:

از: 17/ ﻫ تاریخ: 1 /8 /1354
به: 312 شماره: 5330/ ﻫ 1
موضوع: فعالیت عناصر مذهبی افراطی در شهرستان میناب

پس از دستگیری شیخ قنبر درویشی و شیخ مهدی پیرسقا (مجیدی) عده‌ای از افراد مذهبی و شیوخ در شهرستان میناب به اسامی 1- شیخ ملکوتی 2- حاجی قنبر شریانی 3- صبوری و تعدادی دیگر که مشخصات آنها معلوم نمی‌باشد ضمن جمع شدن به دور یک دیگر در زمینه چگونگی دستگیری دو نفر شیخ فوق‌الذکر صحبت و تصمیم می‌گیرند در زمینه آزادی آنها اقداماتی را دنبال نمایند. یکی از افراد به نام شیخ ملکوتی رو به سایر افراد کرده و اظهار داشته با نشستن نمی‌توان کاری را از پیش برد باید تعدادی از بزرگان را خبر نمود و به اتفاق به سازمان امنیت بندرعباس رفته و بگوییم که این آقایی که شما گرفته‌اید روزانه دوهزار نفر پشت سر او نماز می‌خوانند. خلاصه باید اورا که گناهی نکرده مرخص کنید اگر نکنید از نظر اجتماعی به ضرر شماست. در این موقع یکی از افراد که حاجی بود گفت من حاضرم با افرادی نظیر حاجی چمل و حاجی خاکسار هم باید بیایند. حاجی قنبر شریفی اظهار داشت من یکی اگر خونم بریزد حاضرم غیر از این [است] که مرا می‌کشند. مگر آن سالی که موسوی را گرفته من سیلی نخوردم و موسوی را درآوردم . سپس ملکوتی با صبوری به خانه شخصی به نام سید مهدی حسینی رفته تا در این مورد از او کسب تکلیف نماید. لیکن هنگامی که مراجعه نمودند اظهار داشتند که حسینی به منزل خویلدی رفته بود تا به منبر برود و ما با سید محسنی ملاقات نمودیم و او صلاح [ندانست] که این کار را بکنیم و در این مورد دلیل‌هایی آورد که قانع شدیم پس از آن حاج قنبر اظهار داشت که اصل موضوع دستگیری شیخ مجیدی همان ورقه‌هایی بود که شب لیله‌القدر مجیدی در مسجد جامع میناب پخش کرد زیرا در ورقه‌ها چندنفر از بزرگان خمینی را بهتر از همه مجتهدها معرفی کرده بودند1 که یکی از آنها به دست طباطبائی که در درمانگاه میناب کار می‌کند افتاده بود که چون مجیدی مشاهده نموده بود که یکی از ورقه‌ها در دست طباطبائی می‌باشد ضمن مراجعه به وی گفته بود آن به درد شما نمی‌خورد لیکن طباطبائی به مجیدی گفته بود که با این ورقه‌ای که پخش کرده‌ای کارت را [تمام] می‌کنم. سپس مجیدی گفته بود که از منزل من خارج شو که تو نجس هستی. سپس حاجی قنبر اظهار نمود که احتمالاً موضوع دستگیری مجیدی از ناحیه شیخ ابراهیم می‌باشد. زیرا شب گذشته با او بحث شدیدی [داشت] و کار به فحاشی کشیده شد. در این موقع خدمتکار مجیدی اظهار داشت پس از دستگیری شیخ مجیدی به تمام افرادی که شب‌ها به منزل آقا می‌آمدند و به همه دکان‌دارها در بازار موضوع را گفتم اما این نامردها هیچ کاری نکردند و حتی چندین بار به مجیدی گفته بودم که مواظب باشد لیکن آقا خیلی ساده بود و قبول نکرد حاجی قنبر اظهار داشت چه می‌گویی. قبل از این که تو بروی من به همه بازار اطلاع دادم که بیایید برویم و تظاهر کنیم اما آب از آب تکان نخورد.
نظریه شنبه: نظری ندارم.
نظریه یکشنبه: موضوع تجمع افراد فوق‌الذکر و اظهار مطالب از ناحیه یادشدگان صحت دارد و با توجه به این که شیخ علی مویدی اخیراً از طرف شخص ناشناسی در میناب به صورتش اسید پاشی شده از مخالفان شیخ مجیدی بوده و در گذشته با یکدیگر اختلافاتی داشته‌اند تصور می‌رود که اقدام مزبور با همکاری افراد فوق‌الذکر و با نقشه حاجی قنبر شریفی صورت گرفته باشد. به همین منظور آموزش‌های لازم در زمینه شناسایی فرد مورد بحث داده شده است. ضمناً افراد فوق‌الذکر جملگی از دوستان و مریدان شیخ مجیدی و طرفدار خمینی در میناب می‌باشند. بیضاء
نظریه چهارشنبه: خبر به احتمال قوی صحت دارد. برای شناسایی شخصی که به صورت و بدن شیخ مویدی در میناب اسید پاشیده می‌بایست بین همین افرادی که در گزارش خبر نام برده شده جست و جو نمود. ضمناً چون شهرستان میناب واقع در 110 کیلومتری شهر بندرعباس فاقد ساواک است و شهربانی هم در آن‌ جا ضعیف می‌باشد بعید به نظر می‌رسد عوامل شهربانی بتوانند توفیقی حاصل نمایند. مضافاً پاک کردن محیط شهرستان مزبور از وجود عناصر مذهبی افراطی طرفدار خمینی که از گذشته ریشه‌دار است از لحاظ امنیتی ضروری می‌باشد. ثابت
نظریه جمعه: نظریه چهارشنبه تایید می‌شود.

________________________
1. اشاره است به 5 اعلامیه پرسش و پاسخی که در آن 12 تن از علمای برجسته حوزه علمیه قم متن مرجعیت امام را تائید کرده بودند. متن این اعلامیه جهت اطلاع در صفحه بعد آمده ‌است.

منبع:

کتاب انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک / استان هرمزگان - کتاب 1 صفحه 314


صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.