صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

موضوع : اتحاد روحانیون مخالف

تاریخ سند: 18 تیر 1357


موضوع : اتحاد روحانیون مخالف


متن سند:

از : 7 ه 1 تاریخ : 18 /4 /37 13570418
به : 312 شماره : 11939/ ه 1
موضوع : اتحاد روحانیون مخالف

تعدادى از روحانیون شیراز منجمله 1ـ سید عبدالحسین دستغیب فرزند محمدتقى 2ـ شیخ مجدالدین محلاتى1 فرزند بهاءالدین 3ـ شیخ بهاءالدین محلاتى فرزند محمدجعفر 4ـ سید مجدالدین مصباحى2 فرزند جمال 5 ـ سید ساجدى فرزند محمد 6ـ شیخ یحیى فلسفى3 فرزند محمدرضا قصد دارند به منظور عکس‌العمل در مقابل جشن و هنر شیراز اتحادیه‌اى تحت عنوان اتحادیه روحانیون شیراز تشکیل و وسیله سید ساجدى، شیخ یحیى فلسفى از سایر روحانیون براى شرکت در این اتحادیه دعوت شده است اما چند نفر از روحانیون-از جمله 1ـ سید ابوالقاسم فقیه ارسنجانى 2ـ سید محمود علوى اردکانى فرزند عزیزاله 3ـ شیخ على شریف فرزند شیخ احمد جواب رد داده و حاضر به شرکت در این جلسه نگردیده‌اند.
نظریه شنبه : خبر احتمالاً صحت دارد.
نظریه یکشنبه : پیرامون صحت و سقم و چگونگى تشکیل‌هاى اتحادیه تحقیق و نتیجه متعاقبا به استحضار مى‌رسد.
نظریه جمعه : وجود همبستگى بین چهار نفر اول و مخالفت آنها با برنامه جشن هنر شیراز و طرفدارى جدى و علنى از خمینى و دستورات وى صحت دارد و پیش‌بینى مى‌گردد.
نظریه 7 ه : تحریکات روزافزون آنها در آینده نزدیک منجر به تظاهرات گسترده‌اى در شیراز گردد.
هدایت وزیرى مخالفینى دارد آیت‌اللّه‌ بهاءالدین محلاتى پدر شیخ مجدالدین محلاتى که از همفکران گروه نهضت آزادى4 سابق و سوابقش در بخش ــ [نامفهوم است ] مضبوط به عهده دارد و از طرف دیگر روحانیون مزبور در گذشته همکارى و همفکرى قابل ملاحظه‌اى با روح‌اللّه‌ خمینى نداشته‌اند ولى در جریانات اخیر خصوصا بعد از مسافرت مجدالدین محلاتى به بحرین و عراق با خمینى همفکر شده و ارتباطاتى دارد (موضوع گزارش ـــ) با خمینى ارتباط پیدا نمود و عنوان نمود. عدم بر کپى کردن [نامفهوم است] جشن به مناسبت میلاد حضرت سیدالشهداء (ع) و نیمه شعبان که مقارن با حضرت قائم امام زمان (ع) از آنجمله مى‌باشد (موضوع گزارش 11926/ ه11 ـ 17 /4 /37) و در عین حال ظاهرا کوشش دارند و روابط خود را با آیات ثلاثه خصوصا آیت‌اللّه‌ شریعتمدارى نیز حفظ نموده با این پوشش نیز بهره‌بردارى به نفع مقاصد خود بنمایند.
28 /4 /37

توضیحات سند:

1ـ حجه‌الاسلام مجدالدین محلاتى فرزند مرحوم شیخ بهاءالدین در سال 1304 ش در شیراز متولد شد. پس از فراگیرى مقدمات و سطح، جهت-تکمیل تحصیلات راهى قم شد و از درس خارج اساتیدى چون آیات عظام بروجردى، علامه طباطبائى و حضرت امام خمینى (ره) بهره جست. وى همچنین با ادامه تحصیل در علوم جدید، موفق به دریافت مدرک فوق لیسانس گردید. در جریان مبارزات 15 خرداد 1342، ایشان به همراه پدر دستگیر و به تهران منتقل شد و در سال 1351 نیز به علت مخالفت با رژیم پهلوى به 14 ماه تبعید محکوم گردید. وى اکنون مدیریت یک مدرسه علمیه را برعهده دارد و به تربیت طلاب علوم دینى مشغول است.
2ـ سید مجدالدین مصباحى فرزند سید جمال‌الدین به سال 1307 ش در شیراز متولد شد. علوم فقه و اصول را از اساتیدى چون آیت‌اللّه‌ شیخ بهاءالدین محلاتى و آیت‌اللّه‌ سید نورالدین حسینى‌الهاشمى فرا گرفت و مدتى نیز در اصفهان از محضر آیت‌اللّه‌ خراسانى بهره‌مند گشت. او در جریانات سیاسى سالهاى 1320 ـ 1331 جزو طرفداران سید نورالدین حسینى بود. در سال 1342 در پى حادثه 15 خرداد، دستگیر و زندانى گردید. در سال 1357 نیز در سخنرانى‌هاى خود به انتقاد از رژیم طاغوت مى‌پرداخت. وى اینک در شیراز به وعظ و خطابه مشغول است.
3ـ شیخ یحیى فلسفى فرزند درویش در سال 1318 ش درداراب متولد شد. تحصیلات حوزوى داشت و نماینده آیت ‌اللّه‌ حکیم در بغداد
بود طبق سوابق موجود در پرونده از سال 51 تا 57 تحت نظر ساواک بوده و ساواک در مورد جلسات سخنرانى و کلاس‌هاى قرآن وى حساس بوده و در دو مورد از ادامه این جلسات جلوگیرى به عمل آورده است. ضمنا در زمان تبعید شیخ مجدالدین محلاتى در ایرانشهر به وى نامه نوشته-است.
ـ اسناد ساواک، پرونده‌هاى انفرادى.
4ـ نهضت آزادى ایران : جمعى از نیروهاى مذهبى جبهه ملى در اردیبهشت سال 1340 فعالیت تشکلى را رسما اعلام کردند و عنوان نهضت آزادى را برآن نهادند. این تشکل با هماهنگى و اذن دکتر محمد مصدق شکل گرفت و خود را وفادار به قانون اساسى مشروطیت و پیرو راه مصدق معرفى نمود. با اوج‌گیرى نهضت روحانیت به رهبرى امام خمینى (ره) نهضت آزادى با حفظ مواضع خود به آن پیوست. در بازگشت تاریخى امام در بهمن 57 مهندس بازرگان از مؤسسین این نهضت براساس قولى که در فرانسه مبنى بر پذیرش اصول انقلاب داده بود به فرمان امام به نخست وزیرى دولت موقت منصوب شد. اما دولت موقت مهندس بازرگان به دلیل گرایش‌هاى سیاسى‌اش از اهداف رهبرى انقلاب به مرور فاصله گرفت و-اختلاف مبانى فکرى خود را با اصول انقلاب آشکار ساخت و زمینه را براى بازگشت مجدد آمریکائى‌ها مهیا کرد. بروز این گرایش منجر به اشغال لانه جاسوسى امریکا توسط دانشجویان مسلمان پیرو خط امام شد و دولت موقت را مجبور به استعفاء کرد. از آن پس نهضت آزادى نیز به صف-مخالفین انقلاب پیوست و به عنوان یک اهرم فشار علیه ایران در دوران هشت ساله دفاع مقدس تبدیل گردید.
ـ یاران امام به روایت اسناد ساواک، کتاب سوم شهید بهشتى، ص 25.


منبع:

کتاب جشن هنر شیراز به روایت اسناد ساواک صفحه 420


صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.