تاریخ سند: 25 خرداد 1346
متن سند:
به : 316
از : 10/ ه شماره : 1303
روز یکشنبه سید احمد امامی1 جهت آشنایی با سید عبدالکریم هاشمی
نژاد مجلسی بنهار در منزل خود واقع در بخش 3 ترتیب داده و از عده ای از
روحانیون طرفدار خمینی باین شرح سید حسن جزایری ـ منوچهر منصور زاده ـ
سید جواد ابطحی ـ حاج آقا رضا مظاهری ـ دکتر سید جمال الدین سیادت
موسوی2 ـ و جمال الدین
صهری سدهی3 دعوت
نموده است در این جلسه
صحبت از جنگ اعراب و
اسرائیل بمیان آمده و آقایان
صهری و هاشمی نژاد در
مورد آن صحبت کرده و از
روش دولت ایران انتقاد
نموده اند صهری گفته دولت
ایران شرط مسلمانی را
بعمل نیاورد هاشمی نژاد
گفته اعراب واقعا شهامت
بخرج دادند ولی دو سه نفر
از سران ارتش آنان دلاوری
لازم را نشان نداده اند
صهری گفته یهودیان مرتبا
در اماکن خود اجتماع کرده و برای پیروزی یهودیان دعا میکنند خوبست ما هم
در یکی از مساجد اجتماع نمائیم و پشتیبانی خود را از مسلمین اعلام کنیم.
هاشمی نژاد گفت دستگاهای انتظامی نمیگذارند مسلمانان احساسات خود را
نشان دهند در تهران می خواستند در مساجد اجتماع کنند نیروهای انتظامی آنان
را متفرق کرده اند سخنران سپس افزود علمای نجف از جمله آقایان شیرازی
تلگرافاتی برای شاه ایران و نخست وزیر مخابره کرده اند لکن دولت آنها را افشاء
نمی کند سید جواد ابطحی گفت از سازمان امنیت روی روحانیون فشار میاورند
که حتی در مجالس روضه نیز بمسلمین دعا نکنند آنوفت [آنوقت] چگونه اجازه
میدهند که مسلمانان احساسات خود را نسبت به پشتیبانی از اعراب نشان دهند
آقایان مظاهری و سیادت موسوی و سید احمد امامی نیز هر یک در مورد فوق
صحبتهای مختصری کردند این جلسه در ساعت 16 خاتمه یافت.
نظریه رهبر عملیات: سید احمد امامی یکی از روحانیون افراطی طرفدار خمینی
است و اغلب با نظرات دولت مخالف است و با توجه به خاتمه جنگ اعراب و
اسرائیل و اینکه دولت ایران کمکهای جالب توجه و شایانی باعراب می نماید
نامبرده و طرفدارانش برای آنکه رویه ای را که پیش گرفته اند دنبال نمایند اعمال
را ندیده گرفته و چنانچه مجلس دعائی بر پا گردد بهره برداری نامبردگان از
اینگونه مجالس تبلیغاتی بنفع خمینی و عقاید وی خواهد بود.
نظریه امنیت داخلی: اظهارات نامبرده مبنی بر اینکه سازمان امنیت روی
روحانیون در مورد بالا فشار میآورد صحیح نیست و تا کنون اقدامی مستقیمی
معمول نگردیده است.
نظریه رئیس ساواک: نظریه امنیت داخلی مورد تأیید است.
721ه ـ الف
رونوشت برابر اصل است.
اصل در پرونده سید احمد امامی بایگانی است.
در پرونده عبدالکریم هاشمی نژاد بایگانی شود.
316 بایگانی شود.
توضیحات سند:
1ـ حاج سید احمد امامی در
سال 1312 هجری شمسی در
شهر اصفهان دیده به جهان
گشود.
وی در سن 12 سالگی
وارد حوزه علمیه اصفهان شد و
در محضر علمای بزرگی همچون
مرحوم معلّم حبیب آبادی،
مرحوم آیۀ اللّه قودجانی، آیۀ اللّه
فیاض و والد عظیم الشأن
خویش به تحصیل علوم اسلامی
پرداخت.
آنگاه به مدّت 15 سال
از محضر مراجع و علمای جلیل
القدری نظیر مرحوم آیۀ اللّه
العظمی حاج آقا حسین
طباطبائی بروجردی، مرحوم
علامه طباطبائی، آیۀ اللّه
مجاهدی، آیت اللّه سلطانی و
حضرت امام خمینی کسب فیض
نمود.
مرحوم آیۀ اللّه حاج سید احمد
امامی (ره) صاحب اخلاق کریمه
و از طلیعه داران نهضت مقدس
حضرت امام خمینی (ره) بود که
بارها توسط ساواک بازداشت و
به زندانهای طویل المّدت
محکوم گردید.
یکی از اقدامات
فرهنگی پر ارزش حاج سید
احمد، تأسیس کتابخانه بزرگ
«الزهرا» می باشد که دارای 60
هزار جلد کتاب است و در گردش
و فعالیت آن از سیستم های
بزرگ کامپیوتری بهره گیری
می شود.
از آثار ارزشمند
ایشان افزون بر 100 جلد کتاب
بر جای مانده که از جمله آنان
می توان «چرا جمهوری
اسلامی؟» و «روش رهبران
انقلابی ما» را نام برد.
ایشان در ظهر روز پنجشنبه
چهارم آذر ماه 1372 در محل
کتابخانه «الزهرا» و در سن 60
سالگی بر اثر سکته قلبی به
دیار باقی شتافت.
ر.ک: اطلاعات، 14 دی
1372، ص 8
رسالت، 15 دی 1372، ص 4
2 ـ حجه الاسلام و المسلمین
دکتر سید جمال الدین سیادت
موسوی در سال 1310 در
اصفهان متولد شد و پس از
تحصیل در نجف اشرف به ایران
مراجعت کرد و در رشته معقول و
منقول دکترا گرفت و در اصفهان
به عنوان دبیر دینی مشغول شد.
در سال 1341 با انجمن اسلامی
دانشجویان اصفهان همکاری
داشته و ساواک عضویت وی را
در هیئت مدیره کانون و تربیتی
جهان اسلام در اصفهان به
مصلحت ندانسته، وی در سال
1365 نیز ذیل اعلامیه 25/ دی
ماه /1365 علمای اصفهان را
نیز که در اعتراض به انتشار
مقاله احمد رشیدی مطلق نوشته
و منتشر کرده بودندامضاء نمود.
3ـ حاج سید جمال الدین صهری
فرزند حاج سید جعفر میر
دامادی سدهی واعظ کامل و
عالم و فاضل و ادیب و شاعر به
سال 1321 هجری قمری
[1282 هجری شمسی] در قریه
ورنوسفادران از قراء ثلاثه سده
(همایون شهر) حاضر متولد
گردید.
در اصفهان به تحصیل
پرداخت و از محضر اساتیدی
چند بهره مند شد.
سپس جهت
ارشاد و هدایت مردم به منبر
رفت و الحق واعظی بلیغ و
شیرین بیان بود و چون خود به
آنچه می گفت، معتقد بود، بیانش
بیشتر مؤثر واقع می شد.
سالها
در خوزستان ساکن و در اواخر
به اصفهان مراجعت نمود.
محبوبیتی غریب داشت و در مورد احترام و اکرام عموم
طبقات بالاخص علماء وخطباء
بود.
در هفتم ربیع الثانی 1388
[1347 هجری شمسی ]وفات
یافت با تجلیل کامل و مشایعت
عموم مردم در سده (18
کیلومتری اصفهان) در مقبره
خانوادگی مدفون گردید.
دیوان
قصائد و غزلیاتش به نام الفین
صهری می باشد که به طبع
نرسیده است.
ر.ک: تذکرۀ القبور یا
دانشمندان و بزرگان اصفهان،
سید مصلح الدّین مهدوی، چاپ
دوم، صص 238 ـ 237 گنجینه
دانشمندان، محمد شریف
رازی، چاپ دوم، صص 283 ـ
282
منبع:
کتاب
شهید حجتالاسلام سید عبدالکریم هاشمی نژاد به روایت اسناد ساواک صفحه 218