تاریخ سند: 20 مرداد 1354
موضوع: اظهارات دکتر سید احمد مدنی استاد مدرسه عالی علوم اقتصادی و اجتماعی قزوین
متن سند:
از: 23 ﻫ تاریخ:20 /5 /1354
به: 323 شماره: 1558 /23 ﻫ
موضوع: اظهارات دکتر سید احمد مدنی استاد مدرسه عالی علوم اقتصادی و اجتماعی قزوین
پیرو 1515 /23ﻫ - 13 /5 /54
در تاریخ 1 /5 /54 نامبرده بالا در کلاس درس ضمن تدریس اظهار داشت کشوری که دارای تکنولوژی صحیح نیست در آن کشور بانکهای زیادی وجود دارد و در واقع اظهار این مطلب کنایهای بود به ایران و سپس افزود در پشت هر موسسهای سازمانی قوی وجود دارد. حال این سازمان یا سازمان سیا است و یا فراماسون.1 یادشده بلافاصله پس از بیان این مطالب موضوع صحبت را عوض نمود.
نظریه شنبه - دکتر مدنی بعضی اوقات ضمن تدریس به نحوی که اشاره شد گریزی به مسائل داخلی میزند.
نظریه یکشنبه. با توجه به صداقت شنبه و سوابق امر صحت دارد. علیهذا با عرض اینکه یاد شده در اجرای امریه 298 /323 - 1 /2 /54 احضار و به وی تذکر داده شده است. مع ذالک یاد شده کماکان در کلاسهای درس به بحث درباره مسائلی میپردازد که لزومی به طرح آن در کلاس نمیباشد و بعضاً احتمال دارد که موجب انحراف افکار دانشجویان گردد. ضمناً بنابر گزارش یکی از همکاران مشارالیه چند روز پس از اینکه احضار و مورد تذکر قرار گرفت در کلاس درس اظهار داشته من اصلاً کاری به سیاست ندارم. حرفهای مرا با دقت بیشتر گوش کنید برای من با بعضی تشکیلات درگیری درست نکنید. هرکس در هر سازمانی کار میکند کارش مورد احترام است به شرطی که کارش را درست انجام دهد و گزارش نادرست ندهد. نادر
نظریه سهشنبه. نظریه یکشنبه مورد تایید است. آسمانی
نظریه23ﻫ - نظریات اظهار شده صحیح است.
صادر شود - 20 /5 /54
توضیحات سند:
1. فراماسون سازمانی کاملاً مخفی و گاه نیمه مخفی که با استفاده از روابط پیچیده و پنهانی میان اعضای خود، از نفوذ و قدرت فراوانی در امور سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی کشورهای مختلف برخوردار است. «فراماسون» کلمهای است با ریشه فرانسوی macon Franc-maconکه در زبان انگلیسی mason Freeگفته میشود. این عبارت معنای لفظی بنای آزاد دارد و در تشریح بیشتر آن گفتهاند «افزارمند یا بنایی که آزاد بوده و با ابزارهایی مانند تبر، چکش، گرز و اسکنه روی سنگهای تراشبردار کار میکرده. با توجه به اینکه چنین سنگی در زبان انگلیسی Freestone فرستین نام دارد، فریمیسین نامیده میشده است. همچنین احتمال دادهاند که بدین گونه افزارمندان «آزاد» Freeمیگفتند زیرا که در روزگار حاکمیت نظامهای فئودالی آنها آزاد بودند که به هر نقطهای از کشور که خدماتشان مورد نیاز بوده سفر کنند و به کار پردازند.»
از آنجا که این افزارمندان از هنری پر اهمیت و مورد نیاز جامعه بهرهمند بودند، اسرار حرفه و هنر خود را در میان خویش نگاه میداشتند و از طریق نشانهها و علامتهای قراردادی میان خود ارتباط برقرار میکردند. این شرایط خود به خود موجب تشکیل انجمنهای صنفی مخفی میان ایشان میشد. در تاریخ جهانی فراماسونری از این گونه انجمنها با لقب «فراماسونری عملی» یاد میکنند. این گروههای صنفی از آنجا که دارای تخصصهای ویژه بودند و از این راه درآمدهای خوبی میاندوختند. اندک اندک در زمره اقشار مهم و با نفوذ اجتماع درآمدند و هم اینان در پایه گذاری تمدن اروپا پس از رنسانس تأثیر بسیار داشتند. قدرت نفوذ جایگاه بنایان آزاد در جامعه اروپا تا آنجا رسید که بسیاری از ثروتمندان و قدرتمندان اروپا با آنکه بنا و معمار نبودند در انجمنهای این صنف عضو میشدند و با ایشان ارتباط بر قرار میکردند. رفته رفته انجمنهای مخفی بنایی به انجمنهایی بدل شد که بنایان در آن در اقلیت بودند و بیشتر اعضای آن را ثروتمندان و قدرتمندان تشکیل میدادند. با گسترش روز افزون انجمنهای فراماسونری (که در اصطلاح «لژ»های فراماسونری خوانده میشدند) ضرورت ایجاد یک تشکیلات منظم و منسجم که محصول اتحاد لژهای مختلف باشد احساس شد از این رو در سال 1717 م (1096 ش) چهار لژ مهم انگلستان طی یک گرد همایی مهم که در لندن برگزار شد با اتحاد خویش لژ اعظم انگلستان را تشکیل دادند. همچنین در این گردهمایی مواد مهمی نیز به تصویب رسید؛ از جمله اینکه حقوق فراماسونری از این تاریخ به بعد فقط به گروه بنایان عملی محدود نخواهد بود. بلکه هر فردی که لیاقتش در لژهای قانونی به اثبات برسد میتواند به سلک ماسونی در آمده و از حقوق آن استفاده کند. و این اعلام رسمی آغاز دورهای جدید در تاریخ فراماسونری بود که اصطلاحاً فراماسونری نظری یا نمادین خوانده میشود.
بعدها لژهای اعظم دیگری در کشورهای مختلف اروپا از جمله فرانسه، اسکاتلند، آلمان و اسپانیا تشکیل شد. لژهای فراماسونری که متأثر از افکار دوره رنسانس اروپا و برابر با نیازهای روزگار خود شعار «آزادی، برابری و برادری» را برگزیده بودند، در اروپا قدرت فراوانی یافته و در صدر قوای استعمارگر اروپایی به کشورهای پیرامونی و مستعمره نیز راه یافتند در کشورهای مستعمره لژههای فراماسونری با جذب اقشار مختلف مردم خصوصاً روشنفکران و نخبگان جامعه از ایشان برای تثبیت نفوذ و قدرت استعماری خود بهره میجستند.
در کشور ما در سال 1324 ق مطابق با 1907 م تحت عنوان «لژ بیداری ایران» در تهران شکل گرفت. پیش از این تاریخ بسیاری از ایرانیان در خارج از کشور به عضویت لژهای فراماسونری در آمده بودند و حتی برخی از ایشان چون میرزا ملکم خان ناظم الدوله به تلاشهایی نافرجام برای تشکیل یک لژ فراماسونری در ایران دست زده بودند. اما لژ بیداری ایران نخستین لژ وسیع و قانونی فراماسونری بود که به شکل مخفیانه در ایران آغاز به کار کرد. این لژ ماهیتی فرانسوی داشت و تحت نظر لژ شرق اعظم (گرانداوریان) فرانسه فعالیت میکرد. بعدها در دورۀ حکومت پهلوی پدیده فراماسونری در ایران گسترش بسیاری پیدا کرد و لژهای متعددی با هویتهای فرانسوی، انگلیسی، اسکاتلندی، آلمانی و آمریکایی در شهرهای مختلف تأسیس و فعالیت میکردند. از آغاز شکلگیری رسمی پدیده فراماسونری در ایران تا پیروزی انقلاب اسلامی بیشتر دولتمردان و سیاستمداران ایران وابسته به لژهای فراماسونری بودند و به عبارت دیگر بخش مهمی از سیاست و دولت در ایران توسط ماسونها اداره میشد.
فراماسونها معمولاً در ظاهر بر موازین اخلاقی و انسانی بسیار تأکید میکنند و لژهای خود را انجمنهایی علمی ـ اخلاقی به شمار میآورند. لکن در عمل برای دستیابی به اهداف خود که از اهداف لژهای مادر ـ در کشورهای استعمارگر ـ جدا نیست، دست به هر عملی میزنند. تشکیلات سازمانی فراماسونری در کشورهای پیرامونی به گونهای عمل میکنند که اعضای آنها خواسته یا ناخواسته به مهرههایی برای پیشبرد اهداف بیگانگان در کشور خود بدل میشوند.
پدیده فراماسونری با پدیده صهیونیسم و تفکرات یهودی رابطهای تنگاتنگ دارد و تأثیر این رابطه در قوانین و آداب و سنن فراماسونری به وضوح مشهود است.
منبع:
کتاب
انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک، استان قزوین، کتاب 2 صفحه 288