صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

موضوع: سیدجعفر راننده ترانسپورت شمس‌العماره

تاریخ سند: 4 اسفند 1356


موضوع: سیدجعفر راننده ترانسپورت شمس‌العماره


متن سند:

از: ﻫ ز (8 ﻫ) تاریخ: 4 /12 /2536[] 1204
به: 312 شماره: 5716/ ﻫ ز
موضوع: سیدجعفر راننده ترانسپورت شمس‌العماره

اخیراً شخصی به نام سیدجعفر اهل شهرستان قم که راننده اتوبوس ترانسپورت شمس‌العماره در تهران می‌باشد و بعضاً به کرمان تردد دارد در یک شب‌نشینی در حضور امیر ابوطالبی و امیر عباسی مؤید و مسعود جباری دانشجویان هنرستان معدن در کرمان و احمد ژورک سپاهی ترویج در کرمان و چند نفر دیگر در محل پانصد دستگاه کرمان در منزل یکی از دانشجویان ضمن بحث در مورد وقایع اخیر قم با عنوان مطالب خلاف و تحریک‌آمیز و طرفداری از روحانیون افراطی از جمله خمینی یک برگ اعلامیه از جیب خود بیرون آورده و به حاضرین نشان داده که مطلب آن در طرفداری از خمینی و بدگویی از خاندان جلیل سلطنت و دعوت مردم به طرفداری از وقایع اخیر قم و ایجاد تشنج بوده است که در آن ضمناً خواسته شده روز 29 دی ماه مغازه‌ها تعطیل گردد سیدجعفر همچنین اظهار داشته می‌خواهم آن را در بازار کرمان به یکی از مغازه‌ها انداخته تا صاحب مغازه آن را تکثیر و در بین مردم پخش نماید و به این ترتیب ما هم کمکی کرده باشیم امیر عباسی مؤید اظهار داشته من تا صبح می‌نشینم و یک مقداری از آن را دست‌نویس و پخش می‌کنم ضمناً امیر عباسی مؤید نوارهای تحریک‌آمیز هم از سیدعبدالرضا حجازی1 با خود داشته است در این میان یکی از حاضرین سیدجعفر و امیر عباسی مؤید را از این کار منصرف کرده و گفته اولاً ممکن است با این کار برای خودتان دردسر درست کنید ثانیاً تاکنون حتماً کسانی بوده‌اند و این کار را انجام داده‌اند و شما دیگر این عمل را نکنید.
نظریه یکشنبه. منبع مورد اعتماد است و خبر مورد تأیید می‌باشد و شناسایی و تعیین ماهیت و افکار واقعی افراد ذکر شده در کرمان امکان‌پذیر می‌باشد ضمناً مراقبت از افراد متعصب مذهبی به منبع آموزش داده شده است. کیان
نظریه ﻫ ز ـ خبر و نظریه یکشنبه مورد تأیید است و علاوه بر لزوم شناسایی و تعیین چگونگی وضع و روحیات افراد اشاره شده در خبر و کیفیت ارتباط آنها با وقایع اخیر قم مراقبت از آنها نیز کاملاً ضروری احساس می‌گردد.
نظریه یکشنبه 8 ﻫ : نظریه ﻫ ز صحت دارد. مؤلف
نظریه سه‌شنبه: نظریه یکشنبه مورد تأیید است. آسای
نظریه چهارشنبه: نظریه سه‌شنبه مورد تأیید می‌باشد. یگانه
نظریه 8 ﻫ : نظریه چهارشنبه تأیید می‌باشد. یگانه ـ 11 /12 /36
در ساعت 1300 روز 25 /12 سال 36 به بخش 312 واصل گردید
آقای مرعشی ـ بهره‌برداری شود
16 /12

توضیحات سند:

1. سید عبدالرضا حجازى، فرزند سیدمحمد طاهرى در سال 1313 ﻫ ش در شهرضا متولد شد. پس از اتمام دروس ابتدایى و متوسطه وارد شهر اصفهان شد و به مدت دو سال در حوزه اصفهان از محضر آیت‌ا... شیرازى استفاده نمود، سپس در سال 1329 براى ادامه تحصیل به شهر قم سفر کرد. وی پس از تکمیل سطوح در محضر آیت‌الله‌ العظمی سیدحسین بروجردى و آیت‌الله‌ سیدمحمد مجاهدى و شرکت در درس تفسیر علامه سیدمحمدحسین طباطبائى در سال 1340 به تهران آمد و به تبلیغ دین پرداخت. حجازی در دانشگده الهیات دانشگاه تهران در رشته فلسفه موفق به اخذ لیسانس شده و سپس دکتراى خود را در شهر آنکارا دریافت کرد. پرونده موجود در ساواک نشان مى‌دهد که سیدعبدالرضا حجازى از روحانیون ثابت قدم میدان مبارزه نبوده و به رغم اینکه چندین نوبت از سوى ساواک به علت مبارزه و فعالیت‌هاى سیاسى مؤاخذه، دستگیر و یا ممنوع‌المنبر شده بود، ولى هر بار با درخواست مساعدت و اظهار تمایل به همکارى با ساواک و تقاضاى عفو و پناهندگى به فعالیت‌هاى خود ادامه می‌داد. ساواک او را به تزلزل فکرى مى‌شناخت و از او بهره مى‌برد. از سال‌های 1349تا 1357 در خدمت ساواک بود و به عنوان یکی از چهره‌های وعاظ‌السلاطین حرکت می‌کرد. وی بعضاً سعی می‌کرد خود را در صفوف روحانیون مستقل قرار دهد، اما عملکرد وی بر خواص مبارزان روشن بود. وى پس از پیروزى انقلاب اسلامى در حدود سال 1361 همراه با صادق قطب‌زاده و همکارانش به اتهام اقدام علیه امنیت کشور و توطئه علیه جمهوری اسلامی در دادگاه انقلاب محاکمه و محکوم به اعدام شد. وى داراى تألیفاتى همچون کتاب سیستم اقتصادى اسلام و کتاب رسالت قرآن مى‌باشد.

منبع:

کتاب انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک، استان کرمان، کتاب 4 صفحه 236


صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.