گزارش
متن سند:
گزارش
محترماً معروض میدارد دیشب گذشته به دبستان ملی استقامت1 رفته و شیخ عبدالرسول قائمی مشغول صحبت در اطراف ظهور حضرت امام عصر[عج] بود و در اواخر که میخواست تعطیل گردد راجع به بهائیها2و اینکه آنها چگونه دروغ میگویند و میخواهند اراده خود را بر دیگران تحمیل نمایند گفتگو میکرد. ضمناً میگفت ما کاری به هیچ چیز نداریم ولی فقط با این دین و مرام کار داریم و تا جائی که مقدور باشد برای مضمحل نمودن آن از خود گذشتگی نشان خواهیم داد و ساعت 3 8 جلسه ختم گردید و به منزل رهسپار گردیدند. در خاتمه اشخاصی که در مجلس مزبور حضور به هم [می]رسانند اکثراً کارمندان دولت و همگی جوان میباشند.3مراتب گزارشاً عرض شد.
رونوشت برابر اصل است.
توضیحات سند:
1. دارالایتام استقامت آبادان: در سال 1330ﻫ ش توسط آیتالله قائمی به منظور نگهداری فرزندان بیسرپرست و بیخانمان و برای رشد و تکامل اسلامی آنان تأسیس گردید. ابتدا به علت نبودن مکان مناسب، دارالایتام در حسینیه پاکستانیهای مقیم آبادان شروع به کار کرد و سپس به مکان فعلی آن منتقل شد.
در ابتدای تأسیس این دارالایتام، فقط نگهداری و پرورش فرزندان یتیم مورد نظر بود و آنها را برای تحصیل به مکان دیگری میفرستادند. رفتن فرزندان خردسال در بین دیگر همسن و سالان گاه باعث رنجش و ناراحتی فرزندان یتیم میشد، به همین دلیل مدرسهای به نام استقامت در محل نگهداری آنان تأسیس گردید.
آیتالله قائمی مستقیماً بر امور این مرکز نظارت داشتند. پیشرفتهای علمی و دینی در این مدرسه باعث آن شد تا دیگر اهالی نیز این مدرسه را برای تحصیل فرزندانشان انتخاب نمایند.
با وجود خیریهای به نام فرح پهلوی (وابسته به دربار و رژیم پهلوی) که به منظور نگهداری ایتام در آبادان وجود داشت، برنامهریزیهای کامل دبستان و دارالایتام استقامت موجب استقبال از این مرکز شده بود.
2. بهائیت: بهائیه یا بهائیان پیروان میرزا حسینعلی نوری، معروف به بهاءالله، که او را مؤسس شریعت تازه و موعودی که باب بشارت ظهور او را داد، میدانند. تعلیمات و آموزههای بهاءالله که بیشتر توسط پسرش عباس افندی، معروف به عبدالبهاء، منتشر گردید مخلوطی از عرفان اسلامی و برخی از نتایج حکمت و معرفت اروپا در قرن 19 است. بهائیان انبیاء را مظاهر الهیه میخوانند و معتقدند که بعد از حضرت محمد (ص) باب و بعد از او میرزا حسینعلی بهاءالله به عنوان مظهر الهی به عالم آمدهاند. اما میگویند که بعد از بهاءالله لااقل تا هزار سال دیگر مظهر الهی در عالم نخواهد آمد. مراکز مهم اجتماعات رسمی آنها حضیرۀالقدس نام دارد (دایرۀالمعارف فارسی مصاحب، ج 1، ص 475) بسیاری از مورخان و محققان تاریخ معاصر ظهور فرقههای بابیه و بهائیه را از نتایج فرقهسازی استعمار اروپاییان در کشورهای مسلمان میدانند. همگامی این فرقه با سیاستهای استعماری بیگانگان تأییدی بر این مدعا است. فرق ضاله بهائی در دوران حکومت پهلوی به اوج نفوذ و اقتدار خود در ایران رسید. ارتشبد حسین فردوست، رئیس دفتر ویژه اطلاعات محمدرضا شاه معتقد است رضاخان با بهائیان روابط حسنه داشت تا حدی که اسدالله صنیعی را که یک بهایی متعصب بود به سمت آجودان مخصوص محمدرضا، ولیعهد منصوب کرد. (ظهور و سقوط سلطنت پهلوی، ج 1، ص 374) فردوست مینویسد محمدرضا شاه نیز از تشکیلات بهائیان و نفوذ افراد بهائی به مقامات مهم و حساس مملکت آگاهی داشت و با حسن ظن به مسئله مینگریست. هنگامیکه امیرعباس هویدا به نخستوزیری رسید، نفوذ بهائیان به اوج خود رسید. اسدالله صنیعی در کابینه او به وزارت جنگ و وزارت خواربار رسید. فردوست عقیده دارد عبدالکریم ایادی که پدرش از خواص عباس افندی بود، نقش مهمی در نخستوزیری هویدا دارد. بهائیان همچنین در این دوره به مراکز مهم اقتصادی کشور نفوذ کردند و ثروتهای کلانی را از طریق زدوبند با مقامهای سیاسی تصاحب کردند.
3. در گزارش این خبر چنین آمده است:
تاریخ: 11 /2 /37 شماره: 1118/ ﻫ
ریاست ساواک در آبادان و خرمشهر
طبق گزارش قسمت مربوطه یک برگ رونوشت گزارش مأمور مربوطه در مورد اظهارات شیخ عبدالرسول قائمی در مدرسه ملی استقامت که در مورد بهائیها نموده به پیوست جهت اطلاع ارسال میگردد.
رئیس شهربانی آبادان ـ سرهنگ وحدانی
در پرونده انفرادی ضبط و در گزارش 15 روزه منعکس و آن قسمت از گزارش بعداً در پرونده وی منعکس شود. 18 /3 /1337
ر. ک ضمیمه شماره 1
منبع:
کتاب
آیتالله عبدالرسول قائمی به روایت اسناد ساواک صفحه 7