صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

موضوع: سخنرانی در مسجد کاظم‌بیک بابل

تاریخ سند: 16 بهمن 1356


موضوع: سخنرانی در مسجد کاظم‌بیک بابل


متن سند:

از: 2ﻫ ب تاریخ : 16 /11 /2536[]
به: 2ﻫ1 شماره‌: 2460 /2ﻫ ب
موضوع: سخنرانی در مسجد کاظم‌بیک بابل
پیرو: 2445 /2ﻫ ب ـ 13 /11 /36
1116
شخصی به نام (قربانی)1 گویا به اسم مستعار یکی دو روز است به دستیاری عدّه‌ای از دانشجویان وارد بابل شده و به محض ورود ساعت 930 در مسجد کاظم‌بیک به منبر رفته و در سخنرانی خود وعده داده بود از اینکه خیلی از مطالب گفتنی را در شبهای بعد که جمعاً به مدت ده شب ادامه خواهد داشت خواهم گفت البته این شخص به ظاهر دارای لباس طلبگی بوده ولی در ظاهر معلوم بود که تصنعاً خود را به شکل روحانی درآورده بود در دو شب بعد از معرفی خود در گوشه‌ مسجد سخنرانی و مطالب خود را اکثراً در روی تخته سیاه منعکس تا دیگران بتوانند آنها را بنویسند و در مغز خود جای دهند و حرف‌هایش بیشتر جنبه دینی داشت ولی در لابه‌لای سخنانش انتقادات شدیدی از دستگاه‌های مملکتی می‌نمود آقای حاجی احمدزاده متصدی مسجد ورود شخص مذکور را تلفنی به آقای عبدی مأمور اطلاعات گزارش داده بود و آقای عبدی و رفقایش هم هر دو شب در گوشه و کنار مسجد بودند ولی از آنجایی که در بدو ورود شخص مزبور به مسجد و شروع سخنرانی‌اش تعداد زیادی جوانان و دانشجویان همراه وی بودند کاملاً معلوم بود که این شخص به دعوت و دستیاری دانشجویان مذکور و برای پیاده کردن برنامه خاصی وارد بابل شده بود لذا مأموران اطلاعات و شهربانی از مشاهده جمعیت انبوه دانشجویان درحد هزار و پانصد نفر وحشت نموده از ترس نمی‌توانستند وی را به شهربانی دعوت و تشریفات قانونی را آنجام دهند و در نتیجه در شب پنج‌شنبه گذشته سخنران مذکور ضمن سخنرانی شعار بر له دکتر علی شریعتی در داخل مسجد داده و او را شهید در لندن معرفی نمود در این موقع مشاهده شد عدّه‌ای از بازاریان و غیره ناراحت شده به عنوان اعتراض مسجد را ترک ولی در حیاط و بیرون مسجد گفتگو و مشاجره لفظی شدیدی درگرفت و بیم آن می‌رفت که حوادث خونینی رخ دهد که من با اتومبیلم فوراً مراتب را به کلانتری بخش یک و شهربانی اطلاع داده که متأسفانه مأموران به علّت عدم دسترسی به رئیس شهربانی نتوانستند به موقع اقدامات لازم و احضار شخص سخنران را به عمل آورند در نتیجه دانشجویان و جوانان دور آن شخص را گرفته و او را از میدان بدر بردند.2
نظریه‌ شنبه: باید عرض کنم اگر شهربانی این‌گونه باشد یقیناً حوادث مشابهی و احیاناً شدیدتر به وقوع خواهد پیوست و میدان ماجراجویان و اخلالگران وسیع‌تر خواهد شد و شب چهارم یعنی شب جمعه در حدود دو هزار نفر از جوانان برای استماع سخنرانی شخص مورد بحث وارد مسجد شده بودند و وقتی فهمیدند آن شخص از ترس متواری و از ادامه‌ سخنرانی منصرف و به مسجد نمی‌آید شعارهای پلیس مزدور اجانب داده بودند که به وسیله مأموران کلانتری و خود رئیس کلانتری بخش یک پراکنده گویا چند نفر را هم دستگیر نموده بودند.
نظریه یکشنبه: نظریه‌ شنبه مورد تایید است هویت نامبرده تاکنون مشخص نگردیده پیگیری ادامه دارد.
نظریه‌ دوشنبه: نظریه‌ یکشنبه مورد تأیید است باتوجه به متن خبر نامبرده قبلاً در مورد سخنرانیش با دانشجویان بابلی تبادل‌نظر نموده بود که اکثر مستمعین وی را این قبیل افراد تشکیل و با حمایت آنان منطقه را ترک نموده است.
نظریه‌ 2ﻫ ب: مفاد گزارش صحیح است از طریق این سازمان هم به مأمور اطلاعات شهربانی آقای عبدی که تلفنی با اینجانب تماس گرفت و اظهار داشت رئیس نمی‌داند شهربانی کجاست؟ آموزش لازم جهت دستگیری واعظ مورد بحث داده شد و تذکر داده شد که وی را مراقبت و محل استقرار او را مشخص نمایند با این حال اقدامات شهربانی با عدم موفقیت روبرو بود.
آقای هودی به عرض برسد در صورت تصویب ارسال گردد 27 /11 /36 22-312

توضیحات سند:

1. به نظر می‌رسد قربانی، یکی از اسامی مستعار هادی غفاری در جریان این سخنرانی‌ها باشد.
2. اداره کل سوم ساواک پس از دریافت این گزارش، در تاریخ 7 /1 /57 دستور داد: «1. نتیجه اقدامات معموله در مورد شناسایی واعظ مورد بحث را اعلام دارند؛ 2. از مجالس متشکله در مسجد کاظم‌بیک مراقبت گردد؛ 3. فردی را که از واعظ موصوف جهت سخنرانی دعوت نموده بود شناسایی و مشخصات کامل وی اعلام گردد؛ 4. ترتیبی داده شود وعاظی که سخنرانی می‌کنند چنانچه مطالب تحریک‌آمیزی ایراد نمودند قبل از سخنرانی بعدی تذکرات لازم به آنها داده شود و چنانچه مؤثر واقع نشد از سخنرانی آنها جلوگیری و مراتب جهت اقدامات لازم اعلام گردد.» اسناد ساواک، پرونده‌های موضوعی مازندران.

منبع:

کتاب انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک، روزشمار استان مازندران (بابل)، جلد 1 صفحه 136


صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.