تاریخ سند: 1 دی 1353
موضوع : سخنرانی فخرالدین حجازی واعظ
متن سند:
به : 20ه 14
از : 20 ه و شماره : 2314/ 20ه و
نامبرده بالا ساعت 00:21 روز 25 /9 /53 بنا به دعوت کمیته دینی دانشگاه
سپاهیان انقلاب در سالن دانشگاه مذکور سخنرانی خود را شروع و اظهار داشت
آنچه انسان را به سوی حقیقت و تکامل ارشاد و راهنمایی می کند اندیشه است
اندیشه زاییده توجه بشر است نور چراغهایی که این سالن را روشن کرده از
مولدی سرچشمه می گیرد به نام ژنراتور که اگر گردش آن مرتب باشد نور مرتب
است در مغز انسان هم موتوری وجود دارد بنام ارگانیسم فکر که انشعاباتی در
تمام بدن دارد و هر طوری بشر فکر کند اندامش به همان طرف حرکت می کند
مثلاً مکتب اسلام پیروان خود حکم می کند به مستمندان کمک کنند و مکتب
فئودالیته حکم می کند با دست به سر زیردستان بکوبید لذا برای اینکه اوضاع و
احوال اجتماعی مرتب باشد باید موتور اندیشه او را تقویت کرد اینجاست که
اندیشه ها ـ فلسفه ها و سیاستها پیدا شده تا مغز بشر را استخدام کند و از وجود او
استفاده نماید.
ایدئولوژی واژه ایست مشهور یعنی سیستم فکر بشر برخوردها و
اندیشه هایی در مکاتب گوناگون اجتماعی به وجود آمده که از برخورد و تضادش
گاهی آتش جنگ های جهانی به وقوع پیوسته لذا اجتماع در این میدان متوحش
می شود که برای ترقی و پیشرفت کدام ایسم را پیروی کند حجازی ادامه داد
بررسی مکاتب
جهان مخصوصا برای یک جوان دانشجو آن هم معلم که زیربنای جامعه آینده را
باید بسازد بداند مغز جامعه آینده را چگونه بسازد زیرا مهمترین سیستم در
دنیای مترقی امروز سیستم تربیتی است باید از فرصت برای درک هندسه انسان
سازی استفاده شود و مکاتبی که تاکنون در جهان بنیان گذارده شده اگر مقایسه
کنیم خواهیم دید دارای چه فلسفه ای هستند و تا چه اندازه جوابگوی
خواسته های اجتماعی هستند کدام روشنایی، حق، عدل، آزادی و کدام گمراهی
به وجود می آورند این وظیفه دانشجو است که از مکتبی پیروی کند که سیراب
برگردد تا بتواند در آینده عضوی سازنده و مفید باشد.
وی در دنباله سخنان خود
درباره مکتب های ایده آلیزم ـ رئالیسم ـ پوزیسم بطور مشروح مطالبی بیان
داشت و به سخنان خود خاتمه داد.
نظریه شنبه ـ نظری ندارد.
نظریه یکشنبه ـ
سخنرانی فخرالدین حجازی در سالن دانشگاه مذکور صحت دارد.
بیدار
دایره 2 آقای پورنیک
با توجه به ممنوع المنبر بودن نامبرده مراتب از ساواک مزبور استحضار گردد که به چه علت
مشارالیه سخنرانی نموده است.
7 /10 /52
چون تاریخ ممنوعیت از منبر سید فخرالدین حجازی روز 23 /9 /53 بوده و امکان دارد تا
رسیدن نامه به ساواک ورامین دو سه روز طول کشیده باشد و نامبرده هم روز 25 /9 /53 در
ورامین منبر رفته امکان اینکه در آن تاریخ ممنوعیت از منبر وی به او ابلاغ نشده باشد وجود دارد.
توضیحات سند:
* تاریخ : 10 /10 /53
شماره : 22176/ 20ه 12
به : ریاست ساواک شمالشرق
از : ساواک تهران 20 ه 12
درباره : فخرالدین حجازی
پیرو 21864 / 20 ه12 ـ
23 /9 /53 برابر مندرجات
روزنامه کیهان مورخه
9 /10 /53 قرار است در ساعت
30:08 روز 11 /10 /53
نامبرده بالا به مناسبت عید غدیر
در مسجد جامع نارمک
سخنرانی نماید با توجه به اینکه
مشارالیه ممنوع المنبر می باشد
دستور فرمایید ضمن تماس با
مراجع انتظامی از سخنرانی یاد
شده جلوگیری و نتیجه را
گزارش نمایند.
رئیس ساواک تهران
پرنیان فر
گوینده تقدسیان
در ساعت 45:07 روز
10 /10 /52 به آقای تهامی
کارمند ساواک شمالشرق تلفنی
اطلاع داده است.
منبع:
کتاب
فخرالدین حجازی به روایت اسناد ساواک صفحه 446