صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

موضوع: سید جلیل زرآبادی

تاریخ سند: 4 اردیبهشت 1351


موضوع: سید جلیل زرآبادی


متن سند:

از: 23 ﻫ تاریخ:4 /2 /1351
به: 312 شماره: 515 /23 ﻫ
موضوع: سید جلیل زرآبادی
عطف 248 /23 ﻫ - 15 /1 /51

اخیراً بنا به پیشنهاد نامبرده بالا قرار است صندوق کمک و اعانه‌ای تحت نظر شیخ باریک‌بین مدرس مدرسه شیخ‌الاسلام1 در قزوین دایر و افراد را تشویق و وادار کنند با مساعدت‌های مالی نقدی سرمایه‌ای برای این صندوق جمع‌آوری و در مواقع لازم کمک‌هایی از طریق این صندوق به اشخاصی که مقلد خمینی هستند و وضع رضایت‌بخشی ندارند کمک گردد و پس از گشایش مالی کمک‌های پرداخت شده مجدداً به صندوق اعاده شود و تاکنون نیز عده‌ای کمک‌هایی به این صندوق کرده‌اند و در تلاش هستند که افراد را تشویق به همکاری با این صندوق بنمایند این کمک‌ها تحت نام ظاهری قرض‌الحسنه انجام خواهد شد.2
نظریه شنبه. اظهار عقیده می‌شود که کمک به علی انصاری عطار در قزوین که چندی قبل ورشکسته شد از محل این صندوق تأمین خواهد گردید.
نظریه یکشنبه و سه‌شنبه. به نظر می‌رسد که مشابه صندوق مذکور بی‌رقم هم به نام صندوق تعاون اسلامی تشکیل گردیده باشد. معهذا از نظر روشن شدن بیشتر موضوع به شنبه آموزش داده شد که تحقیق بیشتری به عمل آورد. آسمانی
نظریه 23 ﻫ - نظریه سه‌شنبه تأیید می‌شود.
دایره عملیات – اطلاعات تکمیلی خواسته شود. 6 /2 /51

توضیحات سند:

1. مدرسه و مسجد شیخ الاسلام در خیابان سپه قزوین واقع است که از پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، به عنوان یکی از پایگاه‌های مبارزه علیه رژیم شاهنشاهی و تحت نظر آیت‌الله باریک بین بوده و هم اکنون نیز دفتر ایشان، در این مجموعه قرار دارد. این بنا در سال 1321ش توسط حاج میرزا مسعود شیخ الاسلام، تجدید بنا گردیده است.
2. تشکیل صندوق‌های قرض الحسنه در مساجد از جمله اقدامات مثبتی بود که در اکثر مساجد کشور انجام می‌گرفت. ساواک معتقد بود که این اقدامات پوششی برای فعالیت‌های سیاسی به نفع امام(ره) و نیروهای مذهبی می‌باشد، لذا با حساسیت و بدبینی به آن نگاه می‌کرد. در موارد بسیاری کمک به خانواده زندانیان و تبعیدشدگان توسط همین صندوق‌ها صورت می‌گرفت.

منبع:

کتاب انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک، استان قزوین، کتاب 2 صفحه 11

صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.