تاریخ سند: 21 خرداد 1346
موضوع: کانون ولیعصر کاشان
متن سند:
از: 21 تاریخ: 21 /3 /1346
به: 316 شماره: 1202 /21
موضوع: کانون ولیعصر کاشان
در آران کاشان کانونی بنام ولی عصر به ابتکار آقای حاج شیخ حسین نوری (برادر شیخ حسن نوری مقیم قم) به وجود آمده است. گردانندگان این کانون آقایان شیخ صادق شیدائیان1 معمم ساکن آران سبزهمیدان و شهاب تشکری2 فرزند محمد شغل دبیر دبیرستان نظام وفا در آران و شیخ حبیبالله قاسمی شغل معمم ساکن آران کوی چهارسوق بوده و اعضاء این کانون را اغلب دانشآموزان دبیرستان تشکیل میدهند. کانونی به همین نام در کاشان تأسیس شده بود که از طریق اداره آموزش و پرورش تعطیل گردید.
گردانندگان این کانون سوابقی دارند که ذیلاً به آن اشاره میشود:
1. شهاب تشکری از جوانانی است که بیشتر به مطالعه پرداخته و طرز فکر او بیشتر طرفداری از خمینی و این موضوع را شخصاً اظهار کرده.
2. شیخ حبیبالله قاسمی از طرفداران سرسخت خمینی است و از متهمین اصلی واقعه 15 خرداد3 بوده و سوابق زیادی دارد.
3. شیخ صادق شیدائیان از روحانیون متعصب و از طرفداران خمینی است.
نظریه منبع ـ اصلح است قبل از اینکه این کانون ریشه بگیرد از طریق اداره آموزش و پرورش کاشان تعطیل گردد.
نظریه دایره امنیت ـ نمونه این کانون به اسامی صادقیه. قائمیه. ولی عصر در قم وجود دارد که زیر نظر شیخ حسن نوری اداره میشود و فعالیتهای اعضاء آن تحت مراقبت ساواک قرار دارد و عوامل موجود وگردانندگان این کانونها از طرفداران خمینی میباشند و هر جلسه به نحوی از انحاء ذکری از نامبرده به میان میآورند. قطعی است که کانون ولی عصر در آران کاشان نیز همین اقدامات را برله خمینی خواهد کرد. بهتر است با تشکیل آن مخالفتی نشده و با نفوذ در جلسات کانون از فعالیتهای آنان اطلاع حاصل و بهرهبرداری گردد.
اصل در پرونده کانون ولی عصر، به پرونده شیخ حسن نوری ضمیمه و ارائه شود. 29 /3 /46 فعلاً بایگانی شود. 30 /3 /46
توضیحات سند:
1. حجتالاسلام حاج شیخ صادق شیدائیان، از روحانیون انقلابی و خدمتگزار شهرستان آران و بیدگل بود که در روز دهم بهمن ماه سال 13۹۳ش در سن ۸۵ سالگی دار فانی را وداع گفت و در جوار حرم حضرت محمد هلال بن علی(ع) به خاک سپرده شد. این عالم ربانی سالها با تلاش بیوقفه در خدمت به اسلام و مسلمین و انقلاب اسلامی عمر شریف خود را صرف داشت و شاخصههای اخلاقی از جمله ویژگیهای ایشان بود. پیام امام جمعه آران و بیدگل در این رابطه به این شرح است: «بسم الله الرحمن الرحیم . اذا مات المومن الفقیه ثلم فیالاسلام ثلمه لایسدها شیُ .
خانواده محترم شیداییان
عروج ملکوتی عالم ربانی. روحانی وارسته و خطیب دانشمند حضرت حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ صادق شیداییان رضوان الله تعالی که به حق از مفاخر حوزههای علمیه بودند موجب تأثر و تألم وافر گردید. آن مجاهد عالیمقام و فرهیخته که با اندیشههای الهی و قلبی آکنده از عشق به اسلام و اهلبیت عصمت و طهارت که عمر پربرکت خویش را در راه تهذیب نفس، تحکیم مبانی دینی و ترویج اخلاق و تعالیم اسلامی ایراد خطبههای نماز جمعه و تبیین مقولات مهم سیاسی و عبادی در جایگاه امامت موقت جمعه سپری و برای پیروزی انقلاب اسلامی و تداوم آن فداکاری نمود فقدانش ثلمهای بزرگ برای اسلام و مصیبتی عظمی برای شهرستان آران و بیدگل و دوستان و ارادتمندان معظم له در این شهرستان است. یقیناً میراث معرفتی و سلوک معنوی ایشان به عنوان یادگاری گرانقدر و آگاهیبخش برای همیشه به مثابه چراغ هدایتی در مسیر اعتلای ارزشهای الهی جاودانه خواهد ماند. اینجانب این ضایعه تألمبار را محضر قطب عالم امکان حضرت بقیه الله الاعظم، مقام معظم رهبری، حوزههای علمیه، مردم متدین دارالشهدای آران و بیدگل بویژه بیت محترم ایشان تسلیت عرض نموده ضمن آرزوی صبر و اجر و سلامتی برای بازماندگان معزز علو درجات آن فقید سعید را از درگاه خداوند سبحان مسالت مینمایم. والسلام وعلیکم ورحمه الله و برکاته . سید محمد موسوی . 10 /11 /93»
2. شهاب تشکری آرانی فرزند میرزا محمد در سال ۱۳۲۲ ش در شهر آران و بیدگل به دنیا آمد. تحصیلات ابتدایی و دوره اول متوسطه را در دبستان و دبیرستان نظام وفا به پایان برد و به دانشسرای مقدماتی کاشان راه یافت. در سال ۱۳۴۰ش به استخدام آموزش و پرورش درآمد و ضمن تدریس در روستای ابوزیدآباد، به تحصیل پرداخت و موفق به اخذ دیپلم ریاضی و ادبی گردید. در سال ۱۳۴۹ از دانشگاه تهران مدرک حقوق قضائی گرفت ولی به علت علاقه به ریاضی و معلمی تحصیلات خود را در زمینه ریاضی ادامه داد و از سال ۱۳۴۸ تا ۱۳۶۵ در دبیرستانهای ابوریحان و مدرس و فلسفی تهران ریاضیات و نظریه اعداد تدریس میکرد. در سال ۱۳۶۵ش به کاشان بازگشت و در آنجا به تدریس ریاضیات، ادبیات فارسی و عربی پرداخت. وی که شاعری توانمند میباشد، در شعر پیرو سبک هندی است و به صائب تبریزی و کلیم کاشانی عشق میورزد و همچنین در ساخت ماده تاریخ توانایی کامل دارد. از آثار اوست: ترجمه منظوم قرآن کریم . ترجمه منظوم نهج البلاغه . ترجمه منظوم صحیفه سجادیه . مجموعه اشعار نمک کویر . نسیم عاطفه . صد بوستان شقایق . شعر اعجازیه در رحلت امام خمینی(ره) که شعری است با ۱۶ بیت که معادل ابجد تمام مصراعهای اول آن تاریخ شمسی و مصراعهای دوم تاریخ قمری میباشد. مروری نو بر استنتاج در منطق . همسفر آفتاب
وی از اعضای هیأت مؤسس انجمن ادبی صبا و انجمن قلم ایران نیز بوده است.
3. قیام 15 خرداد، نقطه عطفی در تاریخ مبارزات ملت ایران به رهبری حضرت امام خمینی(ره) میباشد. در سحرگاه 15 خرداد 1342، عوامل رژیم شاه به خانه ساده و بیآلایش حضرت امام در قم یورش بردند و امام خمینی(ره) که روز پیش از آن در روز عاشورای حسینی در مدرسه فیضیه قم، طی سخنان کوبندهای پرده از جنایات شاه و اربابان آمریکایی و اسرائیلی او برداشته بودند، دستگیر و به زندانی در تهران منتقل شدند. هنوز چند ساعتی از این حادثه نگذشته بود که خیابانهای شهر قم زیر پای مردان و زنان مسلمان و انقلابی که به قصد اعتراض از خانههایشان بیرون آمده و به حمایت از رهبرشان فریاد برآورده بودند، به لرزه درآمد. همین صحنه در تهران و چند شهر دیگر به وجود آمد. تظاهرات مردم رژیم را سخت به وحشت افکند و برای سرکوب این قیام تاریخی به اسلحه روی آورد. در این روز چندین هزار نفر مسلمان انقلابی به خاک و خون کشیده شدند و بدین ترتیب تاریخ ایران اسلام در روز 15 خرداد ورق خورد و فصل جدیدی در رویارویی مستضعفان با مستکبران گشوده شد. پس از این واقعه در تهران و قم و سایر شهرها دولت به دستگیری و محاکمه روحانیون و مردم ادامه داد. زندانها از روحانیون و بازاریها و کسبه پر شد و عدهای نیز محاکمه و اعدام شدند. جریان 15 خرداد هر چند ظاهراً با سرکوب خونین به نفع شاه تمام شد اما در حقیقت ماهیت رژیم ستمشاهی را بیش از پیش برای همگان آشکار کرد و نقطه آغازی برای توفان عظیم انقلاب اسلامی گردید که ظرف 15 سال با مجاهدت و ایثار و جانبازی عده زیادی از حق طلبان و مجاهدان راه خدا به پیروزی رسید و تاروپود رژیمی که اقتدار خود را در وابستگی به ابرقدرتها و نیروی نظامی میدانست مانند تار عنکبوت از هم گسست.
منبع:
کتاب
آیتالله العظمی حسین نوری همدانی به روایت اسناد ساواک صفحه 142