تاریخ سند: 12 شهریور 1357
موضوع: سخنرانی محمدصادق خالصی در مسجد فاطمیه
متن سند:
از: 17/ﻫ تاریخ: 12 /6 /2537[1357]
به: 312 شماره: 4481/ﻫ1
موضوع: سخنرانی محمدصادق خالصی در مسجد فاطمیه
پیرو 4426/ﻫ1 ـ 6 /6 /37
13570612
در ساعت 2200 مورخه 1 /6 /37 محمدصادق خالصی در مسجد فاطمیه بندرعباس در بالای منبر اظهار میداشت امروز واژهها معنای اصلی خود را از دست دادهاند کلمه استعمار که اسم فاعل است و به معنای تعمیر کردن و آبادانی اینک معنای دیگری به خود گرفته یا کلمه آزادی وسیلهای شده برای اجرای مقاصد و اغراض شخصی (در اینجا نام یک یونانی را برد که ظاهراً از رهبران نهضت اسپارتها بوده است) او را مردم به عنوان مظهر مبارزه و آزادی میشناختند و تا مدتها او را به عنوان یک قهرمان آزادی قبول داشتند اما بعدها نامهای از او به دست آمد که یکباره مردم ایمان خود را نسبت به او از دست دادند. در این نامه او نوشته بود علیرغم مبارزاتی که برای آزادی داشتهام قصدم از این مبارزات آزادی نبوده بلکه در جوانی عاشق دختری بودم که بعدها یک جواهرفروش به عنوان رقیب من او را به همسری خود گرفت و بعدها از آنجا مهاجرت کرد بعد از سالها تحقیق دریافتم که او در یک شهری میباشد از آنجا به بهانه آزادیخواهی لشکر کشیدم تا او را به اسارت خود درآوردم کلمه عدالت چه کلمه زیبایی اما این هم یکی از مواردی است که مفهوم اصلی و واقعی خود را از دست داده است. اما انبیاء هم میگفتند و هم بدان عمل میکردند. یک روز (نام یکی از مسلمین را برد) در گوشهای نشسته بود پیامبر آمد فرمود فلانی احتیاج به همسر هم داری او به این بهانه که پیامبر با او قصد شوخی را دارد گفت بر فرض هم که داشته باشم چه کسی به من زن میدهد. این طور چیزها خرج دارد. پیامبر فرمود برو در طائف به استاندار آنجا بگو آمدهام خواستگاری دخترت این مرد رفت پیشنهاد خود را مطرح کرد استاندار طائف جواب داد تو برو من خودم میآیم با پیامبر صحبت میکنم دختر وی ظاهراً مطلب را فهمید از پدر پرسید این مرد چه میگفت. گفت هیچ آمده بود خواستگاری برای تو اما هیچی ندارد گفت ایمان که دارد.1 استاندار علی حرکت کرده میآید مردم خود را آماده کردهاند برای استقبال پیرمرد شترسواری را میبینند از دور میآید نزدیک شد پرسیدند کاروانی را ندیدی که بیاید وی جواب داد چرا؟ گفتند استاندار میخواهد بیاید. گفت خوب بروید پی کارتان استاندار که بیاید بر که نمیگردد گفتند نه ما آمدهایم به استقبال او گفت احتیاجی به استقبال نیست بروید من خودم همان استاندار هستم. بعد هم خانهای کرایه کرد در حالی که با خود یک حصیر و یک قرآن و یک شمشیر آورده بود و بعد در همان خانه به کارهای مردم رسیدگی میکرد. امروز هم علماء دنبالهرو آنها هستند علما جانشینان اینها هستند کدام علما. العلماء امناء الرسل مالم یدخلوا فیالدنیا. همان کارهایی که آنها میکردند امروز علماء بایستی انجام بدهند علمائی که امین پیامبر هستند و اساس مظاهر دنیوی نیست.
نظریه شنبه: از مجموع سخنان وی این طور نتیجهگیری میشود که وی با این سخنان میخواهد مردم را از نظر ذهنی آماده کند برای پذیرش دخالت علماء در امور سیاسی، اجتماعی مردم. ضمناً حدیثی که نقل کرد در مجموعه دروس خمینی تحت عنوان "ولایت فقیه" 2نیز آمده است.
نظریه سهشنبه: نظریه شنبه مورد تایید است ضمناً محمدصادق خالصی به علت سخنرانیهای تحریکآمیز دستگیر گردیده و تحقیقات از وی ادامه دارد. پیکان
نظریه چهارشنبه: نظریات فوق تایید میشود. ثابت
نظریه 17/ﻫ : نظریه چهارشنبه تایید میگردد.
فیش به نام محمدصادق خالصی بررسی و ارائه فرمایند.
ناطق 18 /6
توضیحات سند:
_____
1. همانگونه که از متن گزارش مشخص است، منبع ساواک در نقل قولها و بیان صحبتهای گوینده دچار اشتباهات و بدفهمی زیادی شده است. از آنجایی که بسیاری از منابع ساواک افراد کم سواد و بیاطلاعی بودند، به همین دلیل گزارشهای آنها را باید با دقت بررسی کرد. مطالب نوشته شده الزاماً به معنای صحبتهای گوینده نیست.
2. کتاب ولایتفقیه: مجموعه 13 جلسه تدریس است که حضرت امام خمینى (ره) در فاصله سیزدهم ذیقعده 1389ﻫ ق تا دوم ذیحجهالحرام 1389ﻫ .ق مطابق با اول بهمن ماه تا بیستم بهمن ماه 1348 در ایام اقامت در نجف اشرف ایراد فرمودهاند. کتاب ولایت فقیه در سالهای خفقان شاهنشاهی بارها توسط نیروهای انقلاب چاپ و به صورت زیراکسی منتشر شد.
منبع:
کتاب
انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک / استان هرمزگان - کتاب 3 صفحه 302