محمد حسین جعفرزاده:
متن سند:
محمد حسین جعفرزاده:
نامبرده شیوه خاصی در تنظیم دفاعیه خود بکار برده و طی آن با اعتراف صریح به اینکه در قتل مرحوم شمسآبادی نقش داشته محور اصلی دفاعیات خود را در توجیه و بیان انگیزه قتل اختصاص داده و اقدامات خود (قتل) را گامی مثبت در جهت اصلاح جامعه روحانیت معرفی مینماید. وی در بخشی از لایحه دفاعیه خود مسایل اقتصادی را انگیزه اصلی قتل آقای شمسآبادی معرفی نموده و با اشاره به دریافت وجوهات شرعیه از ناحیه علما و اینکه پولهای هنگفتی از این ناحیه در اختیار آنها قرار میگیرد مدعی میگردد که مصرف متداول وجوهات قطعاً با روح اسلام سازگار نیست.
جعفرزاده سپس با پرداختن به مسایل درون حوزههای علمیه میگوید:
« همین حوزههای علمیه دینی با نقایص و کمبودهای زیانبخش خود اثر مکتبی ندارد؛ در عین حال هم بودجه و هم طرح به اندازه کافی داریم معلوم میشود علما دانسته و آگاهانه بیتالمال را در انحصار خود نگه داشته و عمدتاً به سقوط اسلام و سراشیب زمان کمک میکنند و این چیزی است بزرگتر از خیانت.»
و سپس با اهانت و جسارتهای زیاد به ساحت علما و روحانیت و حوزههای علمیه، در توجیه اقدام خود میگوید:
«در تئوریهای اصلاحی گذشته کوچکترین اثر مثبت از کسی دیده نشده به همین خاطر بود که سرانجام در یکی از بحثها و گفتگوهای خود خواستیم یک تهدید و هشدار سازندهای جهت اصلاح جامعه روحانیت کرده باشیم.»
وی در فرازی دیگر از دفاعیات خود با انتقاد شدید از صرف وجوهات شرعیه در حوزههای علمیه میگوید:
«پس نتیجه میگیریم مصرف نمودن وجوهات اسلامی در راه حوزههای علمیه با کمبودها و نواقصی که بیان شد کاری بیهوده و به رنگآمیز یک ساختمان بدون زیربنا میماند...»1
توجیه اقتصادی در رابطه با قتل مرحوم شمسآبادی و مرحوم شیخ قنبرعلی صفرزاده و ادعای اینکه بیتالمال از این ناحیه حیف و میل میشده در حالی صورت گرفته که به اعتراف همه آنهایی که مرحوم شمسآبادی را میشناختند و از نزدیک با وی ارتباط داشتند، وی در عین داشتن دسترسی به وجوهات شرعی، در خانهای محقر زندگی میکرده و زندگی او بدور از تشریفات و در اوج زهد و سادگی بوده است و مرحوم شیخ قنبرعلی صفرزاده نیز عمدتاً از طریق کشاورزی و با دسترنج خود زندگی میکرده است.
توضیحات سند:
1- پرونده محمد حسین جعفرزاده، دفاعیات.
منبع:
کتاب
بنبست - جلد سوم / مهدی هاشمی مظهر خشونت صفحه 100