تاریخ سند: 6 تیر 1353
موضوع: سخنرانی ناصر مکارم شیرازی در حسینیه بنیفاطمه
متن سند:
از: 20 ﻫ 12 تاریخ: 6 /4 /1353
به: 312 شماره: 17790 /20 ﻫ 12
موضوع: سخنرانی ناصر مکارم شیرازی در حسینیه بنیفاطمه
جلسه سخنرانی نامبرده فوق از ساعت 2030 روز 30 /3 /53 در حسینیه بنیفاطمه با شرکت سیصد نفر تشکیل گردید و مکارم شیرازی بالای منبر رفت و راجع به ایام و اینکه بعضیها [برخی] روز[ها] را سعید و عدهای ایام بخصوصی را شوم میدانند صحبت کرد و گفت مسائلی در اسلام وجود دارد که ریشه اساسی دارد ولی متأسفانه چهره واقعی آن مسائل را عوض نمودهاند، خوب و بد ایام با واقعه تاریخ پیوستگی دارد و زمانها و مکانها با هم برابر هستند اما حوادث در زمانها و مکانها ارزشهای آنها را متفاوت کرده است و واقعه به آنها ارزش داده و به طور کلی ریشه این مطلب بسیار عمیق است. سرزمین کعبه بر سایر سرزمینهای دیگر فرق میکند چون قدیمیترین معبد روی زمین میباشد. ناطق به طور تفصیل پیرامون ایام، منجمله روز تولد حضرت محمد (ص) و ارزش آن روز و همچنین ایام عاشورا و سرزمین کربلا صحبت نمود و آنگاه مطالبی نیز در خصوص معاد و پاداش کیفر افراد در روز موعود بیان داشت و در ساعت 2130 به سخنرانی خود خاتمه داد.2
نظریه شنبه. نظری ندارد.
نظریه یکشنبه. مطالب مفاد مندرج در این خبر از ناحیه ناصر مکارم شیرازی عنوان گردیده است.
نظریه سهشنبه. نظریه یکشنبه مورد تأیید است.
نظریه چهارشنبه. نظری ندارد.
توضیحات سند:
________
1. در گزارش دیگری از این سخنرانی که دارای شماره 17844 /20 ﻫ 12 – 8 /4 /53 میباشد، آمده است: «ظهور حضرت صاحبالزمان را ما روز سعید و فرخنده میدانیم در صورتی که آمادگی چنین روزی را داشته باشیم ولی چنین روز سعید را ما دگرگون کردهایم زیرا ما همه کار خود را رها نموده و در انتظار آن روز میباشیم .... آنگاه وی اضافه کرد مسیحیان برای ایام تعطیلات تابستان جوانان را به استخرهای شنا و مراکز فساد دعوت نمودهاند ولی شما در قبال اقدامات مسیحیان آیا برنامهای جهت فرزندان خود تدارک دیدهاید؟» بخش ضمائم
و در گزارش دیگری از همین جلسه، که دارای شماره 17781 /20 ﻫ 12 - 6 /4 /53 میباشد، آمده است: «مطالبی راجع به روز دایر بر اینکه میگویند بعضی از روزها سعید است و بعضی دیگر شوم میباشد، بیان داشت و افزود در عصر فضا نبایستی این حرفها را پذیرفت. در اسلام مسائلی وجود دارد که ریشه آن بسیار صحیح است ولی این دستورات به دست مردم افتاده و آن را عوض کردهاند، مثلاً مسئله انتظار ظهور که از مسائل منطقی و ریشهدار است ولی ما به صورت غیرمنطقی درآوردهایم. اینکه میگویند همیشه باید در حال انتظار بود یعنی مسلمان مثل سرباز همیشه آماده جنگ با دشمن در سنگرهای انقلاب برای اسلام و علم و فرهنگ و اجتماع میباشد اما متأسفانه باید گفت مسئله انتظار امام زمان به صورت فرار از مسئولیتها در آمده است.» بخش ضمائم
منبع:
کتاب
آیتالله العظمی ناصر مکارم شیرازی به روایت اسناد ساواک - کتاب دوم صفحه 263