صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

موضوع : مراجعه وعاظ تهران به منزل شریعتمداری

تاریخ سند: 16 اسفند 1356


موضوع : مراجعه وعاظ تهران به منزل شریعتمداری


متن سند:

به : 312 از : 21 ه شماره : 8058 /21 از بعد از وقایع قم هر روز که به منزل آیت الله شریعتمداری مراجعه می کردم عده ای از وعاظ تهران را در منزل ایشان می دیدم تا اینکه اخیرا مطلع شدم که فلسفی در تهران به تمام وعاظ و منبریها دستور داده که در دسته های چند نفری به قم آمده و از آیت الله شریعتمداری به خاطر قیامی که کرده تشکر کنند چون اگر قرار باشد همگی به حال دسته جمعی می آمدند دستگاه متوجه می شد لذا به مرور می آیند.
سخنرانی اولی که شریعتمداری کرد خیلی مورد توجه وعاظ تهران قرار گرفته و او را مردی سیاسی و روشنفکر می دانند.
نظریه شنبه : شریعتمداری در حوزه علمیه قم بغیر از ترکها طرفداری نداشت و در تهران هم همینطور زیرا وعاظ و امام جماعتهای تهران هم از خوئی تعریف می کردند ولی از موقعی که سخنرانی کرد طلاب حوزه علمیه قم و امام جماعتهای تهران و سایر شهرستانهای ایرانی را بخود جلب کرد و در حال حاضر اینقدر که روی شریعتمداری حساب می کنند روی سایر آیات حساب نمی کنند زیرا می گویند گلپایگانی خیلی ملایم صحبت کرده و نجفی هم که کارش گریه است فقط شریعتمداری در سخنانش همه چیز را گفته است.
نظریه یکشنبه : مفاد گزارش در مورد کسب محبوبیت شریعتمداری در جریانات اخیر صحیح و نظریه شنبه مورد تأیید است.
شراره نظریه دوشنبه : شریعتمداری با بهره برداری کامل از وقایع اخیر قم و تبریز خواست شایعاتی را که در مورد نزدیکی وی با دستگاه وجود دارد خنثی نماید و در بین مردم جلب قلوب نموده باشد ولی آنچه مسلم است مخالفین حکومت تا وقتی گرد او جمع خواهند بود که او با دولت مخالفت نماید.
پارسا نظریه سه شنبه : صحت خبر و نظریه دوشنبه مورد تأیید بوده بطوریکه قبلاً به استحضار رسید.
وعاظ افراطی تهران به دستور فلسفی خود را به شریعتمداری نزدیک نموده و این مطلب از طریق منبع 1585 هم مورد تأیید قرار گرفته است.
شریعتمداری فعلاً توانسته با دو سخنرانی و مصاحبه، با خبرنگاران خارجی وضع خود را از نظر عامه تثبیت و جلب نظر اکثر مردم را بنماید.
رهبر

منبع:

کتاب نوزده دی به روایت اسناد ساواک صفحه 381


صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.