تاریخ سند: 12 دی 1356
ساعت 1030 مورخ 12/10/36 کتابفروشی هجرت واقع در خیابان خسروینو به ظن نگهداری و فروش نشریات و کتب مضره
متن سند:
تاریخ: [12 /10 /2536[1356]]
صورت مجلس
ساعت 1030 مورخ 12 /10 /36 کتابفروشی هجرت واقع در خیابان خسروینو به ظن نگهداری و فروش نشریات و کتب مضره، با حضور آقای اصغر عطارپور فرزند حسین با رعایت کلیه مقررات قانونی مورد بازرسی واقع در نتیجه تعداد 50 جلد کتاب تشیع،1 6 جلد کتاب ویتکنگ2، 36 جلد کتاب پنج داستان3 نوشته جلال آل احمد،4 16 جلد کتاب امت و امامت5 نوشته دکتر علی شریعتی و 26 جلد کتاب نیایش6 نوشته دکتر الکسیس کارل که در لیست کتب ممنوعه میباشد، به دست آمد که برابر دستورالعمل شماره 1 /22 /5 /51- 25 /3 /2536 مرکز تحویل آقای اصغر عطارپور متصدی و فروشنده کتابفروشی گردید تا نگهداری نموده و آموزش داده شد در دسترس دیگران قرار ندهد. ضمناً آقای مرتضی مصطفوی فرزند محمد در محل حضور نداشت که مراتب صورت مجلس گردید.7
ستوان دوم وظیفهدوست نماینده دادستان شهرستان مشهد و افسر اطلاعات شهربانی
استوار یکم کمالفر مأمور اطلاعات
اصغر عطارپور فرزند حسین فروشنده کتابفروشی
توضیحات سند:
1. کتاب تشیع مولود طبیعی اسلام، نوشته آیتالله محمدباقر صدر است که توسط آقای علی حجتی کرمانی ترجمه گردید و مورد انتقاد دکتر علی شریعتی قرار داشت.
2. کتاب ویت کنگ، جبهه آزادیبخش نوشته ژان دویون که توسط آقای جمشید تشویقی ترجمه شد و چاپ اول آن در سال 1356ش به بازار آمد.
3. کتاب پنج داستان، مجموعه داستانهای کوتاهی بود که توسط جلال آل احمد در نشریه ماهانه زمان چاپ شده بود. محتوای داستانها طرحی پررنگ از حوادث اجتماعی دو دهه اول قرن چهاردهم بود. این کتاب دو سال بعد از درگذشت جلال آلاحمد به چاپ رسید.
4. جلال آلاحمد، فرزند آیتالله سیداحمد طالقانی مشهور به آلاحمد در سال 1302 ش در خانوادهاى روحانى چشم به جهان گشود. آموزش ابتدایى و متوسطه را در تهران گذراند و رشتهی ادبیات فارسى را تا مقطع دکترا ادامه داد. آلاحمد در سال 1323 به حزب توده پیوست و در مدّتى کمتر از 4 سال در ردیف رهبران توده قرار گرفت. وى مدت 2 سال به نوشتن مطالبى پرداخت که خود آن را «پرت و پلا» مىنامد و به سبب همین نوشتهها مأموریت یافت تا زیرنظر احسان طبرى به انتشار نشریه بپردازد. در سال 1326 آموزگار شد و شروع به تدریس کرد و همزمان همکارى نزدیکى با جراید وقت تهران داشت. در همین سال با انشعاب از حزب توده که دنبالهرو سیاست استالین بود، با همکارى خلیل ملکى و انورخامهاى یک حزب سوسیالیست (زحمتکشان) را بنا نهاد. در ماجراى ملّى شدن صنعت نفت فعالانه شرکت جست و پس از مرداد 1332 از سیاست کناره گرفت و دنبال کار تحقیق و تعلیم رفت. با بروز تحول عظیم در افکارش و روى آوردن به دین در سال 1340، اسلام را به عنوان یک دین جامع و روحانیت را تنها پایگاه ملى براى مبارزه با غرب و غربزدگى خواند و از امام خمینى(ره) به عنوان منجى یاد کرد. وى براى احراز هویت ملّى، «غربزدگى» را در 1341 منتشر کرد. در سال 1343 به حج رفت و «خسى در میقات» را نوشت. در سال 1347 اقدام به تشکیل کانون نویسندگان ایران نمود و کنگرهی هنرمندان دربار را تحریم کرد. مهمترین آرای سیاسى و اجتماعى و مذهبى آلاحمد در کتاب «در خدمت و خیانت روشنفکران» آمده است. وى تشیع را نوعى نهضت مبارزهی روشنفکرى مىدانست و انتظار و اجتهاد را دو نقطهی اوج آن مىخواند. جلال آلاحمد که در طول زندگى، 25 کتاب و سفرنامه و مقاله را به رشتهی تحریر درآورد و 11 عنوان ترجمه انجام داد، در شهریور 1348 در اسالم گیلان دار فانى را وداع گفت.
جلال آلاحمد به روایت اسناد ساواک، تهران، مرکز بررسى اسناد تاریخى، 1379.
5. کتاب امت و امامت، مجموعهای از سخنرانیها و درسهای دکتر شریعتی در سال 1348ش در حسینیه ارشاد است.
6. کتاب نیایش از جمله آثار آلکسیس کارل است که توسط دکتر علی شریعتی به فارسی ترجمه شد و در سال 1339ش برای اولین بار در ایران به چاپ رسید.
7. شهربانی خراسان پس از این اقدام، طی شماره 3351 /28 /57- 16 /11 /36 به ساواک مشهد نوشته است: «طبق دستورالعمل، شماره 1 /22 /5 /51- 25 /3 /2536 مربوط به کتابخانههای عمومی دولتی بوده و ارتباطی به مغازههای کتابفروشی ندارد؛ لذا کتابهای مکشوفه طبق صورت مجلس ارسالی از کتابفروشی هجرت اخذ و به پیوست ایفاد میگردد.» بخش ضمائم
منبع:
کتاب
انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک، استان خراسان رضوی- 10 صفحه 126