صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

موضوع : آیت اله حاج سیدحسین خادمی

تاریخ سند: 7 اردیبهشت 1357


موضوع : آیت اله حاج سیدحسین خادمی


متن سند:

گزارش خبر در تاریخ 29 /1 /37 حاج مهدی فقیه ایمانی با آیت اله سیدحسین خادمی تماس حاصل و از او سئوال کرده قرار بود پسر آقای گلپایگانی با شما تلفنی تماس بگیرد چه شده.
خادمی جواب داده هنوز که تلفن نشده است.
فقیه ایمانی اظهار داشته بمن تلفن کرد و گفت ما مقداری پول جمع کرده ایم و میخواهیم برویم و قصدمان کمک به مؤسه ایست که در آن حدود 150 نفر یتیم نگهداری میشوند.
من (فقیه ایمانی) گفتم ما هم در اینجا مبالغی پول جمع آوری کرده ایم حدود دومیلیون تومان ولی چون پول خمس هم میباشد و بایستی به سادات پرداخت شود نمیتوان فقط به این مؤسه اختصاص داد.
فرزند آیت اله گلپایگانی گفت آقای شریعتمداری هم یک صندوق قرض الحسنه با سرمایه 5 میلیون تومان برای کمک به کسبه آنجا تشکیل داده است و درباره این وجوه با آیت اله خوئی هم صحبت شده که این امور را توسعه دهند و من گفتم (فقیه ایمانی) بهتر است با آقای خادمی صحبت کنید و حالا قرار است آقای مقتدائی از طرف آیت اله گلپایگانی با شما تماس بگیرد.
ضمناً ترتیب دعوت از تعدادی فروشندگان لاستیک و میداندارهای میدان بهار را نیز داده ام که پول بیشتری جمع آوری شود.
خادمی اظهار داشته چند نفر از طلاب از شما شکایت داشتند که از آقای موسی صدر بخاطر اینکه بر جنازه دکتر علی شریعتی نماز خوانده اید ایراد گرفته و گفته اید او (موسی صدر)1 فاسق است.
فقیه ایمانی پاسخ داده اینها عده ای از طلاب ناراحت هستند که دستشان بجائی نمیرسد و میخواهند باین وسیله ما را ضایع کنند اولاً حاج آقا موسی صدر که معصوم نیست و اکثر مراجع هم ممکن است از این اشتباهات بکنند درست است که من با نماز خواندن ایشان بر جنازه شریعتی موافق نبودم ولی اینطور هم نگفتم من حاج آقا موسی را بهترین روحانی میدانم و در منزل شما هم نظرتان هست اقدامات ایشان را تأیید کردم ولی اینها چون میدانند ما مخالف شریعتی هستیم میخواهند وصله بچسبانند.
خادمی پاسخ داد اکنون در موقعیتی هستیم که بایستی یکی به نعل بزنیم و یکی به میخ.
چندی قبل تعدادی از محصلین آمدند پیش من و درباره کتابهای شریعتی سئوال کردند بآنها گفتم شریعتی حرفهای خیلی خوبی زده است بعضی جاها هم حرف بد زده بهتر است شما که اهل تشخیص نیستید کتابهایش را نخوانید.
حاج آقای مهدی فقیه ایمانی اظهار داشته منهم هرکس میپرسد میگویم ایشان (شریعتی) تخصص دینی نداشته و حرفهایی هم که بعنوان دین زده است درست نیست ولی الان عده ای فکر میکنند شریعتی خداست.
سپس فقیه ایمانی از خادمی سئوال کرده این طلاب از کدام دسته بودند از ذوالفقاریها یا از حسین آبادیها و خادمی پاسخ داده آنها را نشناختم.
نظریه یکشنبه : فعالیت خادمی و عده ای دیگر از روحانیون اصفهان در جمع آوری وجوه جهت کمک به شیعیان لبنان (آسیب دیدگان جنوب لبنان) و ارسال این کمکها و وجوه چشمگیر است.
ضمناً آزاد شدن چاپهای جدید کتابهای شریعتی و در دسترس قرار گرفتن این کتابها بین عده ای از دانشجویان روشنفکر که دین را در کوشش و مجاهده جستجو میکنند و مسائل دینی (را) از زاویه دیگری غیر از آنچه روحانیون قشری و قدیمی مینگرند قضاوت میکنند و ایمان دارند اختلافاتی بین این دو دسته ایجاد کرده است.
در حال حاضر طرفداران عقاید دکتر شریعتی و شهید جاویدیها1 در یک جناح و معتقدین به روحانیون قدیمی که دین را در نشستن در حجره و جمع آوری سهم امام و خمس و وجوه شرعی میدانند در سمت دیگری قرار دارند و برای کوبیدن یکدیگر تلاش میکنند.
در این میان عده ای از تجار و بازاریان و دانشجویان متعصب مذهبی و طلاب علوم دینی که از روحانیون قدیمی و قشری سخت جانبداری و از وضعیت حاضر سوءاستفاده مینمایند نیز وجود دارند.
دادار نظریه جمعه : مفاد خبر و نظریه یکشنبه مورد تأیید است.
پژواک نظری 10 ه : نظریه سلسله مراتب عملیاتی مورد تأیید است.

توضیحات سند:

1 ـ موسی صدر: حجت الاسلام موسی صدر معروف به امام موسی صدر سال 1307 در شهر قم در خانواده ای اهل علم به دنیا آمد.
تحصیلات علوم دینی را در این شهر خواند و سپس در رشته حقوق از دانشگاه تهران فارغ التحصیل شد.
وی یکی از بنیانگذاران مجله مکتب اسلام در قم بود.
امام موسی صدر در سال 1338 به وصیت سید شرف الدین پیشوای وقت شیعیان لبنان به جنوب این کشور رفت و پایه گذار حرکتهای مبارزاتی، عمرانی و اجتماعی بین شیعیان لبنان شد.
ایشان در سال 1342 مدرسه طلاب علوم اسلامی را در لبنان تأسیس کرد و با گرفتن کمک از شخصیتهای مذهبی و سران برخی از دولتهای اسلامی منشأ خدمات عمرانی و رفاهی برای شیعیان گشت.
در سال 1354 حرکت محرومین لبنان را تشکیل داد و نیز مؤس شورای عالی شیعه لبنان بود که اداره پیروان این مذهب بدین ترتیب شکل تازه ای به خود گرفت.
بعدها به یاری دکتر چمران بخش نظامی این شورا نیز پایه گذاری شد و جنبش اَمَل به عنوان جناح نظامی شورای عالی شیعه ظهور پیدا کرد.
امام موسی صدر در شهریور سال 1357 زمانی که برای مذاکره با مقامات لیبی به این کشور سفر کرده بود، با ناتمام گذاردن مذاکرات خود قصد داشت لیبی را به قصد ایتالیا ترک کند، اما به ناگاه مفقود شد و دولت لیبی در این مورد هیچ مسؤلیتی به عهده نگرفت.
تاکنون همه تلاشها برای باخبرشدن از سرنوشت امام موسی صدر بی نتیجه باقی مانده است.
1 ـ شهید جاویدیها: کسانی که موافق کتاب «شهید جاوید» نوشته حجت الاسلام صالحی نجف آبادی بودند.
کتاب شهید جاوید در سال 1349 منتشر شد.
پس از انتشار این کتاب نظرات متفاوتی از سوی علما ابراز شد که برخی در ردّ آن و بعضی دیگر در تأییدش اظهار نظر کردند.
رفته رفته این تضارب آرا به سطح منابر و مساجد کشیده شد و در آن زمان موضوع روز جامعه روحانیان گشت.
ساواک با مشاهده این اختلاف ـ که در ابتدا از یک بحث کلامی فراتر نمی رفت.
ـ از فرصت به دست آمده بهره گرفت و برای شعله ور کردن این شکاف در بین روحانیون وارد میدان شد و در تلاش گسترده ای موفق گشت تا حدی جهت مبارزه را ـ هر چند موقت و مقطعی ـ از رژیم شاه به سوی خود آنان (جامعه روحانیت) تغییر دهد.
مسلماً دامن زدن ساواک به این مسأله، کتاب شهید جاوید را بیش از شأن علمی خود در جامعه آن روز مطرح کرد.
* دو خبر دیگری که تقوی رئیس ساواک اصفهان از حوادث امروز (29 /1 /57) این شهر به تهران فرستاد این بود: «1ـ حدود ساعت 6 صبح روز جاری وسیله ناشناسی یک شیشه محتوی مواد آتش زا به داخل بانک صادرات شعبه خیابان عباس آباد انداخته شده که چون مشتعل نگردیده خسارتی غیر از شکستن یک شیشه نداشته.
2ـ همچنین صبح روز جاری وسیله ناشناسی دو شیشه محتوی مواد آتش زا به انبار آبجوفروشی اسکول در خیابان میراصفهان انداخته شده که رفتگر محله متوجه و آتش نشانی به محل عزیمت و خاموش شده و خسارت چندانی نداشته است (5462 /10ه1-29 /1 /37)

منبع:

کتاب انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک - کتاب 04 صفحه 401


صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.