تاریخ سند: 27 اسفند 1356
موضوع : آیات ثلاثه قم
متن سند:
از : 21 ه
به : 312 شماره : 490 /21 ه
آیت الله نجفی مرعشی هر چند اعلامیه و
سخنرانی در مورد وقایع اخیر قم منتشر می نماید
از روی اجبار و ترس از باب اطلاع مجاهدین است
وگرنه او به خون مجاهدین تشنه است و شاهد
مطلب این که نجفی در ملاقاتی که با آیت الله
سیدعلی علامه فانی داشته به فانی گفته بود این
مجاهدین بی دین نمی گذارند ما به درس و بحث
خود برسیم و آخرش اینها حوزه علمیه را از بین
خواهند برد.
آیت الله شریعتمداری خیلی
شدیدتر از دیگران با خمینی و مجاهدین مخالف
است و حتی با کارهایی که از قبیل تظاهرات و
شکستن شیشه بانکها، لکن دو چیز او را وادار
می نماید که علیه دولت سخنرانی نماید اولی ترس از مردم و مجاهدین و حملات مختلفی که از
ناحیه طلاب متعصب به او می شود (مانند آیت الله خوانساری که آنقدر از طرف مجاهدین تهدید و
نامه های اهانت آمیز دریافت داشت که مجبور شد به عنوان اعتراض بگوید من می خواهم به نجف
بروم) لذا شریعتمداری پس از صدها حمله و فشار یک بار سخنرانی می نماید و حتی شنیده شده که
شریعتمداری از تبعید حسن نوری و ناصر مکارم شیرازی و زندانی شدن حسینعلی منتظری
خوشحال است زیرا اهل علم مانند شریعتمداری خوشحالند که بعضی ها تبعید و زندان بروند تا
شاگردان آنان را تصاحب ننمایند لذا باطنا از تمام این تبعید و زندانها لذت می برند گرچه در منبر
برای نجات آنها دعا می نمایند دومین دلیل مخالفت شریعتمداری با دولت کسب شهرت و محبوبیت
در بین مردم و مخصوصا طلاب آذربایجانی که مقلد او هستند می باشد و شریعتمداری به قدری به
تبریز علاقمند است که تجار تبریزی هر چه درخواست نمایند ولو خلاف شرع باشد قبول می نماید
زیرا اگر سخن آها را نشنود نانش قطع می شود چون زندگی مادی شریعتمداری به دست تبریزی ها
می چرخد لذا او در سخنرانی ها مجبور است
علیه دولت حرف بزند و مانند مریضی است که
اجبارا باید داروی تلخ بخورد.
آیت الله گلپایگانی
هم نظیر شریعتمداری مجبور است که در این
وقایع در صف مقابل دولت قرار گیرد و شاهد مدعا
این است که پس از وقایع اخیر قم روزی به طور
خصوصی به یکی از اطرافیان خود می گفت این
سید بدجنس (منظورش خمینی بود) در نجف
راحت نشسته و ما را به زحمت انداخته است.
نظریه شنبه : مراجع تا مجبور نشوند سخنی
نمی گویند و اصولاً عقیده دارند که دین از
سیاست جداست و مرجع تقلید نباید در امور
سیاسی مداخله نماید و جملگی دل پری از
مجاهدین دارند و در موقع مناسب منفجر
خواهند شد.
نظریه دوشنبه: آنچه مسلم است آیات قم بالاجبار آلت دست افراطیون مذهبی و حتی کمونیست ها
قرار گرفته اند و به ناچار برای این که متهم به همکاری با دستگاه نشوند راه مخالفت با دولت را پیش
گرفته اند و این تاحدود زیادی ناشی از درج مطالبی در روزنامه ها علیه خمینی می باشد که چنین
وضعی را پیش آورد و باعث ایجاد شکاف بین دولت و روحانیت گردید وگرنه پس از اعلام مشی
مارکسیستی از ناحیه گروه مجاهدین خلق روحانیون در صف مخالف آنان و موافق دولت قرار گرفته
بودند و دستگاه می توانست از این موقعیت بهترین بهره برداری را علیه کمونیزم و گروه های خرابکار
بنماید.
پارسا
نظریه سه شنبه : صحت خبر و نظریه دوشنبه مورد تأیید بوده چنانچه شریعتمداری تحت
مخاطرات قرار نمی گرفت به هیچ عنوان مبادرت به دادن این چنین اعلامیه ها و یا سخنرانی حادی
نمی کرد البته فشار طلاب و رقابت بین آیات از یک طرف و جلب محبوبیت از طرف دیگر موجب شد
که شریعتمداری مقداری تندروی نماید.
رهبر 8 /1 /37 29 /1 /37 75862 بایگانی شود روحانی 2 /2 /37
منبع:
کتاب
آیتالله العظمی سید شهابالدین مرعشی نجفی به روایت اسناد ساواک - جلد سوم صفحه 438