صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

موضوع: شیخ حسین نوری

تاریخ سند: 23 مهر 1353


موضوع: شیخ حسین نوری


متن سند:

از: 7 / ﻫ تاریخ: 23 /7 /1353
به: 312 شماره: 10799/ ﻫ 1
موضوع: شیخ حسین نوری

ساعت 1300 روز 17 /7 /53 شیخ حسین نوری در تکیه فاطمیه ضمن وعظ پیرامون آزادی از نظر اسلام و آزادی از نظر دنیای اروپا و آمریکا سخنرانی و اظهار داشته انسان برای تأمین آزادی که حقی است برای او تا سرحد جان دفاع می‌‌کند. در محیطی که آزادی نباشد استعدادها خفته و یا خاموش می‌گردد و از میان می‌رود. به طور کلی آزادی حق مسلم انسان است. دین مقدس اسلام برای مردم از چند جهت آزادی آورده. اول آزادی در فکر و عقیده. مردم در دوره جاهلیت آزادی عقیده نداشتند یعنی فکر آنها دارای خرافات بود و دین اسلام فکرهای آنها را از خرافات نجات داد و دومین آزادی، آزادی اجتماعی است یعنی مردم در اجتماع آزاد باشند. از لحاظ اقتصادی و اجتماعی در سرنوشت خودشان اظهار عقیده و اظهار نظر کنند. در امور اجتماعی مردم حق انتقاد و اعتراض داشته باشند. این را هم اسلام فوق‌العاده اهمیت داد. آنهایی که در مکتب اسلام تربیت شده‌اند آن اندازه آزادی اجتماعی داشتند که خلیفه وقت را مورد اعتراض قرار می‌دادند. مثلاً روزی عمر ضمن خطابه‌ای ‌برای هر زن مهریه‌ای ‌معین کرد. این قانونی بود که عمر وضع کرد. یک زن از پشت پرده به عمر اعتراض کرد و گفت آیا منطق تو درست است که مهر زن از 500 درهم زیادتر نباشد یا منطق قرآن. خلاصه یک زن به خودش اجازه داد در مقابل عمر که خلیفه بود اعتراض کند. در آن زمان اسلام به اندازه‌ای به مردم آزادی داده بود که یک مرد عادی به خود حق می‌داد که با کمال شهامت خلیفه وقت را مورد اعتراض قرار دهد. آزادی دیگر آزادی عمل است. در دنیا از لحاظ عمل آزادی مطلق وجود ندارد. قوانین انسان را محدود می‌‌نماید. در انگلستان عمل لواط آزاد است، اگر هر دو راضی باشند منع قانونی ندارد. در آمریکا ارتباط جنسی پسر و دختر آزاد است. یک زن هر نوع لباس بپوشد آزاد است. فروختن مشروبات الکلی و مصرف هروئین و مواد مخدر آزاد است. آزادی اروپا و آمریکا کم کم در شرق هم مورد عمل قرار گرفته، اما اسلام این آزادی را قبول ندارد. اسلام می‌گوید آزادی در چهارچوب قوانین اسلامی. آزادی که اسلام آورده عامل سعادت است و آزادی که اروپا و آمریکا آورده، بدبختی است. حضرت علی در زمان حکومتش آزادی را به مردم داد اما در زمان حکومت عمر و عثمان آزادی را از مردم گرفتند. بعضی‌ها هر چه در اجتماع پیش آمد می‌گویند خونسرد باش. نه امر به معروف و نه نهی از منکر، برایشان بی‌تفاوت است. افراد بایستی نسبت به مقررات اجتماعی خود احساس تحرک داشته باشند این جامعه مال تو تنها نیست، این جامعه مال من هم هست. گفتم دختر و فرزند من هم باید در این جامعه زندگی کنند. جامعه را تو به وسیله فکر کهنه و مفتضح، آلوده کرده‌ای. ربا آلوده، بی‌عفتی آلوده، جان من، فرزند من هم آلوده می‌شود. این اجتماع مال همه است، همه حق دارند.
نظریه شنبه. صحت دارد.
نظریه چهارشنبه. نامبرده از وعاظ متعهد بوده و اظهارات مشارالیه درباره مطالب فوق مورد تأیید است و اظهاراتش روی نوار ضبط و در شهربانی می‌باشد. سام
نظریه جمعه. نظریه چهارشنبه تأکید می‌گردد.
نظریه 7/ ﻫ . نظریه جمعه تأیید می‌‌شود و مراقبت ادامه خواهد داشت.
دایره عملیات . آقای دوستار 30 /7






منبع:

کتاب آیت‌الله العظمی حسین نوری همدانی به روایت اسناد ساواک صفحه 287


صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.