تاریخ سند: 19 دی 1343
موضوع: جلسه وعظ در مسجد جامع پیرو 1986 س ت / 3 ـ 17/10/43
متن سند:
شماره: 1999 س ت/ 3
روز 17 /10 /43 بعدازظهر شیخ غلامحسین جعفری پیشنماز شبستان گرمخانه مسجد جامع پشت میکروفن اظهار داشت پروردگارا تو را قسم میدهم به خون ریخته شده حسین ابن علی آیتالله خمینی را به ما برسان.
دشمنان او را نابود بگردان.
هر چه زودتر شر مزاحمین را از سرش کوتاه نما.
شر بیگانگان و دشمنان اسلام را از سر ما کوتاه کن.
بعد از نماز مغرب ربانی واعظ به منبر رفته و ضمن بیان مقدمهای پیرامون تساوی حقوق افراد بشر اضافه کرد در دنیای متمدن امروز هیچ بوئی از آزادی به مشام نمیرسد آزادی مطلق را فقط قرآن به ما میآموزد و بس.
امروزه عدل و داد به چشم نمیخورد زیرا در زمانی که سفیدپوستان میگویند ما باید بر سیاهپوستان امتیاز و برتری داشته باشیم این را میتوان گفت عدل و داد؟ این را میتوان گفت تساوی حقوق یک اجتماع؟ آقایان در روزنامهها میخوانید که در کشور آمریکا هر روز سر مسئله تبعیضنژادی زد و خوردهای خونینی روی میدهد و سفید و سیاه به جان یک دیگر میافتند و در نتیجه عدۀ [عدهای] کشته می شوند و دولت امریکا هم ناظر و تماشاچی است ولی در 14 قرن پیش پیغمبر اسلام اعلام نمود فرقی ما بین سیاه و سفید نیست.
1سپس اضافه نمود مدرک و سند اختراعات مهم و مفید دولتهای مترقی به خصوص امریکا از روی کتب اسلامی و قرآن است ولی ما ملت مسلمان باید در جهل و فقر و بیسوادی بمانیم در خاتمه صحبتهایش گفت خدایا چرا ما باید نوکر بیگانه باشیم.
چرا باید اسلام و قرآن را از ما بگیرند.
خدایا ناموس ما در دست بیگانگان است هر چه زودتر امام زمان ما را برسان.
خدایا آقای ما را برسان.
شر ظالمین را از سرش کوتاه گردان.
تعداد نسخه.
3
گیرنده: ریاست ساواک استان مرکزی جهت اطلاع (2 نسخه)
توضیحات سند:
1.
تعصب و تبعیضنژادی: پدیده شومی است که در طول تاریخ سبب مصیبتهای بسیاری برای بشر بوده است.
امروزه به رغم پیشرفتهای علمی و مادی هنوز معضل تبعیضنژادی وجدانهای بیدار را میآزارد.
با گذشت زمان این امر وجوه و مصداقهای جدیدی یافته است.
بعضی از یهودیان که روزگاری، به جهت وابستگی به قوم و مذهب یهود در سراسر اروپا تحقیر میشدند امروز خود بدترین ظلمها و تبعیضها را در حق مردم مظلوم فلسطین روا میدارند.
به همین جهت، نامگذاری روزی به نام «روز جهانی مبارزه با تبعیضنژادی» از سوی وجدانهای آگاه جهان، یک اقدام عاقلانه و انسانی است.
اگرچه آمریکا خود را پرچمدار دموکراسی جهانی میداند، اما واقعیتهای اجتماعی حاکم در جامعه امریکا نشان میدهد، برخی اقوام و نژادها به بدترین وجه مورد تبعیض قومی و نژادی قرار میگیرند.
یان رابرتسون جامعهشناس امریکایی در ضمن توصیفی که از وضعیت اسفبار سیاهپوستان امریکایی میکند، مینویسد: «تبعیضهای نهادینه شده، هنوز در سراسر ایالات متحده وجود دارد.
بسیاری از سیاهان در محلههایی سکونت دارند که به طور غالب سیاهپوستنشین هستند.
حضور سیاهان در ردههای بالای نظام سیاسی بسیار پایین است.
چنان که در سال 1998 فقط سه درصد اعضای کنگره امریکا سیاهپوست بودند و هیچ یک از سناتورها یا فرمانداران سیاهپوست نبودند.
از همه مهمتر وضعیت اقتصادی سیاهان نسبت به سفیدپوستان بدتر است.
در سال 1970 درآمد خانواده سیاهپوستان به طور متوسط تقریباً نصف درآمد خانواده سفیدپوستان بوده است.
»
حامیان تبعیضنژادی که در نهان آنان وجدان آلوده و بیمار، حس طمع و افزونطلبی سیطره دارد برای تسلط و اعمال قدرت و نفوذ بر دیگران و تغییر اوضاع و موقعیت به نفع خود، به خشونتنژادی دست میزنند.
اجبار طرف مقابل به اطاعت، اثبات برتری و ارضای حس خودخواهی، هدفهای دیگری است که حاکمان خشونت و تبعیض در پی آنها هستند.
نمونه آشکار اعمال تبعیضنژادی در کشور فلسطین است که رژیم اسرائیل ثروت آن را چپاول و صاحبان اصلیاش را میکشد.
رژیم اسرائیل به دنبال اجرای اهداف شیطانی خود تمامی ابزار و امکانات سلطه و قدرت را به کار گرفته است.
انسان به جهت پارهای وابستگیها از قبیل سرزمین، خون، نژاد و مانند آن، خود را از دیگران جدا میشمرد و به قومی خاص احساس وابستگی میکند و توجه خود را به تأمین منافع ملی حتی اگر مستلزم زیان دیگران هم باشد معطوف میگرداند.
تبعیضنژادی مرتبههای گوناگونی دارد؛ علاقهمندی به سرزمین و ملیت و قوم و تبعیضگرایی افراطی چند مرتبه آن است.
نظامهایی چون نازیسم در آلمان، فاشیسم در ایتالیا و صهیونیسم در فلسطین اشغالی و ...
که براساس اعتقاد به برترینژادی و حق سیادت بر دیگران تشکیل میشوند از پدیدههای شوم تبعیضنژادی هستند.
موضع اسلام در برابر اختلافهای ظاهری که در جامعههای انسانی به چشم میخورد، بسیار آموزنده است.
اسلام این موضوع را همانگونه مینگرد که به سایر جلوههای متنوع پدیدههای طبیعی مینگرد.
در قرآن مجید دگرگونی و اختلاف در زبان و رنگ، دلیل بر هستی خدا یاد شده است بیآن که به یک زبان و یا یک رنگ ویژگی و امتیاز ببخشد.
آنها را از پدیدههای بسیاری شمرده که میبایست در آنها دقت و تأمل نمود.
در قرآن مجید آمده است: «دیگر از نشانههای او آفرینش آسمانها و زمین و دگرگونی زبانها و رنگهاست.
در این همانا برای آنان که دانایند، نشانههاست.
» اسلام دنیای انسانها را آنگونه مینگرد که گویا باغی بزرگ با گلهایی رنگارنگ است.
بزرگان قریش اصل مساوات را که پیامبر به رعایت آن همت گماشته بود، نمیپذیرفتند و به ایشان میگفتند: علت این که در مجلسهای تو حضور نمییابیم، این است که افرادی چون بلال حبشی، سلمان فارسی، صهیب رومی و غیر آنان از بردگان در آن مجلسها حضور دارند.
آنان را از کنارت بران تا با تو همنشین شویم، ولی پیامبر این درخواست را نپذیرفت.
آنان طرح دیگری را بیان کردند، چنان که گفتند روزی را برای آنان و روزی را برای ما اختصاص بده.
آیه نازل شد: «آنانی را که صبح و شام خدا را میخوانند و قصدشان خداست، از خود مران که نه چیزی از حساب آنان بر تو و نه چیزی از حساب تو برآنان است.
پس تو اگر خداپرستان را از خود برانی، از ستمکاران خواهی بود.
» با نزول این آیه، پیامبر اکرم صلیالله علیه وآله به این خواست آنان نیز تن نداد.
منبع:
کتاب
پایگاههای انقلاب اسلامی، مسجد جامع بازار تهران به روایت اسناد ساواک - جلد اول صفحه 153