تاریخ سند: 10 تیر 1350
موضوع: تشکیل جلسه به ظاهر مذهبی
متن سند:
از: 9/ﻫ تاریخ:10 /4 /1350
به: 353 شماره: 11755/ﻫ 1
موضوع: تشکیل جلسه به ظاهر مذهبی
روز جمعه 4 /4 /50 جلسه بهظاهر مذهبی در منزل غلام عباس ابراهیمزاده تشکیل شد. در این جلسه هادی خامنهای، علی طاهرپور، علیاکبر غیاثی دانشجویان شیمی شبانه و کمالیان و حمیدینژاد و یکی از رفقایش دانشجویان دوم فیزیک روزانه شرکت داشتند. خامنهای کتابی با خودش آورده بود. نام این کتاب [آینده] در قلمرو اسلام نوشته سیدقطب1 ترجمه سید علی خامنهای چاپ دوم بود. راجع به این کتاب خامنهای اظهار داشته: «وقتی مترجم آن را ترجمه و تحویل چاپخانه داده است، از چاپ آن جلوگیری و منتشرکننده آن را که بالغ بر دو هزار جلد از این کتاب تهیه نموده بود شش ماه زندانی کردند و از این دو هزار جلد حتی یک جلدش هم به دست مردم نرسید ولی خوشبختانه چاپ دوم آن که بهطور مخفیانه تهیه شد منتشر شده و این یکی از آنها است که در اختیار شما گزارده میشود تا هر هفته یکی از شماها آن را مطالعه کند و از این کتاب در حال حاضر در کتابخانه یافت نمیشود.» این کتاب و کتاب دیگری به نام رهآوردهای استعمار2 نوشته مهدی طارمی3 که متعلق به ابراهیمزاده بوده در اختیار نصرالله کمالیان گزارده شد و هادی خامنهای از کمالیان سؤال نموده کتابهایی که غیاثی و ابراهیمزاده میدهند شما به چه صورت مطالعه میکنید و از آنها چه میفهمید؟ کمالیان اظهار نموده متن آنها بسیار جالب است و همه آنها را از اول تا آخر میخوانم. خامنهای گفته سعی کنید با دقت هرچه بیشتر مطالعه و به طریقی باشد که ما بتوانیم در این مجلس از وجود شما استفاده کنیم. بعد به حاضرین اظهار داشت حاضرید بار سنگینتری را به دوش بکشید و این کار آن است که هرکدام از کتابهای مختلف مطلبی تهیه و در این جلسه سخنرانی نمایید. البته قدری کار آقایان مشکل میشود ولی راندمان کار خیلی بهتر است.
نظریه شنبه: غیاثی و ابراهیمزاده موقع رفتن هادی خامنهای مثل همیشه او را تا دم درب بدرقه و مدتی بهطور خصوصی صحبتهایی نمودند. گرداننده این جلسات خامنهای و این دو نفر میباشند.
نظریه یکشنبه: در حال حاضر نمیتوان صریحاً در مورد افراد شرکتکنندگان در این جلسه نظر داد ولی ازآنجاییکه برابر سوابق موجود هادی خامنهای فردی ناراحت و اخلالگر و درگذشته به نفع روحانیون مخالف فعالیت داشته، لذا استنباط میشود نظر وی در تشکیل و اداره اینگونه جلسات باید فعالیت مضره سیاسی باشد. بههرحال تا جمعآوری مدارک مستند اعمال و رفتار نامبردگان زیر دید میباشد.
علیاکبر غیاثی سابقه ندارد.
توضیحات سند:
__
1. سیدقطب نویسنده مسلمان و مبارزه مصری در 1285 ﻫ ش/ 1906 م در یکی از روستاهای نزدیک شهر اسیوط به دنیا آمد. پس از پایان دوره تحصیلات ابتدایی در اسیوط عازم قاهره شد و دوره دبیرستان و دانشگاه خود را در این شهر به پایان رساند. او ابتدا با گرایش به چپ فعالیتهای اجتماعی و فرهنگی خود را شروع کرد. اما آشنایی او با حسن البناء بنیانگذار سازمان اخوانالمسلمین و همکاری نزدیکش با وی سبب شد که مسیرش عوض و به آغوش اسلام بازگردد.
سید قطب علاوه بر تحصیلات جدید به آموختن علوم سیاسی پرداخت و به جرگه اعضای اخوانالمسلمین پیوست. او چندی بعد به عنوان نظریهپرداز این سازمان معروف شد. سید قطب با زبان و قلم به نشر افکار و اندیشههای اسلامی پرداخت و آثار ارزندهای از خود به یادگار گذاشت. از جمله معروفترین آثار ارزشمند وی که به فارسی نیز ترجمه شده است میتوان به: ما چه بگوئیم، ویژگیهای ایدوئولوژی اسلامی، عدالت اجتماعی در اسلام، آینده در قلمرو اسلام، اسلام و صلح جهانی، فاجعه تمدن و رسالت اسلام... نام برد.
سید قطب سفری هم به آمریکا کرد و از نزدیک با اوضاع و احوال و ماهیت سیستم حکومتی و اجتماعی آمریکا آشنا شد و در بازگشت کتابی به نام «امریکایی که من دیدم» نوشت و در آن چهره غیرانسانی امپریالیسم را ارائه داد و پرده از ماهیت ناهنجار و ضد انسانی نظام حکومتی امریکا برداشت. سید قطب که مدتها سردبیر نشریات و مدیر تبلیغات جمعیت اخوانالمسلمین بود در سال 1333ش/ 1954م. به جرم فعالیتهای سیاسی توسط رژیم جمال عبدالناصر دستگیر و به حبس ابد محکوم شد.
سید قطب پس از 8 سال محکومیت آزاد شد، اما پس از آزادی به اتهام شرکت در یک توطئه براندازی مجدداً توسط رژیم ناصر دستگیر و در 27 اوت 1966 / 5 شهریور 1345 همراه دو نفر از مسلمانان همفکرش به دار آویخته شد.
(ر.ک: مشاهیر سیاسی قرن بیستم، احمد ساجدی، صص 322 و 323)
سید قطب در جایگاه مغز متفکر جمعیت اخوانالمسلمین بین سالهای 1953 تا 1964 میلادی مطرح بود و همواره مقابل کسانی که از این جنبش ضداستعماری انتقاد میکردند، میایستاد. سید قطب جامعه را به دو نوع جاهلی و اسلامی تقسیم میکرد. به اعتقاد او، جامعۀ اسلامی جامعهای است که در تمامی ابعاد عقیده و عبادت، شریعت و احکام، سلوک و اخلاق اسلامی در آن تحقق یافته است و جامعۀ جاهلی جامعهای است که به اسلام عمل نمیکند. سید قطب نخستین اندیشهور جهان اسلام بود که اصطلاح «اسلام امریکایی» را مطرح کرد. به اعتقاد او، امریکاییها نیازمند اسلامی هستند که در خاورمیانه و کشورهای اسلامی بتوانند با کمونیسم بجنگند. او دربارۀ آزادی اندیشه معتقد بود که آزادی یعنی رهایی از همۀ قیود، غیر از بندگی خدا. سید قطب آفت بزرگ جوامع اسلامی را ملیگرایی میدانست و معتقد بود تا وحدت میان مسلمانان جهان حاصل نشود، امپریالیسم غرب بر منابع مالی مسلمانان چنگ خواهد انداخت. سید قطب آثار ارزشمندی دارد که مهمترینها عبارتاند از: اسلام و سرمایهداری، تفسیر فی ظلال القرآن، ما چه میگوییم، ویژگیهای ایدئولوژی اسلامی، زیربنای صلح جهانی، آینده در قلمرو اسلام، عدالت اجتماعی در اسلام و فاجعه تمدن و رسالت اسلام.
2. کتاب رهآوردهای استعمار: نوشتۀ مهدی طارمی و با مقدمۀ شهید دکتر محمد مفتح است که اولین چاپ آن را در سال 1342 انتشارات فراهانی در تهران منتشر کرد.
3. در اصل: عاطفی.
منبع:
کتاب
انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک، استان خراسان رضوی- 07 صفحه 72