صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

متن سند:

یا حجه بن الحسن.
یا صاحب العصر والزمان انا نشکوا الیک (فقد زعیمنا آیت اله العظمی البروجردی الطباطبائی) علیک منّا السلام یا حجه اله امام زمان.
شاکیان، کبوتران پر و بال شکسته حرم محترم تو هستند که از رفتار ناهنجار زمامداران کنونی حوزه علمیه1 قم یعنی مدعیان مقام منیع نیابت عامه پیشوایان که خود را نایب تو می پندارند به پیشگاه معظمت شکایت نموده دست نیاز و توسل به دامان شریف حضرتت دراز کرده و استمداد می طلبند.
ای حجت خدا جز تو دادرسی نداریم و از عدم عنایت نایب به منوب عنه ملتجی می شویم.
اینک در آستانه سال تحصیلی 1389 قمری و آغاز فصل زمستان قرار گرفته ایم در حالی که از لحاظ منزل و معیشت سرگردان و از نظر هزینه زندگی در مضیقه بوده کسی نیست که به درد دل ما رسیدگی کند و ضروریات حیات مشتی تیره بخت را تأمین و هزاران طلبه محصل را از این عسرت نجات بخشد.
ای حجت منتظر در انتظار ظهورت نشسته و با دل شکسته این خجسته اعلامیه سرگشاده را به پیشگاه حضرتت تقدیم می داریم.
امام زمان قوام حوزه های علمی به وجوهی است که سهم خاص آن امام است و جامعه روحانیت قم که بزرگترین و پرجمعیت ترین مجامع علمی جهان اسلامی است با سهم امام تأمین و با همین سهم ادامه یافته است و اینک سهم خاص تو به جای صرف در راه تأمین هزینه تحصیلی و زندگی طلاب علوم دینی در طریق خرید بهترین اتومبیلهای لوکس و مجلل ترین آپارتمانها برای آیت اله زادگان به مصرف می رسد و اهل علم برای تهیه قوت لایموت حیران و از لحاظ مسکن سرگردانند.
نیمی از طلاب با مختصر شهریه ای که دریافت می دارند در نهایت سختی زیست می کنند و نیم دیگر از همین ماهیانه ناچیز هم محرومند و روزی نیست که به بهانه ناصوابی همان وجه ناقابل هم از افرادی سلب نگردد.
هرگاه اهل علم به نام تبلیغ و تهیه نقایص زندگی در ایام تعطیل و شهور محرم و صفر و رمضان به نقطه ای سفر کنند تا شاید هزینه تحصیلی ایام تحصیل را ذخیره نمایند به جرم غیبت از دریافت شهریه محروم می گردند.
آیا سزاوار است که با شکم گرسنه و وضع پریشان در این حوزه از هم گسسته و در هم ریخته افرادی دل شکسته و پر و بال بریده به تحصیلات خود ادامه دهند.
امام زمان در انتظار قضاوت و انتقامجویی تو نشسته ایم.
وای از این شوره بختی و فریاد از این جان سختی که حوزه علمیه بزرگی را به تباهی سوق می دهد.
بالجمله از آنجایی که قم عاصمه تشیع و ما هم تربیت یافته این مکتب بزرگ اسلامی هستیم به مصداق (الشیعۀٌ مَن شایع عَلیا)2 باید که پای خود را در جای پای مبارک امام المتقین امیرالمؤمنین علی علیه السلام گذاشته پیشوایان ما هم که خود را وارث مقام خلافت او می شمارند لااقل در رویه و روش خویش به آن حضرت تأسی جسته اقتداء نمایند.
مگر نه علی علیه السلام برای بیت المال یعنی وجوهی که از راه خرید یا خراج و مالیات توسط عاملین از هر گوشه و کنار مملکت جمع آوری و فرستاده می شد دفاتر منظمی که دریافتی و پرداختی را نشان دهد نگاه داشته راضی نمی شد چراغی که روغن آن از محل بیت المال تهیه شده در محاورات خصوصی روشن باشد.
پس چرا پیشوایان ما برای وجوه بریه و سهم امام علیه السلام که مخصوص اداره حوزه علمیه و تربیت طلاب علوم دینی است و بایستی در راه تأمین مسکن و معاش و وسایل تحصیلی این طبقه به مصرف برسد یک دفتر خرج و دخل منظم نگاه نمی دارند تا مدرسین حوزه از کمیت و کیفیت آنها واقف شوند و از پرداخت کننده و دریافت دارنده مسبوق گردند و بدانند که چه مبلغ رسیده و در چه راه صرف شده است.
انشاءاله.
لدی الاقتضاء شمه ای از حقایق ناگفتنی را جهت استحضار عامه مؤمنین منتشر ساخته و اهالی محترم قم را در جریان قرار خواهد داد.
امید است که روز فرخنده و خجسته ظهورت ما را از این زندگی نکبت بار و حیات سراسر فشار برهاند.
عجل اله تعالی فرجک.
حوزه علمیه قم

توضیحات سند:

1ـ اصل: جمیله.
2ـ شیعه کسی است که پیرو علی(ع) باشد.

منبع:

کتاب آیت‌الله العظمی حاج سید محمدرضا گلپایگانی به روایت اسناد ساواک - جلد دوم صفحه 514


صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.