تاریخ سند: 26 شهریور 1351
موضوع: شیخ قدرتاله علیخانی
متن سند:
از: 23 ﻫ تاریخ:26 /6 /1351
به: 312 شماره: 2510 /23 ﻫ
موضوع: شیخ قدرتاله علیخانی
عطف 2290 /23 ﻫ - گ 8 /6 /51
نامبرده بالا که از طلاب دو آتشه و از طرفداران آقای خمینی و عدهای از بازاریان میباشد توسط آقای زرآبادی و سید حسن شالی حمایت و حتی اتومبیل و وجه در اختیار او گذاشته شده و در برداشتن عمامه اعلم مجابی از سرش و توهین به آیتاله سید ابوتراب ابوترابی و سایر علماء طرفدار دولت و بیطرف دست داشته و با اتومبیل سید حسن شالی به ده شال رفته و بر علیه دولت و بر له عدهای از هیئتهای مذهبی تبلیغات سوء مینماید.
نظریه شنبه. به احتمال قوی خبر صحیح است.1
توضیح شنبه. جهت آگاهی و هرگونه اقدام بایسته.
نظریه یکشنبه و سهشنبه. همانطور که طی گزارشات متعددی در مورد نامبرده بالا به استحضار رسیده است اصولاً مشارالیه از طلاب ناراحت و بیسوادی است که اخبار واصله (به موقع تقدیم شده) مبین همکاری و تماس وی به عدهای از افراد ناراحت میباشد و چون تاکنون یک بار رأی کمیسیون امنیت اجتماعی این شهرستان مبنی بر تبعید او به یکی از نقاط بد آب و هوا به علت اقداماتش شکسته شده و از طرفی با تهیه شناسنامه غیرواقعی توانسته از خدمت نظام معاف گردد به همین جهت در بین طلاب به بیباکی معرفی شده و چون اکثراً اوقات خود را در شهرستان قم سپری میکند اصلح است مقرر فرمایند از طریق ساواک قم دقیقاً مورد مراقبت قرار گیرد ضمناً وی در قزوین با شخصی به نام سید حسین تنکابنی وکیل پایه یک دادگستری تماس دارد که به نظر میرسد که از راهنمایی و ارشاد او از بعضی از مسائل حقوقی برخوردار باشد. آدرس محل اقامت و تحصیل یاد شده به منبع معروض گردیده است. آسمانی
نظریه 23 ﻫ - در مرخصی هستند. 35 /4 /233
توضیحات سند:
1. در جریان مبارزه با رژیم پهلوی به دلیل استنباطهای شخصی و عدم شناخت کافی، برخی تندرویی ها نیز صورت میگرفت. این موضوع ناشی از ناآشنائی مردم با مشرب و مکتب مبارزاتی برخی علما از جمله آیتاله ابوترابی بود. این سند به اهانت برخی افراد سادهاندیش نسبت به آیتاله ابوترابی و تعدادی از علمای استان که در مجلس ترحیم یکی از ترورشدگان سازمان مجاهدین خلق شرکت کرده بودند اشاره دارد.
ر.ک: یاران امام به روایت اسناد ساواک، آیتاله سیدعباس ابوترابی، تهران، مرکز بررسی اسناد تاریخی، 1392، ص 15
منبع:
کتاب
انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک، استان قزوین، کتاب 2 صفحه 68