صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

پیوسته در این اواخر از طرف دکتر بقائی و مکی به طرفداران کاشانی تذکر داده می‌شود که:

تاریخ سند: 17 مرداد 1329


پیوسته در این اواخر از طرف دکتر بقائی و مکی به طرفداران کاشانی تذکر داده می‌شود که:


متن سند:

تاریخ: 17 /5 /1329

پیوسته در این اواخر از طرف دکتر بقائی و مکی به طرفداران کاشانی تذکر داده می‌شود که:
1- دکتر مصدق مذهب درستی نداشته، ادای نماز و روزه و سایر واجبات شرعی را رعایت نمی‌کند.
۲- بهترین و صالح‌ترین عنصری که بتواند مملکت و کشور را از غرقاب فنا در این دنیای فعلی و بحرانی نجات دهد همانا فقط و فقط سید ضیاء‌الدین طباطبائی خواهد بود و بس.
٣- بهترین و عاقل‌ترین رویه آن است که عموم طرفداران اقلیت و فدائیان کاشانی سید ابوالقاسم را غم‌خوار و پدر ملت بدانند.
این موضوعات خشم فراوان دکتر مصدق را نسبت به دکتر بقائی و مکی که منتشر‌کننده این موضوعات هستند جلب کرده فعلاً میانه دکتر مصدق با بقائی و مکی در خفا سخت بهم خورده است.(1)

توضیحات سند:

1- آیت‌الله طالقانی درباره زمینه‌چینی دشمنان، برای ایجاد اختلاف میان آیت‌الله کاشانی و دکتر مصدق می‌فرمایند: «عوامل استعمار و استبداد داخلی و جاسوسان اطراف این قدرت‌ها، شروع به تفحص کردند و نقطه ضعف‌ها را یافتند، به فدائیان اسلام گفتند شما بودید که این نهضت را به پیش بردید. فدائیان می‌گفتند که ما حکومت تامه اسلامی می‌خواهیم. به آنها می‌گفتند دکتر مصدق بی‌دین است یا به دین توجهی ندارد و خواسته‌های شما را نمی‌خواهد انجام دهد... دوباره آمدند سراغ مرحوم آیت‌الله کاشانی باز از راه نفسانیات که این نهضت از آن توست، دکتر مصدق چه کاره است؟ تمام دنیا به دست توست، جاسوسانی را که ما از نزدیک می‌شناختیم دور آن پیر‌مرد را گرفتند و او را از مصدق جدا کردند... جاسوسان و کارکشته‌ها دور افراد و گروه‌ها را می‌گیرند و می‌گویند که، نهضت مال توست! سهم بزرگ از آن توست، این بیچاره را خام می‌کنند و آن دیگری را هم همینطور و آنها را مقابل همدیگر قرار می‌دهند. کاشانی را هم از مصدق جدا کردند.»
رک: عقیقی بخشایشی، آیت‌الله طالقانی، مرد علم و مبارزه و شهادت، قم، ص ۳۳

منبع:

کتاب روحانی مبارز / آیت‌الله سید ابوالقاسم کاشانی به روایت اسناد- جلد اول صفحه 232

صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.