صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

جامعه روحانیت ایران شرکت در انتخابات فرمایشى را جایز نمى‌داند

تاریخ سند: 31 مرداد 1342


جامعه روحانیت ایران شرکت در انتخابات فرمایشى را جایز نمى‌داند


متن سند:

تاریخ‌:31 /5 /42
جامعه روحانیت ایران شرکت در انتخابات فرمایشى را جایز نمى‌داند

بسم‌اللّه‌ الرّحمن الرّحیم
ملت مسلمان و ستمدیده ایران در جواب سؤالات متعددى که به وسایل مختلف در موضوع انتخابات نموده‌اید علماء و روحانیون وظیفه خود مى‌دانند بدین وسیله نظریه خودشان را صریحا اعلام دارند چنانچه مى‌دانید حکومت ایران مشروطه و متکى به قانون اساسى است و تعطیل مجلسین از نظر قانون و به اعتراف هیئت حاکمه گناه بزرگى مى‌باشد و علماء اعلام نیز به حکم وظیفه حمایت از عدالت با تبدیل حکومت اجتماعى به حکومت فردى جدا مخالفند و استقرار مشروطیت و حکومت ملى فقط با انتخابات صحیح و آزاد که با نظارت خود مردم انجام شود میسر است ولى متأسفانه دستگاه موجود دست به تهیه مقدمات انتخابى زده است که اولاً با تصویب نامه‌هاى خلق الساعه موادى از قانون انتخابات را تغییر داده و بر حسب اصل بیست و هفتم متمم قانون اساسى تصویب نامه‌هائى که به تصویب مجلسین و علماء طراز اول نرسیده باشد باطل و ارزش قانونى نخواهد داشت.
ثانیاً آیین نامه جدید انتخابات که ساخته و پرداخته خود دستگاه است علاوه بر اینکه قانونیت ندارد (و قهراً مجلسین و تمام قوانین مصوبه آن که متکى به این آیین نامه باشد بى ارزش خواهد بود) به شکلى ترتیب داده شده که کمترین نظارتى از طرف مردم بر جریان امر ممکن نیست. توزیع کارتهاى الکترال به دست نماینده آمار و دو نفر از اهالى محل است که از طرف فرماندار یا بخشدار محل تعیین مى‌گردند. ورقه‌هاى آراء نیز باید قانوناً بى‌نشان باشند ولى برحسب آیین نامه جدید مارک وزارت کشور بر پشت آنها چاپ و به مهر هیئت سه نفرى ممهور است و رأى دهنده رأى خود را منحصرا روى همین اوراق نشان دار باید بنویسد و با این ماده خواسته‌اند مأمورین دولت و کارگردان نتوانند برخلاف تحمیل کار فرمایان و رؤساى خود آراء واقعى خود را محرمانه در صندوق بریزند.
و ثالثاً انتخابات باید در محیط آرام و آزاد انجام شود و به همه طبقات اجازه همه نوع فعالیت انتخاباتى داده شود. در صورتى که در حال حاضر محیط ایران محیط خفقان و اختناق شده و هر نوع آزادى از مردم مسلمان این مملکت که اکثریت قاطع را تشکیل مى‌دهند سلب شده نه اجتماع و سخنرانى آزاد و نه روزنامه آزاد دارند. منازل مراجع تقلید و علماى اعلام تحت مراقبت شدید و محاصره واقع شده و مردم از ملاقات و مراجعه به آنها ممنوع. حضرت آیت‌اللّه‌ خمینى مدظله را یک روز فقط به منظور تخدیر اعصاب مردم و صحنه‌سازى از زندان آزاد کردند ولى بلافاصله ایشان را محصور نمودند و در حقیقت از زندانى به زندان دیگر منتقل شدند.
علماء اعلام که رهبران ملتند نمى‌توانند نظریات رهبران خودشان را آزادانه به وسیله اعلامیه‌ها چاپ و به مردم ابلاغ کنند چاپخانه‌ها کنترل و پخش کنندگان اعلامیه‌هاى علماء تحت شکنجه و فشار شدید مقامات پلیسى و سازمانهاى امنیت قرار مى‌گیرند و نسبت به آنها از هیچ گونه شکنجه و آزار دریغ ندارند وعاظ و اهل منبر در انجام وظایف دینى آزاد نمى‌باشند. گویندگان و رجال صالح و اساتید و دانشجویان و بسیارى از طبقات دیگر به جرم طلب آزادى و حکومت قانون زندانى و گرفتارند.مقامات پلیسى و سازمان امنیت و حکومت نظامى با پیش کشیدن محاکمات قلابى و دیگر موجبات ارعاب و تهدید ترس و وحشت فوق‌العاده در مردم ایجاد و براى احدى فرصت اظهار عقیده باقى نگذاشته فقط به افراد مشکوک و یا افرادى ضعیف و ناتوانى که آب و نان و قوت عائله آنها در اختیار عمال دولت است و نمى‌توانند از دستورات مأمورین دولت تخلف کنند اجازه داده مى‌شود که به نفع دولت و کاندیداهاى مورد نظر دستگاه تظاهرات و سخنرانى کنند. با این وضع حاضر هم اکنون نتیجه انتخابات معلوم است و به طور یقین پیش‌بینى مى‌شود صددرصد افراد فاسد و مزبور از صندوقها بیرون خواهند آمد و شرکت مسلمانان و متدینین در انتخاباتى که با اعمال نفوذ توأم و در محیط وحشت و خفقان انجام مى‌شود جز تضییع وقت ثمرى نخواهد داشت بلکه برادران دینى متوجه باشند که در وضع حاضر هر نوع فعالیت انتخاباتى از قبیل شرکت در تظاهرات و اجتماعات ساختگى و کاندیدا شدن و رأى دادن و عضو انجمنهاى فرمایشى شدن موجب تقویت دستگاه دیکتاتور جبار و سرپوشى بر جرایم و قانون شکنى آنان قرار دارد و مسلماً مخالف دستورات شریعت اسلام است. والسلام على من اتبع الهدى
اصفهان: حسین الموسوى الخادمى. عبدالجواد اصفهانى ]جبل عاملى]. اهواز سید مصطفى علم اله حاج سید مرتضى الموسوى علم الهدى. داراب. محمد على حسینى نسابه دارابى. محمد على عندلیبى. رفسنجان. الاحقر محمد هاشمیان رفسنجانى. رشت. الحاج بحر العلوم. حاج سید محمود ضیاءبرى. شیراز. الاحقر محمد جعفر طاهرى موسوى. محى الدین خالى[حائرى]. صدرالدین حائرى. الاحقر على آل یتلین حسین حسینى یزدى. زنجان. حاج سید عزالدین حسینى(امام جمعه). خرم‌آباد. حاج سید عیسى جزائرى. کرمان. الاحقر على اصغر صالحى کرمانى. محمد حسن النجفى الرفسنجانى. کازرون.الاحقر پیشوائى کازرونى. قزوین. ابوالحسن الحسینى قزوینى. نجف آباد. حسینعلى منتظرى نجف آبادى. یزد. الاحقر محمد صدوقى یزدى. اردکان. روح اللّه‌ خاتمى1. تبریز. الاحقر عبداله مجتهدى عبدالعلى موسوى.
این قطعنامه از طرف علماى بزرگ ایران که به منظور حمایت از ملت مسلمان ایران به تهران حرکت کرده‌اند در تاریخ 2 ربیع الاخر 1383 مطابق 31 /5 /42 صادر گردید. در حالى که بسیارى از آقایان علما در اثر فشار و تهدیدات جابرانه دولت مستبد ظالم قبل از امضا مجبور به ترک تهران شده‌اند.

توضیحات سند:

1ـ آیت‌اللّه‌ حاج آقا روح‌اللّه‌ خاتمى اردکانى از علماى بزرگ در سال 1284 ﻫ ش. در اردکان متولد و در یزد و اردکان و اصفهان سطوح عالى را طى نمود و سپس به قم مهاجرت کرد و از محضر آیت‌اللّه‌ حایرى یزدى استفاده‌ها برد و سپس به اردکان بازگشت و سال‌هاى متمادى به ترویج دین و تبلیغ احکام اسلام پرداخت و در طول نهضت امام خمینى همیشه همراه و همسنگر ایشان بود و جداى از مسایل مبارزه وى با حضرت امام دوستى دیرینه داشت. بعد از شهادت آیت‌اللّه‌ صدوقى حضرت امام ایشان را به نمایندگى خود و امامت جمعه یزد منصوب کرد. ایشان در طول دفاع مقدس همواره از هرگونه حمایت از رزمندگان اسلام دریغ نمى‌ورزید. وى در پنجم آبان ماه 1362 در 85 سالگى دار فانى را وداع گفت.

منبع:

کتاب آیت‌الله حاج آقاحسین خادمی به روایت اسناد ساواک صفحه 31

صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.