تاریخ سند: 28 فروردین 1356
موضوع: محمد رزم
متن سند:
از: 17/ هـ تاریخ: 28 /1 /2536[1356]
به :324 شماره: 3194/هـ 1
موضوع: محمد رزم
پیرو: 8454/ ﻫ 1 -26 /12 /35
13560128
نامبرده بالا ضمن ملاقات با یکی از دوستانش اظهار داشته با توجه به این که امتحانات نزدیک میباشد فعلاً جلسه دینی دائر نخواهد شد. سپس دوستش دو کتاب به اسامی نامهرسان مبارز و از ژرفای نماز که به منظور مطالعه از رزم گرفته بود به وی مسترد در نتیجه رزم دو کتاب دیگر به اسامی ما چه میگوییم نوشته سید قطب1 ترجمه سید هادی خسروشاهی از انتشارات شفق قم و دیگری به نام نقش پیامبران در تمدن انسان نوشته فخر الدین حجازی2 با مقدمهای از مهندس مهدی بازرگان را جهت مطالعه در اختیار دوستش قرار میدهد.
نظریه شنبه: نظری ندارد.
نظریه یکشنبه: موضوع ملاقات نامبردگان بالا صحت دارد. ضمناً اعمال و رفتار یاد شده از طریق شنبه تحت مراقبت میباشد و هرگونه اخبار مکتسبه بعدی از وی به موقع منعکس خواهد شد. بیضاء
نظریه چهارشنبه: به گزارش شنبه اعتماد حاصل است . ثابت
نظریه جمعه: نظریه یکشنبه مورد تایید است.
بیطرفان
بایگانی شود
توضیحات سند:
____________
1. سیدمحمد قطب فرزند قطب ابراهیم در سال 1906 م/ 1284 ﻫ ش در روستای «موشه از توابع استان اسیوط مصر که به روستای عبدالفتاح نیز معروف است، دیده به جهان گشود. دوران کودکی و تحصیلات مقدماتی را در محل زندگی خود به پایان رساند و در شانزده سالگی وارد دانشسرای عبدالعزیز قاهره شد. پس از اتمام تحصیل به استخدام وزارت تعلیم و تربیت درآمد و معلم مدرسه ابتدایی شد. در سال 1932 لیسانس رشته ادبیات عرب را از دانشگاه دارالعلوم اخذ کرد.
در سال 1940 در جایگاه کارمند به اداره مرکزی وزارت تعلیم و تربیت مصر انتقال یافت و در بخشهای مختلف کار کرد. در سال 1948 از طرف وزارت مذکور برای تحقیق درباره نحوۀ آموزش به امریکا اعزام شد و در سال 1950 به مصر بازگشت. در سال 1952 از وزارت تعلیم و تربیت استعفا داد که این استعفا در سال 1954 مورد موافقت قرار گرفت.
سید قطب از سنین جوانی در مطبوعات مصر مقاله مینوشت و به روزنامهنگاری علاقه وافری داشت. نخستین مقاله وی در 16 سالگی در مجله «صحیفه بلاغ» در سال 1922 م چاپ شد. وی ابتدا با نشریات معروفی چون البلاغ، البلاغ الاسبوعی، الجهاد، الاهرام و غیره همکاری میکرد و مرتب برای این نشریات مقاله مینوشت. وی همچنین در سال 1948 با همکاری جمعیت اخوانالمسلمین، مجله «الفکر الجدید» را تأسیس کرد و در این مجله نیز طرفداری از اصلاحات و تغییر حاکمیت موجود را جزو اهداف خود قرار داد. مقالات سید در این مجله از تندترین و در عین حال قویترین مقالات به شمار میرود. با ادامه موضع اسلامی در مقالات سید، این نشریه تعطیل شد. در سال 1954 جمعیت اخوانالمسلمین مجلهای به نام «اخوانالمسلمین» چاپ کرد و سیدقطب را در جایگاه رئیس هیأت تحریریه آن برگزید. این هفتهنامه روزهای پنجشنبه منتشر میشد و نخستین شماره آن در 17 رمضان 1373 قمری به چاپ رسید. وی در این هفتهنامه افکار اسلامی و انقلابی خود را بیش از گذشته منتشر کرد، از اینرو پس از چاپ دوازده شماره در تاریخ 6 ذیالحجه 1373 از انتشار آن جلوگیری شد و این واپسین فعالیت مطبوعاتی سیدقطب به شمار میرفت زیرا در همین سال دستگیر و روانه زندان شد. سید قطب در طول حیات 25 ساله مطبوعاتی خود، 455 مقاله و قصیده در مجلات و روزنامههای گوناگون مصر چاپ کرد.
سیدقطب در جایگاه مغز متفکر جمعیت اخوانالمسلمین بین سالهای 1952 تا 1964 م مطرح بود و همواره مقابل کسانی که از این جنبش ضد استعماری انتقاد میکردند، میایستاد. وی درباره «اخوانالمسلمین» میگوید: خداوند اخوانالمسلمین را زنده بدارد که مصر را زنده نمود و مفهوم جهاد را که از نظر مردم فقط شعار دادن و کف زدن بود، تغییر داد و مفهوم اصلی آن را که کار و فداکاری است، به آن بازگردانید و چگونگی نبرد را که منحصر به تبلیغات بود، به قربانی شدن و شهادت در راه خدا تبدیل کرد.
متفکر و دانشمند بزرگ مصری، آفت بزرگ جوامع اسلام را ملیگرایی و ناسیونالیسم میداند و معتقد است تا وحدت میان مسلمانان جهان حاصل نشود، امپریالیسم غرب بر منابع مالی مسلمانان چنگ خواهد انداخت. علت مخالفت با ملیگرایی این است که ملیگرایی در مقابل وحدت مسلمانان قرار گرفته. همین اندیشه سید، یکی از مواردی بود که باعث تیرگی روابط او با جمال عبدالناصر شد، زیرا جمال عبدالناصر به ناسیونالیسم عربی معتقد بود؛ در حالی که سید قطب با ملیگرایی به شدت مخالفت میکرد. وی در نوشتاری مینویسد: بیتردید، اندیشه تنگ و تاریک ملیگرایی در درون مسائل داخلی ما اندیشه ویرانگری بود؛ اندیشهای که نیروهای میهن بزرگ اسلامی را پراکنده ساخت و آن را به دولتهای کوچک ناتوان بیارزش که با هیج چیزی قدرت مقابله ندارد تبدیل نمود. اندیشهای بود که به امپریالیسم غربی اجازه و امکان داد روزانه یک کشور اسلامی را بدَرد و بخورد؛ در حالی که اطمینان دارد این مرزهای ساختگی به هیچ دولت کوچکی اجازه کمک به دیگری را نخواهد داد. او همچون سیدجمالالدین اسدآبادی مرزهای جغرافیایی را در هم شکست. وی معتقد بود هر جا مسلمانی هست، آنجا قلمرو اسلام است. در جریان ملی شدن صنعت نفت ایران وی نامهای به آیت الله سید ابوالقاسم کاشانی نوشت و از نهضت ملی شدن صنعت نفت حمایت کرد. سید قطب در این نامه نکات بسیار مهمی را بیان میکند. به اعتقاد او نهضت ملی شدن صنعت نفت، نهضت ملی نیست؛ بلکه نهضت اسلامی به رهبری شخصی روحانی است. وی این گام را قدمی در راه استقرار نظام اسلامی و کوتاه کردن دست اجانب از کشور ایران میداند. همچنین در این نامه مسلمانان را به وحدت و دوری از تفرقه فرا میخواند.
سیدقطب پس از عضویت در جمعیت اخوانالمسلمین، ابتدا عضو مکتب ارشاد، سپس در جایگاه رئیس هیأت تحریریه نشریه اخوانالمسلمین منصوب شد. مقالات تند و صریح او در این نشریه و روزنامههای دیگر، سبب شد تا وی در سال 1954 به همراه حسن الهضیبی دستگیر و به پانزده سال زندان محکوم شود. پس از صدور حکم، وی را به زندان قدیم «لیمان طره» که قدمتی پانصد ساله دارد، منتقل کردند. وی در زندان به نوشتن کتاب ادامه داد و تفسیر نفیس فیظلال القرآن را در زندان نگاشت. پس از پنج سال محکومیت در زندان بیمار شد و بیم مرگ وی میرفت؛ از اینرو مسئولان اخوانالمسلمین مصر با دبیر این جمعیت در عراق به نام امجد زهاوی تماس گرفتند و به او توصیه کردند عبدالسلام عارف رئیس جمهور وقت عراق را واسطه قرار دهد که جمال عبدالناصر را قانع کند تا سید از زندان آزاد شود. عبدالسلام عارف پیغام را فرستاد و به واسطه این پیغام، در سال 1964 میلادی از زندان آزاد شد.
پس از آزادی از زندان بر سر ادامه کار جمعیت، اختلافنظر حاصل شد. عبدالفتاح اسماعیل، عضو ارشد این جمعیت و همفکرانش بر این عقیده بودند که باید جهاد را ادامه داد؛ ولی بعضی از اعضا با این نظر موافق نبودند. سیدقطب که روحیه انقلابی و جهادی داشت، به عبدالفتاح اسماعیل پیوست و مطالبی درباره لزوم تغییر حاکمیت و برپایی نظام اسلامی نگاشت که بعدها با عنوان کتاب معالم فیالطریق چاپ شد. با ادامه فعالیتهای سیدقطب و تأثیر افکار و آرای وی بر مردم به ویژه جوانان مصر و جهان عرب، در سال 1965 میلادی دوباره دستگیر و زندانی شد. گروههای کمونیستی مصر که به شدت با افکار سید مخالف بودند، او را در زندان انفرادی حبس کردند و پیش چشم او خواهرزادهاش، رفعت را کشتند.
محاکمه سیدقطب در جایگاه متهم ردیف اول به فرمان جمال عبدالناصر در دادگاه نظامی در تاریخ 12 /4 /1966 میلادی آغاز شد و به مدت 36 روز ادامه یافت و پس از اتمام محاکمه، آنها منتظر صدور حکم بودند. چهار ماه از زمان محاکمه گذشت و سرانجام قاضی مصر فؤادالدجوی احکام صادره را چنین اعلام کرد: سید قطب و محمد یوسف هواش و عبدالفتاح اسماعیل محکوم به اعدام و بقیه اعضای اخوانالمسلمین از 10 سال تا حبس ابد زندانی میشوند. سید در پاسخ دوستانش که پرسیدند حکم اعدام را چگونه یافتی؟ پاسخ داد: شکر خدا من پانزده سال است که آرزوی شهادت دارم (ما چه میگوییم، ص 22). بعضی از دوستانش از او خواستند که از اعمالش عذر بخواهد تا شاید از اعدامش صرفنظر کنند؛ اما وی در پاسخ گفت. من از عملی که برای خدا انجام دادم، عذر نمیخواهم. سرانجام روز اعدام فرارسید و در تاریخ 9 آگوست 1966(1345ش) هنگام طلوع خورشید، او و دوستانش به سوی جوخه اعدام هدایت شدند.
سیدقطب آثار ارزندهای به جهان اسلام عرضه کرد و بسیاری از تألیفات او به زبان فارسی ترجمه شده است. برخی از آثار او که تاکنون به زبان فارسی ترجمه شده، چنین است:
آفرینشهای هنری در قرآن، ترجمه محمدمهدی فولادوند تهران بنیاد قرآن، 1367 ش، آینده در قلمرو اسلام ترجمه آیتالله سیدعلی خامنهای، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، 1369 ش، اسلام و صلح جهانی، ترجمه و توضیح سید هادی خسروشاهی و زینالعابدین قربانی، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، 1368 ش، (این کتاب ترجمه السلام العالمی والاسلام است)، ترجمه تفسیر فیظلالالقرآن، ترجمه سید علی خامنهای و تصحیح حسن نیری، تهران، بینا، 1362 ش، چرا اعدامم کردند؟ ترجمه مصطفی اربابی، سراوان، کتابفروشی خالدبن ولید، 1369 ش، دورنمای رستاخیز در ادیان پیشین و قرآن، ترجمه غلامرضا خسروی حسینی، مقدمه از جلالالدین مجتبوی، تهران، انتشارات مرتضوی، 1363 ش، عدالت اجتماعی در اسلام: مباحثی در زمینههای اقتصاد، سیاست و حکومت، ترجمه و توضیحات حجتالاسلام سیدهادی خسروشاهی و آیتالله محمدعلی گرامی تهران، کلبه شروق، 1379 ش، فاجعه تمدن و رسالت اسلام، ترجمه حجتالاسلام و المسلمین علی حجتی کرمانی، تهران مشعل دانشجو، 1376 ش، ما چه میگوییم، ترجمه و تفصیل از حجتالاسلام هادی خسروشاهی، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، 1370 ش، نشانههای راه، ترجمه محمود محمودی، تهران، نشر احسان، 1378 ش، ویژگیهای ایدئولوژی اسلامی، ترجمه آیتالله سید محمد خامنهای، تهران، کیهان، 1369 ش، (ر. ک: الشهید سیدقطب منالمیلاد الی الاستشهاد، از انتشارات اخوانالمسلمین و ما چه میگوییم ترجمه حجتالاسلام سیدهادی خسروشاهی) کتاب آینده در قلمرو اسلام و جلد اول تفسیر قرآن توسط حضرت آیتالله سیدعلی خامنهای در سالهای 1345 و 1355 ترجمه شده است.
2. فخرالدین حجازى، فرزند محمد در بهمن 1308 ﻫ ش در سبزوار در یک خانواده روحانى بدنیا آمد. پس از تحصیل دوره متوسطه در سبزوار، نزد مرحوم ادیب سبزوارى ادبیات عرب را فراگرفت. در سال 1328 هفته نامه اسلامى «جلوه حقیقت» را با توجه به امکانات کمى که داشت به راه انداخت و در سال 1331 در مبارزات نهضت ملى کردن صنعت نفت فعالیت داشت. پس از 28 مرداد 32 دفتر هفته نامه را غارت کردند و خود او فرار کرد و به گفته خودش متوارى بیابانها شد تا به مشهد رسید. در مشهد از حمایتهاى استاد محمد تقى شریعتى برخوردار شد و در همانجا بود که موفق به اخذ لیسانس ادبیات از دانشگاه مشهد گردید و تحصیلات حوزوى را نیز ادامه داد.
در سال 1345 «انتشارات بعثت» را بنیان نهاد و به دعوت اعضاى حسینیه ارشاد در آنجا سخنرانى کرد و بعضى از جلسات دکتر شریعتى در خانه ایشان در تهران برگزار مىگردید. وى یک بار در سال 1350 به علت قرائت قطعنامه اى علیه اسرائیل دستگیر و یکبار هم در سال 1353 به جرم حمایت از روحانیت زندانى گردید. در سال 1356 به جرم شرکت در تظاهرات صحن حضرت عبدالعظیم سلاماللّه علیه به همراه همسرش دستگیر و زندانى گردید. و بارها از تبلیغ و سخنرانى ممنوع شد.
وى در دورههاى اول، دوم و سوم مجلس شوراى اسلامى به نمایندگى از طرف مردم تهران به مجلس راه یافت. از وى در حدود 20 جلد کتاب باقى مانده است که از جمله آنها مىتوان از: نقش پیامبران، سرود اقبال، شگفتىهاى نهجالبلاغه ، سه سخن، چهار بنیان، هفت حصار، سفرنامه فرنگ و سفرنامه فاو نام برد وى همچنین 2 جلد کتاب زندگانى امام حسن علیهالسلام را ترجمه کرده است. وی در 29 اردیبهشت 1386 در تهران درگذشت.
فخرالدین حجازی به روایت اسناد ساواک، تهران، مرکز بررسی اسناد تاریخی، 1383
منبع:
کتاب
انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک / استان هرمزگان - کتاب 2 صفحه 60