صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

موضوع : سخنرانی سید عبدالکریم هاشمی نژاد واعظ

تاریخ سند: 28 فروردین 1352


موضوع : سخنرانی سید عبدالکریم هاشمی نژاد واعظ


متن سند:

به : 312 از : 2/ه 1 شماره : 206 /2ه 1 ساعت 1945 روز 12 /1 /52 سید عبدالکریم هاشمی نژاد فرزند سید حسن واعظ در مسجد کاظم بیک بمنبر رفته ضمن بحث پیرامون، بررسی علل و عوامل سرعت پیشرفت مردم مسلمان در دنیای دیروز و توجه بعوامل انحطاط جامعه ما در جهان امروز، بموضوع دستور تقیه در اسلام اشاره و ضمنا اظهار داشت : در مورد تقیه می توانید به کتاب تقیه اثر سید احمد شبستری که از روحانیون عالی مقام و با فضیلت بوده و در سن 41 سالگی فوت نموده است مراجعه کنید چون نویسنده خوشبختانه بیدار، روشن و هوشیار و از نظر علوم اسلامی آشناست و مطلع و لذا بحث تقیه را با توجه به جنبه های روز و شرایط اسلامی آن مورد توجه قرار داده است و این کتاب از سری کتبی است که باحتمال قوی بسرنوشت بعضی از کتب دچار میشود و بعللی نایاب خواهد شد و آنوقت در دسترس نیست قبل از اینکه بآن سرنوشت مبتلا گردد تهیه و مطالعه مباحث آن را به دوستان روشنم توصیه میکنم و سپس اضافه کرد که تقیه بمعنای کار نکردن ، نامعقول و نامشروع است و گفته اسلام نیست ولی تقیه بمعنای رازداری و کار کردن در تحت پرده و در زیر یک استتار معقول است.
آدم باید مراقبت کند برای رسیدن بهدف چه راهی بمصلحت است، آشکار یا در زیر پرده بحث ما مبارزه با ستم کردن و پیکار با منکر نمودن است منتهی اینکار گاهی علنی است و گاهی زیر پرده و در حالت استتار است مانند کشمکشها و تقویت طرحهای نظامی کشورهای سرمایه داری مانند آمریکا در مقابل کشورهای کمونیستی مانند شوروی و متقابل که کاملاً در خفا اقداماتی انجام میدهند.
این است معنای تقیه.
آدم ممکن است یک حرفی بزند و مطلبی را آشکار بگوید و بلافاصله دشمن روی آن انگشت بگذارد ولی تقیه آن است یک حرفی انسان همان مبارزه را انجام بدهد و با یک پرده پوشی و استتار و با یک رازداری مخصوص یعنی سخن را در یک قالب پیاده بکند که اگر دشمن بخواهد روی آن قالب دست بگذارد ظاهرش آراسته باشد ولی در داخلش آدم هدف و مقصدش و آنچه را که مورد نظرش است تعقیب بکند این است معنای تقیه، و در قسمت دوم بحث خود در زمینه اعیاد و دید اسلام نسبت به بعضی از اعیاد مردمی که خارج از کادر اسلام دارند و هم نسبت به مسئله روز سیزده فروردین اظهار داشت، نمیدانم چرا بیچاره سیزده فروردین نحس شده و چه جرمی مرتکب شده که دارای نحوست گردیده از نظر اسلام همه روزها و ساعات با هم برابرند.
هیچ روزی بروز دیگر امتیاز ندارد مگر آنکه در آن روز حادثه ناگوار و یا واقعه خیری در مسیر هدف مسلمین واقع شده باشد مثلاً روزهای اعیاد اسلام همه ریشه منطقی دارد و هدفش آنست که از این طریق جامعه را به خط مشی و راه و رسم آن حادثه یا واقعه و یا جشن متوجه سازد جشنهای ما باید سازنده باشند اینطور نیست که چهار تا چراغ را روشن کنیم و بعد خودمان را فریب بدهیم تمام روزهای سرور و روزهای مصیبت اسلام همه طبق یک سلسله مسائل هدفی واصولی است.
اگر بگوئیم پذیرفتن روز سیزده فروردین حالت غرب زدگی است دروغ است اگر بگوئیم از گذشته داشته ایم و دنیای غرب نمیداشت ولش کرده بودیم.
علت اینکه هنوز ادامه اش میدهیم برای آن است که غرب هم آنرا دارد چون کاخ آسمان خراش سازمان ملل متحد که قبله گاه و تکیه گاه کاذب ملت های کوچک است بین طبقه 2 [12] و 14 را خالی گذاشته و هیچ کشوری حاضر نیست محل کارش را آنجا قرار بدهد چون از نحوستش میترسد.
اگر مراسم فردا بدنبالش گناه، آلودگی، چاقوکشی، قتل و سرقت بوجود نمیآورد مهم نبود ولی مسئله اینست هر سال در جراید میخوانیم که دهها حادثه و تصادف و چاقوکشی و سرقت ها انجام میشود.
اگر این کارها دریکی از مراسم و تعطیلات مذهبی و حتی یکدهمش انجام میشد جراید غوغائی میکردند ولی آیا حالا دم میزنند، نه، چون سنگ [سنت] ملی است.
چون سنت ملی باید زنده بشه.
چه کنیم؟ هر چه ما بگوئیم اسمش ارتجاع است و هر چی آنها بگویند اسمش سنت ملی است .
با الفاظ بازی کردن یعنی این.
لباس زنان ایران را در تاریخ ببینید چیه؟ اگر آن را هم به حساب سنت بگذارید میگویند ارتجاع ولی حالا بیائید ببینید توی تلویزیون و جراید از آتش بازی در چهارشنبه سوری و پریدن از روی آن چه میگویند و مینویسند و میگویند لازم است سنت ملی زنده بشود و احیانا [احیاء] بشود.
بآن گویندگان و نویسندگان باید بگوئیم شما هم میدانید ما هم میدانیم مسئله سنت مطرح نیست و چیزی که افکار جامعه را منحط نگهدارد و سرگرمیهای اینجوری است و بهرشکلش که باشد آنوقت هیچ میدانید مانند فردائی چندین هزار لیتر مشروب الکلی مصرف میشه، و در دنباله بحث اضافه کرد، چندی قبل در جراید تبلیغات فیلمی به نام ضعیفه را دیدم که همانندش فیلم محلل را دیده بودم فقط در آن عکسهائی مانند آن نبود هر چند در آن وقت هم گفته بودم که اینکار طلیعه اش بد است و معلوم است که میخواهند به اسلام دهن کجی کنند ما اعلام میکنیم اگر آنها اهل منطق هستند بما اجازه بدهند تا نظر اسلام را درباره زن با دیده منطق منتشر کنیم تا تفاوت با ضعیفه معلوم شود اگر با هوچیگری نمیخواهند کار فیصله بشود چون همه مقدسات را میشود مسخره کرد ولی مسخره منطق بی منطقهای جهان است تازه فهمیدم مسئله فیلم ضعیفه رسواتر از آن است.
اعلامیه ای تبلیغاتی چاپ کرده اند و در آن عکس چند نفر زن و مرد نیمه عریان را انداخته اند و در بین آنها زنی نیمه عریان چیزی را در بغل دارد که روی آن نوشته قران مجید.
مسئله این حرفها نیست (بعد میگویند دارم تحریک میکنم.
من دارم تحریک میکنم یا اینها، مردم کشور ما مسلمانند من دعوت بشورش و قیام نمیکنم من بعنوان یک معمم و مسلمان دارم میگویم که در کجای دنیای اروپا یک رقاصه انجیل را اینجوری در فیلم بغل کرده و نشان داده آن روز که بحریم اسلام تجاوز نکنند روز عید است من دارم بآن فیلساز میتازم و میگویم چرا بآن این آزادی را میدهند این جامعه ما و این هم وضع ما و این سرگرمیهای ما و این هم کارهائی که دارد انجام میشود بخدا در تمام اروپا چنین مسئله ای سابقه ندارد اما متاسفانه حتی اعتراض عادی نمیشه ممکن است آن آقایان بما بگویند چرا بما نگفتند؟ چی را بشما بگویند مگر در فیلم محلل بشما نگفتند که این کار آنها تحریف قرآن است چه کردید؟ جلویش را گرفتند؟ ما آنجا آزمایش کردیم.
در یک صفحه روزنامه انتقاد بود و در یک صفحه دیگر اعلامیه تبلیغاتی فیلم که نوشته بود فیلم محلل چندین هفته نمایش خود را با موفقیت ادامه میدهد این یعنی چه، یعنی مسخره یعنی بمیرید یعنی ما هنرپیشه ها میگوئیم که ما آزادیم و میتوانیم قانون قرآن را تحریف کنیم و شما نمیتوانید کاری بکنید و میگویند که ما این آزادی را داریم که قرآن را توی بغل بگیریم و تو هیچ حق دفاع نداری، جلسه ساعت 2115 پایان یافت % ب دایره بررسی 30 /1 /52

منبع:

کتاب شهید حجت‌الاسلام سید عبدالکریم هاشمی نژاد به روایت اسناد ساواک صفحه 529




صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.