تاریخ سند: 15 آذر 1356
موضوع: علی حجتی کرمانی
متن سند:
از: 2 ﻫ ب و 2 ﻫ 1 تاریخ: 15 /9 /36 13560915
به: 2 ﻫ 1 و 312 شماره: 1739 /2 ﻫ ب
موضوع: علی حجتی کرمانی
مورخهی 10 /9 /36 جلسهی آشتیکنان فهیمی و معمّمین (قشر پائین روحانیون و مُلاهای جوان) شهر بابل در کلّهبست منزل شیخ روحانی داده شد ساعت 2 بعد از ظهر بنا به قرار قبلی حجتی و فهیمی1 و ذبیحپور به دیدن یکی از دوستان خود رفته و تا ساعت 6 بعد از ظهر آخرین نشست را با هم داشتند. حجتی کرمانی از جلسهی آشتی کنان فهیمی و دیگر شیوخ و همچنین از تلاش چند روزه اش برای همین منظور بسیار راضی و خرسند بود. قرار بر این شد که از این پس فهیمی در جلسهی شبهای یکشنبهی آخوندهای بابل که در مسجد صدر بابل برگزار میگردد شرکت کند. جلسه شبهای یکشنبهی مسجد صدر که از 30-40 آخوند تشکیل میگردد فعلاً مسائل دینی مذهبی و فقهی و مشکلات شخصی و اجتمائی [اجتماعی] آخوندها در آن مطرح میشود و اگر کار و مشکلی داشته باشند که باید به دستگاه اداری مراجعه شود اغلب مأموریت این کار را به دکتر طبریپور میدهند و لکن به قول حجتی از این پس باید این امر به فهیمی که نفوذش از دیگران بیشتر است واگذار شود. حجتی اظهار میداشت این مجلس و گردهمائی هستهی خوبی است و فهیمی بهترین گرداننده برای کارهای آتی. حجتی در پایان به دوستش اظهار نمود از بابل بسیار خوشش آمده، شهر خوبی است با زمینه های فراوان که باید قدرش را دانست و اضافه نمود من از این پس زود زود و در هر فرصت بابل خواهم آمد. نامبرده پس از آخرین جلسه سخنرانی عازم تهران گردید تا در جلسهی روزهای جمعه شرکت نماید.
نظریهی شنبه: نظری ندارد. نظریه یکشنبه: خبر به احتمال قوی صحت دارد. عدم موافقت با مسافرت مجدّد حجتی (که به قول خودش در آینده صورت خواهد گرفت) به بابل و آمل و شهرهائی نظیر آن که زمینهی مساعدی برای تحریک شدن دارند ضروری است. لامع
نظریهی دوشنبه: نظریهی یکشنبه مورد تأئید است همکار در زمینهی شرکت در جلسات روزهای یکشنبه به منظور کسب اخبار توجیه گردیده است.
نظریهی 2 ﻫ ب: تشکیل جلسات شبهای یکشنبه در مسجد صدر و مراقبت و شناسائی شرکت کنندگان و تشخیص اینکه نقش فهیمی چیست و چه مسائلی مورد بحث قرار میگیرد ضروری است!
در ساعت 12 روز 19 /9 /36 به بخش 312 واصل گردید. 23
توضیحات سند:
1ـ شیخ هدایتالله فهیمی بندپی، فرزند عبدالجواد، در سال 1313ش در بندپی بابل به دنیا آمد. وی دوران تحصیلات ابتدایی را در بندپی بابل به اتمام رسانید برای فراگیری علوم حوزوی به مشهد مقدس رهسپار شد که پس از مدّتی به قم عزیمت نمود. از سال 1339 از قم به بابل مراجعت نمود و دفترخانه اسناد رسمی باز نمود و در کنار آن به وعظ و خطابه هم میپرداخت و در منابر بر علیه رژیم پهلوی صحبت میکرد که پس از مدّتی احضار و بازجویی شد و توسط ساواک همکاری وی جلب شد و مدّتی با ساواک همکاری مینمود و دارای شماره رمز هم بود. در بعد از پیروزی انقلاب اسلامی توسط نیروهای انقلابی در14 دی 58 دستگیر و پس از پنج روز بازداشت آزاد میگردد و در ماه رمضان همان سال از طریق جامعهی روحانیت بابل مجدداً بازداشت میشود و پس از اعلام از طریق رسانههای گروهی و جمع آوری تعداد استشهاد و شکوائیه در نهایت تصمیم به خلع لباس و خلع ید از مسئولیت دفتر عقد و طلاق مینمایند.
منبع:
کتاب
آیتالله حاج شیخ هادی روحانی به روایت اسناد ساواک صفحه 93