صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

گزارش خبر

تاریخ سند: 5 آذر 1357


گزارش خبر


متن سند:

آقای سید عباس کاشانی ضمن صحبت با یکی از دوستانش اظهار داشته حدود ساعت 1700 روز 2 /9 /57 یکی از طلاب بمنزل من آمده و نسبت به آیت اله خوئی بی ادبی نمود.
که به او گفتم شما حق جسارت بیک مرجع عالیقدر را ندارید، کما اینکه خمینی هم تلفنی به قم اعلام داشته که هیچکس حق جسارت به آیت اله خوئی را ندارد.
کاشانی در دنباله صحبتش اضافه نموده امروز 8 دستگاه اتومبیل که سرنشین های آنها تجار تهرانی بوده اند بقم آمده و با آیت اله گلپایگانی تماس و اظهار داشته اند شنیده ایم که عده ای از طلاب بر علیه آقای خوئی جسارتهائی مینمایند چنانچه اینطور باشد ما باتفاق 5 هزار نفر که تمام آن ها ترک زبان میباشند بر علیه طرفداران خمینی اقداماتی خواهیم نمود.
لذا بهتر است شما از این اقدامات طلاب جلوگیری نمائید.
نظریه شنبه ـ عنوان مطالب فوق از طرف سید عباس کاشانی صحت دارد.
نظریه سه شنبه ـ از گذشته اختلافاتی بین طلاب فارس و ترک زبان وجود داشته ولی اخیرا بدنبال اظهاراتیکه تلویحا آیت اله شریعتمداری در مورد برخورد نظریات خمینی با نظریات وی (در مورد اجرای قانون اساسی و انتخابات آزاد) نموده بود از یک طرف و از طرف دیگر دیدار علیاحضرت شهبانو با آیت اله خوئی موجب تشدید چنین اختلافاتی را فراهم و اقدامات مقتضی در محل بعمل آمده است1 ضمنا موضوع آمدن عده ای از بازاریان تهران به قم و اعتراض آنها به جسارتهائی که طلاب به آیت اله خوئی مینمایند وسیله منبع 12193 نیز تائید گردیده است.
کیاوش نظریه 21 ه ـ نظریه سه شنبه مورد تائید است.

توضیحات سند:

1ـ منظور از اقدامات مقتضی به احتمال زیاد فراهم کردن زمینه ای لازم برای اوج گیری اختلافات است.
ساواک در بازرسی های دائمی خود در اداره پست نامه ای را پیدا کرد که از طرف دانش جویان و دانش آموزان مقیم تهران ـ نارمک به آقای خویی ارسال شده بود.
آنان در این نامه ضمن خائن بر شمردن دستگاه حاکمه ایران، علت دیدار با فرح پهلوی را از آقای خویی جویا شده بودند.
این نامه در ضمیمه کتاب آمده است.
(ضمیمه شماره 7) ساواک از ارسال این نامه جلوگیری کرد.
(پرونده 41009، ج 7)

منبع:

کتاب انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک - کتاب 17 صفحه 86

صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.