صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

تاریخ سند: 19 آذر 1357


متن سند:

گزارش خبر موضوع : تظاهرات روز تاسوعا در ماکو تظاهرات روز مزبور در ساعت 1115 مورخه 19 /9 /57 بعد از اتمام سخنرانی حاج میراسلام هاشمی در مسجد جامع که بسیار تحریک آمیز بود از مسجد جامع شروع و توسط وی رهبری گردید.
تظاهرکنندگان که تعداد آنها حدود 300 نفر بودند بعد از خروج از مسجد جامع از طریق خیابان شاهپور وارد خیابان قاسم آباد شدند و بعد از دور زدن فلکه یاد بود در مسیر خیابان پهلوی بحرکت درآمدند و بعد از طی مسیر این خیابان به مسجد محله رفته و در آنجا استقبال خوبی از آنها بعمل نیامد و پس از آن به مسجد جامع برگشته و حاجی میر اسلام بصور[ت] سرپائی شعارهائی داد که وسیله اسداله علی محمدی تهیه شده بود.
تظاهرکنندگان که در پیدایش آنها حاجی میراسلام هاشمی فرزند سید حسن، میر سجاد حسینی سنگری فرزند میربابا شغل واعظ و آموزگار، میرزا احمد (عدالت) محمدزاده فرزند عشقعلی شغل واعظ، میرزا محمد محمدزاده فرزند عشقعلی شغل واعظ، میرزا حسن حسین زادگان فرزند حیدر شغل واعظ و دبیر و شیخ قباد منصوری معروف به میرزا حسن فرزند حیدر شغل واعظ و حسینقلی حسن نژاد شغل مغازه دار حرکت میکردند بدستور میر اسلام در چهار نقطه (جلو مسجد جامع سه راهی بانک ملی، مقابل درب سازمان ماکو و گروهان ژاندارمری که روبروی هم هستند و نزدیکی دادگستری ماکو) بزمین نشسته و ابتدا میر اسلام خطاب به سربازان گفت این یزید زمانه را از تخت شاهی پائین بیاورید و سپس شعار دهندگان اصلی که حسن آقابیگ زاده کلیساکندی فرزند جعفرعلی تکنیسین دامپزشکی، اسداله علی محمد دانشجو، حسین نصیری دانشجو، عادل عزیزی و حمداله عزیزی بودند شروع بدادن شعارهائی از قبیل مرگ بر شاه.
درود و صلوات بر خمینی.
مسجد کرمان را.
کتاب قرآن را.
مرد مسلمان را شاه بآتش کشید.
ساواک باید نابود شود.
ساواک باید منحل شود.
ما این شاه را نمی خواهیم و بعد از زدن چند سنگ بدرب سازمان ماکو برخاسته و حرکت نموده اند.
تظاهر کنندگان در ساعت 2130 روز تاسوعا نیز در مسجد جامع تجمع و ضمن دادن شعارهای مخالفی علیه شاهنشاه و دولت شروع به تظاهرات نمودند.
در این تظاهرات علی دامادی فرزند محمدحسین شغل دیپلمه بیکار و همت دامادی.
فرزند محمدحسین کارمند دارائی و احمد یعقوبی فرزند بایرامعلی راننده تاکسی و علی وهابلو فرزند ابراهیم کارمند شرکت و ابراهیم محمدزاده فرزند ذوالفقار شغل آموزگار مأمور انتظامات بودند و هر کسی که داخل صف میشد حق بیرون رفتن را نداشت و مأمورین انتظامات مانع رفتن آنها میشدند.
نظریه شنبه : خبر صحت دارد و تظاهرات یادشدگان بیشتر جنبه رقص و پایکوبی داشت تا عزاداری.
نظریه دوشنبه : نظریه شنبه مورد تائید است و اسامی محرکین اصلی و افراد شناخته شده شرکت کننده در تظاهرات بشرح ذیل میباشد.
ضمنا فردی که دو تا سنگ بدرب این سازمان زده تاکنون شناخته نشده و در زمینه شناسائی وی اقدام لازم بعمل آمده است که نتیجه بعرض خواهد رسید.

منبع:

کتاب انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک - کتاب 19 صفحه 321


صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.