تاریخ سند: 6 شهریور 1355
با تمام تبلیغاتى که کارگردانان جشن هنر و تلویزیون
متن سند:
از : آبادان تاریخ : 6 /6 /35 13550606
به : 347 شماره : 35114/ ه 3
پیرو شماره : 34386/ ه 3 ـ 25 /5 /35
با تمام تبلیغاتى که کارگردانان جشن هنر و تلویزیون در جهت قبولاندن تعزیه به عنوان یک هنر ملى از تلویزیون نمودند معهذا علیه اجراى برنامه تعزیه انتقادات متعددى شد. منجمله انتقاد تمسخرآمیز تحت عنوان دیدار هنرى اشقیاء و اولیاء شیراز در روزنامه اطلاعات مورخه 4 /6/ نوشته تعزیه جشن هنر شیراز در واقع مونتاژى بود از سبک و شیوه اشعار قمقمشیه نیریز و اوشام و کاشان که نقشهاى مختلف آن را به ترتیب شمر و یزید و ابن سعد قزوینى و امام حبیب عابدى و زینت شیرازى برعهده داشتند در سنوات آتیه مجبور خواهیم شد. شمر ـ خولى ـ ابوالفضل عباس را از خارج وارد کنیم و به این ترتیب بعدها کسى نمىتواند بر نسل فعلى خرده بگیرد که شما مردم هنر ناشناس آنقدر دست روى دست گذاردید تا هنر اصلى تعزیه مرد نویسنده ضمن اینکه به طنز نوشته به نظر گرچه تعزیه یک رنسانس واقعى در تاریخ هنرى و ادبى است اضافه نموده در اثر زنده کردن هنر تعزیه هفت رویداد با اهمیت را باید انتظار داشت که رویداد هفتم بالا رفتن ارزش اشیاء و وسائل تعزیه و رقابت شدید کلکسیونرهاى آمریکائى و ایرانى بر سر تصاحب زره و زیر شلوار ابنزیاد چند هفته شرح داده لذا لزوم بررسى و نظارت قوى این قبیل
برنامه که افتتاح آن وسیله مقامات عالى انجام مىشود در تلویزیون بیشتر احساس مىشود زیرا این احتمال وجود دارد که در آتى نوحه خوانى و روضه خوانى هم که نوع دیگر تعزیه است جزء هنرهاى سنتى در جشن هنر مکانى داشته باشد. شاهین
منبع:
کتاب
جشن هنر شیراز به روایت اسناد ساواک صفحه 301