تاریخ سند: 12 مهر 1351
موضوع : مجلس جشن به مناسبت میلاد حضرت قائم (ع)
متن سند:
از : 20 ه 12
به : 312 شماره : 14941 /20 ه 12
از ساعت 1030 روز 2 /7 /51 مجلس جشنی به مناسبت نیمه شعبان تولد
حضرت قائم (ع) در باغ حاجی توسلی محل انجمن کاوشهای علمی و دینی
دماوند با شرکت محلاتی و عده ای افراد محلی منعقد گردید.
ابتدا فتاحی (مداح
محلی) مقاله ای از مجله مکتب اسلام1 پیرامون ولادت حضرت قائم (ع) حاکی
از اینکه بوی باروت و ظلم و ستم از همه جای دنیا بلند است و منتظر هستیم که
امام زمان بیاید و حکومت حق و عدالت را برقرار نماید قرائت کرد و قطعه شعری
توسط روح اله میرزائی دانشجوی دانشسرای عالی که وجود امام زمان و
حکومت عادلانه آن حضرت و خستگی مسلمانان از ظلم و ستم و فساد حکایت
می نمود خوانده شد.
سپس محلاتی سخنرانی خود را تحت عنوان علت غیبت
امام زمان شروع کرد و در ابتدای بحث خود گفت من چند دقیقه وقت می دهم که
هر یک از آقایان می دانند علت غیبت امام چیست بیان نمایند در این موقع
علی اصغر نوروزی اظهار داشت به عقیده من علت غیبت امام زمان این است که
ما مدتی ظلم و ستم و فساد ببینیم تا قدر عدل و عدالت و آزادی را بتوانیم بفهمیم.
محلاتی گفت این جواب شما به نظر درست نیست و علت غیبت امام آنچه که از
روایات و احادیث معلوم است جنبه توحیدی دارد و می دانید که خداوند کار
بیهوده نمی کند
چون حکیم است و هیچ موجود بیهوده و عبث خلق نمی نماید و در این مورد
فلسفه تکامل موجودات را پیش کشید و پیرامون تفاوت و امتیاز انسان از حیوان
سخن گفت و نتیجه گرفت که کار بعضی از حیوانات و نباتات جبری است و
طبیعت اوست ولی انسان مختار است می تواند بعد از پیغمبر (ص) علی
علیه السلام را به رهبری قبول نماید و می تواند به حکومت ظلم و فساد و آنهائی
که با آراء عموم به اصطلاح خودشان انتخاب شده اند تسلیم باشد این طبع بشر
است وقتی انسان خودش به کاری که صلاحش نیست تن در دهد تقصیر خداوند
نیست و این را بدانید که همیشه پروردگار عالم در مقابل افراد و جامعه ای که
قانون اسلام را تغییر می دهند یک نماینده دارد که انسان الهی است و این نماینده
وقتی ملاحظه می نماید که قانون خدا را می خواهند تغییر دهند دادش بلند
می شود و در نتیجه اجتماع همیشه اینطور افراد را کنار می گذارد و تبعید و نابود
می کند.
محلاتی مسئله ای از رساله آیت الله خمینی بیان نمود که ایشان معتقد
است که کاسب باید عیب جنس را به مشتری بگوید و تمام معایب را گوشزد
نماید.
محلاتی اضافه نمود زمانی می آید که متاع مردان شرف آنان است و شرف
خود را می فروشند و پول می گیرند و در چنین زمانی اشرارترین و بدترین مردم به
مردم مسلط می باشند و نتیجه گرفت که علت غیبت امام زمان خود ما هستیم ما
باید مستعد و آماده ظهور امام باشیم باید حقایق دین را بگوئیم و در خاتمه برای
پیروزی اسلام و آزاد شدن گرفتاران مسلمان دعا کرد.
در این مجلس فتاحی مداح محلی ـ روح اله میرزائی دانشجوی دانشسرای عالی
ـ علی اصغر نوروزی ـ محمود صفری آموزگار ـ هوشنگ اقبالی ـ حبیب اله پیروز ـ نوراله محمد امینی ـ
اولادیان ـ محمدابراهیم میرزائی ـ دو نفر مامور شهربانی دماوند ـ دو نفر مامور ژاندارمری دماوند و
عده ای افراد محلی و دانش آموز که جمعا حدود هشتاد نفر بودند حضور داشتند.
این جلسه در ساعت
1145 پایان یافت.
نظریه یکشنبه : مفاد گزارش خبر مورد تائید می باشد.
ساسان
نظریه دوشنبه : نظریه یکشنبه تائید می گردد.
نظریه 20 / ه/ م : نظریه دوشنبه مورد تائید می گردد.
نظریه سه شنبه 20 ه 12 : نظری ندارد.
سپاهی
نظریه چهارشنبه 20 ه 12 : نظری ندارد.
پاد
در مورد روح اله میرزائی اقداماتی صورت گرفته است.
فیش بررسی و ارائه شود.
9 /3 /52
توضیحات سند:
1ـ هنگامی که جمعی از
روحانیون حوزه های علمیه
خلاء یک نشریه علمی عمومی
در حوزه را مشاهده کردند.
آیت الله مکارم شیرازی همراه
گروهی از فضلای حوزه اقدام به
راه اندازی نشریه آبرومندی به
نام درسهایی از مکتب اسلام
کردند.
این نشریه با کمک مالی
یکی از زعمای حوزه علمیه قم
و جمعی از تجار نیکوکار و با
ایمان شروع به انتشار کرد و در
جهان شیعه بی سابقه و شاید از
نظر وسعت انتشار در میان
مجلات علمی دینی درجه اول
را حائز بود و راه نوینی به روی
فضلا و دانشمندان جوان حوزه
گشود.
اولین شماره این مجله
در آذر ماه 1337 منتشر گردید
و آیت الله مکارم شیرازی در
نقش صاحب امتیاز، مدیر
مسئول و یا نویسنده این
ماهنامه سهم بسزایی داشته
است.
منبع:
کتاب
شهید حجتالاسلام فضلالله مهدیزاده محلاتی به روایت اسناد ساواک - کتاب دوم صفحه 229