تاریخ سند: 21 اردیبهشت 1357
موضوع: پخش اعلامیه مضره
متن سند:
به : 324
از : 10 ه 2 شماره : 5993 /10 ه 2
روز دوشنبه 11 /2 /37 تعداد 111 برگ اعلامیه مضره به امضای انتشارات
حجربن عدی1 در دانشسرای راهنمائی تحصیلی اصفهان پخش که وسیله
مسئولین مربوط جمع آوری گردید که یک نسخه آن به پیوست ایفاد می گردد.
نظریه یکشنبه : خبر مورد
تأیید است.
بسیط
نظریه چهارشنبه : نظریه
یکشنبه مورد تأیید است و
تکثیر و پخش آن احتمالاً از
طریق دانشجویان اهل
نجف آباد که در دانشسرای
مذکور تحصیل می کنند انجام
گرفته و یکی از دانشجویان به
نام محمدجعفر جعفری
دانشجوی رشته علوم انسانی
در مظان اتهام قرار گرفته که
نتیجه تحقیقات متعاقبا به
استحضار می رسد.
الهام
نظریه جمعه : نظریه
چهارشنبه مورد تأیید است.
پژواک
نظریه 10 ه: نظریه سلسله مراتب عملیاتی مورد تأیید است و به امنیت داخلی
دستور داده شد سریعا در مورد شناسائی عاملین اقدام لازم را به عمل آورده و
نتیجه را گزارش نماید.
سلطانی 49 /11 نادری
تابش 17 /2 /37
توضیحات سند:
1ـ در این اعلامیه دو صفحه ای
ضمن تشریح سیاستهای رژیم
شاه، روند وقایع در شهرهای
مختلف کشور توضیح داده شده
و در پایان اعلامیه چنین آمده
است : «ما خواهان آگاهی ارتش
و همگامی او با مردم هستیم که
این را حتی در شعارهای مردم
می بینیم که در رویاروئی با
ارتش می گویند: ارتش تو
بیگناهی، فرمانده ات جلاد است.
ارتش باید بداند که به روی چه
کسی اسلحه می کشد و برای
چه؟ خواستهای مردم چیست، ما
پشتیبان ارتش هستیم تا موضع
رژیم سفاک پهلوی را به موضع
خلق مسلمان بدل گرداند.
ما
خواهان همکاری و همگامی
کارگران عزیز با جنبش اتحاد
(دانشجو ـ روحانی ـ کسبه)
هستیم تا همگی در اتحاد با هم و
در رابطه توحیدی، حرکت
توحیدی را آغاز کنیم.
ما همه
تظاهرات اخیر را در رابطه با
جنبش مترقی نوین اسلامی
می دانیم و عامل اوجگیری
مبارزات خلقی را ایدئولوژی
تحرک زای اسلام به رهبری امام
خمینی ـ همین طوری که
واقعیت نشان می دهد ـ بنابراین
اگر حزب توده با منتشر کردن
روزنامه و یا مجاهدین دروغین
خلق و یا مارکسیستها به هر
عنوان از موقعیت استفاده کنند و
این جنبش را حاکی از
ایدئولوژی مارکسیستی بدانند
دروغ محض است و بلکه با
رژیم که ما را مارکسیست
می خواند همدستی و همداستانی
کرده اند، بلکه اعتقاد راسخ
توده ها را به مکتب تشیّع سرخ و
به جنبش اخیر که حاکی از درد و
رنج و فشار و تضاد طبقات و
مالیات و گرانی و تورم و
نابرابری و بی عدالتی و در رأس
همه، عامل آگاهی از این همه
درد و با اتکاء به جهان بینی اللّه و
ایدئولوژی مترّقی اسلام که
خواهان عدالت در همه سطوح
اقتصادی اجتماعی ـ سیاسی
است سُست کرده و نقش عامل
منفی و بازدارنده را اجرا
می کنند».
منبع:
کتاب
انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک، استان اصفهان، کتاب 2 صفحه 192