تاریخ سند: 26 تیر 1357
طرح مربوط به ماه مبارک رمضان1 سال 2537
متن سند:
شماره: 16 -5 – 1 / 04 تاریخ: 26 /4 /2537[] 0426
قرارگاه صادرکننده: شهربانی بابل
طرح مربوط به ماه مبارک رمضان1 سال 2537
نقشه: شهر بابل
ماده 1: منظور
ایجاد تسهیلات و امکان دادن به کلیه طبقات مردم شهرستان بابل برای اجرای فرائض دینی در ایام ماه مبارک رمضان.
ماده 2: مأموریت:
جلوگیری از هرگونه اخلال و بینظمی و عملیات خرابکارانه و تحریکآمیز وسیله عناصر ماجراجو و ناباب و اخلالگر و قرار دادن کلیهی منازل و روضهخوانی تکایا و مساجد زیر پوشش کامل مأمورین.
ماده 3: اجرا – الف) تدابیر عملیات :
اجرای طرح در حوزه شهربانی به عهده شهربانی و در خارج از حوزه استحفاظی شهربانی به عهده ژاندارمری خواهد بود و در هر صورت آنجام همکاریهای لازم بین ژاندارمری و شهربانی و ساواک بابل طبق روش جاری به عمل خواهد آمد.
ب) دستورات و پیشگیری:
1- در مورد تشکیل مجالس وعظ و خطابه:
الف) از منبر رفتن وعاظ و روضهخوانهائی که سوابق آنها نشاندهنده عدم صلاحیت و یا بیان مطالب تحریکآمیز میباشد جلوگیری به عمل آید. این اشخاص بوسیله سازمانهای مرکزی ساواک و اطلاعات شهربانی کشور شاهنشاهی معرفی میشوند و این طرح شامل وعاظی که شورای هماهنگی شهرستان بابل عدم صلاحیتشان را تشخیص دهد خواهد بود؛
ب) صاحبان مجالس موظفند قبل از تشکیل مجلس از شهربانی و در خارج از حوزه شهربانی از ژاندارمری کسب اجازه نمایند؛
پ) صاحبان مجالس بایستی اسامی وعاظ و روضهخوانها و مدّاحین را که در مجلس آنها شرکت خواهند کرد به شهربانی و یا ژاندارمری در حوزه مربوطه ارائه نمایند تا چنانچه صلاحیت آنان مورد تائید مقامات انتظامی و امنیتی قرار گرفت، نسبت به دعوت آنان اقدام نمایند؛
ت) صاحبان مجالس مسئول هرگونه پیشآمدی در مجالس خود میباشند، در صورتی که اتفاقی از قبیل اخلال نظم و یا سخنرانیهای تحریکآمیز توسط وعاظ و یا اشخاص حاضر در مجالس آنجام پذیرد صاحبان مجالس مسئول و جوابگو میباشند و طبق مقررات قانونی با آنها رفتار میشود و صلاحیت صاحبان مجالس نیز بایستی بررسی و مورد تائید مقامات انتظامی قرار گیرد؛
ث) مطالبی که در منبر توسط وعاظ ایراد میشود بایستی محدود به موضوعات مذهبی باشد و وعاظ باید از ذکر مطالب غیرمذهبی سیاسی و تحریکآمیز و توهین به مقامات دولتی اکیداً خودداری نمایند؛
ج) صورت اسامی وعاظی که از طرف صاحبان مجالس ارائه میشود باید تهیه و به مرکز ارسال گردد؛
چ) در صورتی که واعظ یا سخنرانی مبادرت به بیان مطالبی خارج از موضوع و یا توهین آمیز بنمایند باید به روشهای مقتضی و با بکار بردن تدابیر لازم و موقعشناسی از ادامهی سخنرانی وی جلوگیری شود و طرز عمل باید طوری باشد که ایجاد وضع تحریکآمیزتری نکند؛
ح) استفاده از بلندگو بایستی با کسب اجازه از شهربانی در حوزه شهربانی و در خارج از حوزه مذکور با ژاندارمری بوده و منحصر به مجالس وسیع باشد و صدای بلندگو باید فقط برای داخل مجلس تنظیم گردد و در این مورد لازم است مسئولین با توجه به آئیننامههای مربوطه با باریکبینی لازم عمل نمایند.
پ) دستورات همگانی و هماهنگی:
1- شهربانی در حوزه استحفاظی شهر و ژاندارمری در خارج از حوزه استحفاظی شهربانی مسئول اجرای این طرح بوده و ساواک بابل همکاریهای لازم را با شهربانی و ژاندارمری آنجام خواهد داد؛
2- در ماه مبارک رمضان شهربانی و ژاندارمری با همکاری ساواک محل آمادگی کامل برای کسب اطلاعاتی فوری و لازم و اعمال قدرت به موقع لزوم را باید داشته باشند؛
3- در صورت لزوم ژاندارمری در حدود امکانات خود واحد متمرکزی در اختیار شهربانی میگذارد.؛
4- این طرح برای شهرستان بابل با نظر شورای هماهنگی محل تهیه شده است؛
5- عوامل اطلاعاتی و انتظامی باید در مورد مراقبت و کسب اطلاعات مشترکاً برنامههای لازم را به طریقی تهیه نمایند که هیچگونه محل و یا اجتماعی اعم از مجالس وعظ و خطابه و یا دستجات متحرک بدون نظر این عوامل تشکیل نگردد، عوامل اطلاعاتی همه منطقه را طوری بپوشانند که از اتفاقی هر چه جزئیتر بااطلاع باشند.
ماده 4: مسائل اداری و لجستیکی:
هر قسمت مسئول اداری و لجستیگی مربوط به خود میباشد.
ماده 5 – فرماندهی و مخابرات:
1- شهربانی بابل مرکز فرماندهی میباشد و فرماندهی عملیات به عهده رئیس شهربانی بابل است؛
2- هر یگان با استفاده از کلیه وسایل ارتباطی و مخابراتی با عناصر خود در حال ارتباط کامل میباشند.
رئیس شهربانی بابل ـ سرهنگ اکبر جلیلزاده
گیرندگان:
1. ریاست شهربانی استان مازندران 2- ریاست سازمان اطلاعات و امنیت بابل
2. فرماندهی گروهان ژاندارمری بابل 4- کلانتران مربوطه (مرکز و بخش یک)
توضیحات سند:
1. اوایل مرداد ماه سال 1357 مصادف بود با فرارسیدن ماه مبارک رمضان، پیش از حلول ماه مبارک، حضرت امام در پیامی مفصل به ملّت ایران به چند نکته مهم تاکید کرد. امام خطاب به آنهایی که با رژیم همآوازه شده و نغمه آزادی انتخابات سرداده بودند، فرمود: "ملّت عزیز تا محو آثار ظلم و همدم دستگاه رژیم منحوط پهلوی آرام نخواهند گرفت. و به حال عادی باز نخواهند گشت و این نغمه قبل از ماه مبارک رمضان برای انحراف اذهان از مسیر اصلی حرکت است... " سپس خطاب به ملّت و روحانیون چنین توصیه کرد: " ملّت باید بداند که این حیله جز نگهداری شاه از تعرض گویندگان و پرخاش جوانان غیور اسلامی نیست و لازم است گویندگان محترم و روحانیون معظم ایران شدیداً از آن احتراز کنند و باید بدانند که خیال انتخابات آزاد با برقرار بودن قدرت شیطانی شاه امری موهوم است و جز صحنهای شیطانی برای قانونی نمایش دادن انتخابات در دنیا نیست و تا قدرت طاغوتی شاه و دارودستهاش برقرار است دیگران نمیتوانند حتی یک وکیل نتخاب کنند..." با صدور این پیام تاریخی که در هشت بند مهم و اساسی تنظیم شده بود، نهضت و قیام ملّت مسلمان ایران ابعاد وسیعتر و سازمانیافتهتری به خود گرفت. به منظور ابلاغ پیام امام به ملّت، و تشریح اهداف و انگیزههای نهضت، روحانیون بیشماری از حوزه علمیهی قم به شهرهای مختلف اعزام شدند. البته باید توجه داشت علاوه بر موارد فوق، امام خمینی در مناسبتهای مختلف و متعدد، به این مسئله خطرناک اشاره کردهاند. چنان که در پیامی به مردم اصفهان چنین نوشتند: مردم شریف با کمال احترام از گویندگان بخواهند تا از گفت و گو دربارهی هر امری که انسان را از مسیر خود بازمیدارد همچون انتخابات، شدیداً احتراز کرده و فجایع و جنایات حکومت شاه را بازگو نمایند. عبدالرحیم اباذری، انقلاب اسلامی در شهرستان میانه (تهران: مرکز اسناد انقلاب اسلامی، ص 168 و 167).
منبع:
کتاب
انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک، روزشمار استان مازندران (بابل)، جلد 1 صفحه 443