صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

موضوع : اظهارات دکتر علی شریعتی در حسینیه ارشاد

تاریخ سند: 27 مرداد 1349


موضوع : اظهارات دکتر علی شریعتی در حسینیه ارشاد


متن سند:

به : 316 از : 20 ه 3 شماره : 16639 /20 ه 3 نامبرده بالا در تاریخ 23 /5 /49 در حسینیه ارشاد به منبر رفت و درباره مذهب علیه مذهب صحبت کرد و اظهار داشت اگر خوب به تاریخ هر کشور توجه شود ملاحظه خواهد شد که دو نوع دین همیشه وجود داشته یکی از آنها دین پیامبران از حضرت آدم گرفته تا حضرت محمد.
حال خواسته های آنها چه بوده و چرا همیشه در اقلیت واقع شده و یا با شکست روبرو شده است.
هدف پیامبران به جز از بین بردن فقر و ایجاد زندگی بهتر برای همه و از بین بردن ظلم و ستم و شناسانیدن خدا به مردم و ایمان به توحید چیز دیگری نبوده است و در مقابل افرادی ستمکار و ظالم و قدرتمند و مفسده جو و کسانی که ثروت دنیا چشم آنها را کور کرده وجود داشته و با هزاران نوع مختلف می خواسته اند تمام لذایذ زندگی را از آن خود سازند.
این موضوع باعث شده که دین پیامبران در مقابل دین دیگران ناتوان باشد زیرا وقتی که اقتصاد و قدرت در دست این گونه افراد باشد چگونه دین پیامبران می تواند رشد و ترقی کند.
مثلاً در زمان سلاطین ساسانیان به وسیله این افراد چقدر و تا چه اندازه به مردم ظلم و ستم گردیده.
در این زمان تمام اقتصاد مملکت و قدرت در دست موبدان و یا روحانیون بود و تمام قدرت و ثروت را برای خود و برای فرزندان خود می خواستند و از هیچ گونه ظلم و ستمی به طبقات زحمتکش کوتاهی نمی کردند و از پیشرفت طبقه کشاورز و دهقان و حتی از درس خواندن آنها جلوگیری به عمل می آوردند و همین افراد باعث عدم پیشرفت دین پیامبران بودند.
دین پیامبران مسئله برتری و طبقاتی را از بین برده است.
خلاصه تا زمانی که اقتصاد یک جامعه و قدرت یک جامعه به دست این نوع افراد باشد دین پیامبران ما تنزل کرده و رو به فراموشی می نهد.
سخنرانی مشارالیه در ساعت 2215 خاتمه یافت عده شرکت کننده در حدود 50 نفر بودند.
نظریه شنبه : شنبه نظری ندارد.
نظریه چهارشنبه : نظری ندارد.
نگهبان نظریه یکشنبه : یکشنبه نظری ندارد ایادی آقای صالحی بهره برداری 28 /5

منبع:

کتاب پایگاه‌های انقلاب اسلامی، حسینیه ارشاد به روایت اسناد ساواک صفحه 152

صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.