تاریخ سند: 5 خرداد 1347
درباره: سید محمد حسن نبوى
متن سند:
شماره: 4729 /16 ﻫ 1 تاریخ: 5 /3 /1347
از: ساواک بنادر و جزایر خلیج فارس
به: تیمسار ریاست سازمان اطلاعات و امنیت کشور
مدیریت کل اداره سوم 322
درباره: سید محمد حسن نبوى
بازگشت به برگ ارزیابى گزارش خبرى شماره 57137/ 322- 24 /8 /1346
از نامبرده بالا سوابقى در مراجع انتظامى محل موجود نیست ولى سوابق وى در ساواک به شرح زیر میباشد.
1ـ مشخصات: سید محمد حسن نبوى فرزند سید محمد صادق شهرت نبوى تاریخ و محل تولد 1303 خورموج1 شماره شناسنامه 204 خورموج مذهب شیعه اثنى عشرى جعفرى متأهل- محل سکونت بوشهر محله سنگى- میزان معلومات لیسانسیه معقول و منقول- شغل رئیس دبیرستان داریوش کبیر بوشهر مشاغل و محلهاى اقامت قبلى از مهرماه سال 27 تا فروردین 32 ساکن نجف اشرف که در مدارس سلیمیه و مدرسه قوام تحصیل میکرده و از فروردین 32 تا مهر 34 ساکن قم مدرسه حجتیه و از مهر 34 تا اسفند 37 تهران مدرسه مروى و از 14 اسفند 37 تا به حال در بوشهر(اداره آموزش و پرورش) بوده.
2ـ سوابق- برابر نامه شماره 1995 /3150 /5 ـ 7 /9 /44 شهربانى بوشهر نامبرده بالا عصر روز 6 /9 /44 در مجلس جشنى که به مناسبت ولادت حضرت حسین علیه السلام در دبیرستان سعادت2 برگزار گردید ضمن سخنرانى از فداکارى یک بچه ویتنامى تعریف و تمجید نمود که نتیجتاً به ساواک احضار و در مصاحبهایکه با وى معمول گردید به خط خودش تحریر نموده(مطالبى که گفته شده عبارت بود از بیان شجاعت و شهامت و مبارزه با ظلم و قیام علیه ستمگرى و نیل به حریت و بیان اینکه ملل و مردمیکه از هدف پیروى کرده توانستهاند از زیر یوغ استعمار و بردگى به در آیند مانند مردم هند و پاکستان و دیگر اینکه وقتى مللى خواهان آزادى و استقلال شده و مزه آزادى را دریافت، از بذل جان و مال و فرزند و برادر در راه بدست آوردن آن دریغ نخواهد کرد در دنیاى کنونى مردم ویتنام حتى کودکان ده یا دوازده ساله در حفظ استقلال و آزادى در جنگها فداکارى میکنند.
3ـ ایدئولوژى3: سید محمد حسن نبوى فردى است معمم و داراى ایدئولوژى4 مذهبى شدید که روى این اصل نسبت به اقدامات چند ساله اخیر مملکتى مخالف به طوری که مشارالیه از ابتدا تنها شخصى بود که در بوشهر به لوایح ششگانه انقلاب سپید شاه و مردم(سال 1341) رأى مخالف داد، وى از طرفداران آیتاله خمینى و رفقایش اکثراً از اعضاء قدیمى جبهه ملى مانند(سید على اصغر مصطفوى- عبدالرسول خرّم- نجف فروزانى) میباشند که در آن اداره کل 312 مسبوق به سابقه هستند و قبلاً معاشر نزدیک او صمد صالحى دبیر سابق آموزش و پرورش بوشهر بود که اخیراً به آبادان منتقل گردید و این شخص از اعضاء جمعیت نهضت آزادى و قبل از آمدن به بوشهر در انجمن اسلامى دانشجویان شیراز فعالیت میکرده و به استناد مدارک موجود حالیه نیز فعالیتهایى در زمینه نهضت آزادى دارد.
سیدمحمدحسن نبوى همان طوری که عرض شد درلباس معممى مدیریت دبیرستان داریوش کبیر را به عهده دارد و در بحثهاى خود با دوستان همفکرش از هیچگونه تنقید از دستگاههاى دولتى خوددارى نمینماید و چون داراى انحرافات ایدئولوژیکى شدید است اقدامات مثبتى را که در امر سیاسى و اقتصادى نصیب کشور گردیده نادیده گرفته و هر مطلبى را از جهت نفى قضیه مورد تجزیه و تحلیل قرار میدهد.
چنانچه در جشنهاى فرخنده تاجگذارى که در دبیرستان داریوش کبیر برگزار گردیده بود وى در حضور رؤساى ادارات دولتى و فرماندارکل بوشهر پس از بیان مقدمهاى اظهار میدارد که کارهاى عمرانى در این منطقه صورت نگرفته است، در صورتی که شهرستان بوشهر از لحاظ آبادانى و عمران با دوسال گذشته به هیچوجه قابل مقایسه نمیباشد و در ثانى با توجه به گزارش خبرى شماره 6492 /16/ ﻫ1 ـ 8 /8 /46 و اظهاراتى که مشارالیه هنگام تدریس در کلاس پنجم ادبى مینماید نمونهاى از طرز تفکر او میباشد البته در مورد اهانت وى به مقام شامخ سلطنت تحقیقات دامنه دارى معمول گردید ولى نظر به اینکه یاد شده بالا در شهرستان بوشهر و حتى توابع که خود نیز از اهالى خورموج میباشد داراى نفوذ بوده و با در بر نمودن لباس روحانیت در نزد کلیه روحانیون منطقه داراى وجهه خاصى است. لذا جمعآورى مدارک لازم بلافاصله بعد از اهانت وى به مقام شامخ سلطنت براى این ساواک غیر ممکن[بود] زیرا علاوه بر عرایض فوق همان طوری که استحضار دارند اینمدت مصادف با ماه مبارک رمضان و عید نوروز و سپس ماههاى محرم و صفر بوده که وى در یکى از مساجد بوشهر درپاى منبر به ایراد سخنرانى و وعظ مىپرداخته و از طرف دیگر به دست آوردن مدارک منتهى به سؤالاتى از دانشآموزان میگردد که نتیجتاً موجبات آگاهى مسئولین دبیرستان و بالاخره اداره آموزش و پرورش بوشهر را فراهم مینمود و بعید به نظر نمیرسید که دانشآموزانی که به نحوى اطلاعات خود را به این ساواک میدادند مورد تنفر واقع و آینده آنان دستخوش ناراحتیهایى میگردید ولى حالیه که موقع مناسب تشخیص داده شد مدارک لازم تهیه گردید و سه نفر از دانشآموزان به اسامى اله کرم رفیعى نژاد(که آقاى نبوى در سر کلاس از او سوال نموده بودند) و حسین صداقت و عبدالنبى خردمند در مصاحبههاى معموله خود نوشتهاند که آقاى نبوى رئیس دبیرستان چنین اهانتى را به مقام شامخ سلطنت وارد آورده است علیهذا ایفاد گزارش خبرى شماره 6492 /16 /1 ـ 8 /8 /46 مورد تائید این ساواک و بدینوسیله مدارک مزبور شامل شش برگ عین اوراق مصاحبه با دانشآموزان مذکور جهت استحضار و ابلاغ نظریه نسبت به تحت پیگرد قرار دادن سید محمد حسن نبوى به پیوست تقدیم و در پایان نیز به عرض میرساند که مدارکى جهت تحت پیگرد قرار دادن ابوالقاسم کمندى بدست نیامده ولى مشارالیه داراى انحراف ایدئولوژیکى در احزاب سیاسى مخالف میباشد که شرح آن طى گزارش خبرى 6076 /16/ﻫ- 20 /6 /46 قبلاً بآن اداره کل 312 و 311 منعکس گردیده ولى تا به حال فعالیتى در زمینه احزاب و یا اهداف بخصوصى از او مشاهده نگردیده است و فعالیت او منحصر به اظهاراتى در سر کلاسهاى درس خلاصه میگردد.
ضمناً در مورد پاسخ به بند 9 از برگ ارزیابى خبرى شماره معطوفى لازم به توضیح است که بین منبع با آقاى نبوى و کمندى هیچگونه اختلافى وجود ندارد و صحت گزارش خبرى مزبور مؤید این مطالب است.
رئیس ساواک بنادر و جزایر خلیج فارس ـ داور 5 /3/
تهیه کننده و رهبر عملیات ـ اعتمادى 4 /3 /47
توضیحات سند:
1 شهر خورموج مرکز شهرستان دشتى از استان بوشهر است که در 80 کیلومترى جنوب مرکز استان قرار دارد. شهرستان دشتى با 5346 کیلومتر مربع وسعت و حدود 70000 نفر جمعیت در میانه و مشرق استان بوشهر واقع و داراى 3 بخش مرکزى؛ کاکى و طسوج و دو شهر و شش دهستان است. این منطقه به عنوان نگین فرهنگى استان بوشهر و زادگاه و محل زندگى جمع بزرگى از علما و نخبگان استانى و کشورى شناخته مىشود. سوابق تاریخى ساکنین این خطه در مبارزه با استکبار و متجاوزین انگلیسى به خاک میهن و رشادتهاى سرداران شجاعى همچون سردارمهدوى و توسلى در جنگ نابرابر با آمریکاییها در خلیج فارس از افتخارات این مرز و بوم است.
2. دبیرستان سعادت در سال 1278 ﻫ.ش در چهارمین سال سلطنت مظفرالدینشاه و 49 سال پس از تأسیس دارالفنون تهران تاسیس شد. این مدرسه ابتدا بهنام مدرسه ملیّه مظفریّه سعادت و سپس به نام مدرسه سعادت مظفرى و به نام مظفرالدین شاه نامگذارى شد. این مدرسه از بدو تأسیس تا امروز رجال و اشخاص معتبرى را در زمینههاى علم، ادب و شعر، سیاست، هنر و دین در دامن خود پرورش داده است.
3.در اصل: ایدهئولوژی
4. در اصل: ایدهئولوژی
منبع:
کتاب
انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک، استان بوشهر، کتاب 1 صفحه 104