صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

موضوع : شیخ فضل اللّه محلاتی

تاریخ سند: 11 آذر 1348


موضوع : شیخ فضل اللّه محلاتی


متن سند:

از : 20 ه ی به : 20 ه 3 شماره : 1794/ 20 ه ی ساعت 1935 حدود 2500 نفر در مسجد امام حسن عسگری واقع در خیابان سیمان شهرستان ری حضور داشتند در این موقع شیخ فضل اللّه محلاتی وارد مسجد شد و مردم منتظر به منبر رفتن نامبرده بودند.
ساعت 1945 حاج ترابعلی مسلمی کارگر کارخانه سیمان ری نزدیک گوش حاج سیدعلی غیوری امام جماعت این مسجد نجوائی کرد و بعدا سه نفری (مسلمی ـ غیوری ـ محلاتی) مقداری صحبت کردند و سپس حاج ترابعلی مسلمی و شیخ فضل اللّه محلاتی از مسجد خارج گردیدند.
در این موقع درویشعلی فراهانی کارگر برق سیمان ری نزد جمعیت اظهار نمود آقای محلاتی را بردند و ایشان امشب منبر نمی رود.
با گفتن این مطلب موضوع دهان به دهان گشت و ناراحتی عجیبی بین حاضرین خصوصا جوانان به وجود آمد و عده ای دسته دسته دور هم می گفتند : بردنش، روی گفتار شب قبلش بوده.
شخصی به نام سیف اللّه رفیعی کارگر سابق چیت سازی تهران که فعلاً در خیابان سیمان جنب دبستان سجادی فرش فروشی دارد گفت : اگر این مردم عرضه می داشتند همگی دستجمعی بیرون می رفتند و هر کجا آقای محلاتی را می بردند آنها هم می رفتند و این عمل اثر خوبی داشت.
شخصی به نام شاه میرزا شغل فرش فروش گفت : رفتن مردم به بیرون از مسجد کاری از پیش نمی برد و ممکن است پیشامدی بشود و منجر به تیراندازی گردد.
نصرت اللّه رفیعی گفت چنین غلطی نمی توانند بکنند، مگر مردم چه کار کرده اند که بر روی آنها تیراندازی شود؟ گذشته از آن مگر محلاتی چه گفته که او را برده اند.
بیچاره جز حرف حق مگر حرف دیگری گفته است.
به غیر از اینکه شب قبل گفته است آزاد زن آزاد زن اسلامی است نه این آزاد زنان هرجائی.
مگر حرف بدی گفت که امشب این از خدا بی خبرها نگذاشتند به منبر برود.
به طور کلی حاضرین در مسجد درباره محلاتی صحبت می کردند و گاهی می گفتند آقا را برده اند کلانتری و بعضی می گفتند به سازمان امنیت برده اند و خلاصه بحث روی این موضوعات دور می زد که در ساعت 2030 حاج سیدعلی غیوری به منبر رفت و ضمن صحبت درباره شقی و سعید گفت : هیچ کس در شکم مادر شقی یا سعید نبوده بلکه پس از تولد و معاشرت با دیگران و موقعیت زمان و مکان شقی یا سعید گردیده است.
غیوری پس از مقداری بحث روی این موضوع به سخنان خود خاتمه داد و بعدا دعا و قرآن روی سر گرفتن آغاز گردید.
نظریه منبع ـ سیف اللّه و نصرت اللّه رفیعی و شخص دیگری به نام سیف اللّه چشمه ای از طرفداران خمینی می باشند و در کوی سیمان فعالیت زیادی دارند.
سیف اللّه رفیعی قبلاً کارگر چیت سازی تهران بوده که در سال 47 به اتهام فعالیت به نفع خمینی در داخل کارخانه اخراج و هفت ماه زندانی گردیده است و فعلاً مغازه فرش فروشی دارد و از طرف حاج سیدعلی غیوری، حاج حسن پوربختیاری، عزت اللّه خلیلی کمکهائی به او می شود.
نظریه رهبر عملیات ـ طبق دستور واصله به کلانتری شهر ری از منبر رفتن شیخ فضل اللّه محلاتی جلوگیری گردیده است.
ضمنا شیخ فضل اللّه محلاتی در تاریخ 9 /9 /48 در مسجد امام حسن عسگری ضمن سخنان خود حملاتی به آزاد زنان امروزی نمود و آنان را با آزاد زنان اسلام مقایسه کرد و گفت آزاد زنان امروز دارای زبان دراز و دامن کوتاه می باشند و از سجایای اخلاقی بی بهره هستند و در خاتمه منبر نیز برای شکست اسرائیل و یهود و سرنگونی کسانی که به این ملت کمک می کنند و همچنین پیروزی مسلمانان دعا نمود و حاضرین با شدت احساسات آمین می گفتند.
بومی نظریه 20 ه 3 ـ 20 ه 3 نظری ندارد.
آقای صالحی 1ـ سوابق سیف اللّه و نصرت اللّه رفیعی و چشمه ای بررسی و تحت مراقبت دقیق باشد.
2ـ بهره برداری و دستورات داده شود.
17 /9

منبع:

کتاب شهید حجت‌الاسلام فضل‌الله مهدی‌زاده محلاتی به روایت اسناد ساواک - کتاب اول صفحه 499


صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.