تاریخ سند: 8 مهر 1351
موضوع : برگزاری مجلس جشن به مناسبت میلاد حضرت قائم(ع) در مسجد جلیلی
متن سند:
به: 312
از: 20 ه 12 شماره : 14707 /20 ه 12
از ساعت 1830 روز شنبه 1 /7 /51 در مجلس جشنی که به مناسبت میلاد
حضرت قائم (ع) از طرف انجمن دینی مسجد جلیلی برگزار گردید عده ای در
حدود 500 نفر از افراد مختلف در مسجد جلیلی اجتماع نموده بودند و تمام
دیوارهای مسجد با شعارهای ضد استعمار و مبارزه با سکوت و دعوت مردم به
مخالفت با هر گونه ستم پر شده بود و این شعارها در هر نقطه ای به دیوار نصب
گردیده بود و محوطه حیاط مسجد را با فرش و صندلی و میز تزئین که واردین به
مسجد ابتدا با شیرینی و بستنی و نقل پذیرائی و سپس برای استماع برنامه های
جشن به داخل مسجد می آمدند.
نماز جماعت توسط مهدوی پیشنماز برگزار و
پس از خاتمه نماز حاضرین در مسجد با شیرینی و بستنی و نقل پذیرائی و سپس
آیاتی چند از قرآن توسط کودکان خردسالی تلاوت و آنگاه علی حجتی کرمانی
بالای منبر رفت و بحث علمی و انتقادی خود را پیرامون حکومت جهانی و سیر
تکامل موجودات زنده تا نهایت آخر شروع و ابتدا در مورد زندگی جانداران
صحبت و برای مقایسه، دانه گندم را از زمان کشت تا به مرحله خوشه مورد بحث
قرار داد و گفت از اول تا آخر این دانه گندم باید سیر تکاملی خود را طی و هر
عواملی که سد پیشرفت نمو و رشد او
باشد بایستی بر طرف تا به مرحله تکامل برسد و اما بشر گذشته از اینکه زمان
طفولیت را باید سپری و از عوامل تربیت و راهنمائی تا به موقع بلوغ برخوردار
شود و سپس به تکامل برسد و چون از تمام موجودات زنده به علت دارا بودن
عقل برتر و خدا برای او مقامی تعیین نموده لذا اوست که باید برای بهتر زیستن به
نام یک انسان کامل با تمام عواملی که سد ترقی و تعالی اوست مبارزه و این موانع
را پشت سر بگذارد و در این دو نمونه گفتار خود اظهار داشت حکومت جهانی
طبق اعترافات محققان و فلاسفه های دنیا امری است که اجتناب ناپذیر و این
حکومت جهانی زمانی به وجود می آید که ما مردم در بوجود آوردن آن سهمی
داشته باشیم البته نه ما مسلمان های امروزی دنیا.
مسلمانان امروز طوری به
گوشه نشینی و بی حالی و بی خبری از هم غرق شده اند که یک مشت ژاندارم
بین المللی و سرسپردگان امریکا در سرزمین های ملل اسلامی به زور، خانه و
کاشانه های آنان را غصب و آنها را از سرزمین های خود بیرون کرده اند و ما احساس
همدردی و پشتیبانی از آنان نمی کنیم و سپس به مفاسد و هرزگی های اجتماع ما
اشاره و دستگاه را با فشارهای خود به طبقه علماء و رواج فحشاء و مراکز فسق و
فجور مورد انتقاد قرار داد و گفت امام زمان با دعا و گریه زاری امکان ظهور برای
ماها ندارد مگر از راه سازندگی و عمل در راه پیکار با هرزگی ها و مفاسد و هر
ستم کاری.
نامبرده طی مدت یک ساعت سخنرانی آن چنان حملاتی به
گردانندگان فاسد و چپاولگر دستگاه نمود که حاضرین را سخت تحت تاثیر قرار
داد و نیز به مردم که به حالت خمود و گوشه نشینی منتظراصلاح وضع جامعه به
وسیله ظهور امام زمان نشسته اند سخت حمله نمود
و فقر و بیچارگی ملت را ناشی از همین گوشه نشینی آنها قلمداد کرد.
سپس محلاتی به مدت 50 دقیقه سخنرانی حادی را شروع و در مورد حکومت
جهانی و عوامل ظهور حضرت بحث نمود که از حجتی کرمانی به مراتب بیشتر به
گردانندگان دستگاه و غارتگران که برای حکومت چند روزه خود از هر جنایت و
فسادی فروگذاری نمی کنند حمله نمود و آنچنان مردم را تحت تاثیر قرار داد که
همگی مات و متحیر مانده بودند و تمام حملات او متوجه دستگاه و مجریان
برنامه های دولتی بود.
ضمنا در فاصله بین این دو سخنرانی جوانی به نام
صادقیه1 قطعه شعری انتقادی به طور دکلمه خواند که برای او در بین خواندن
این اشعار چند صلوات فرستاده شد و در ساعت 2200 این مراسم پایان یافت و
حاضرین به ترتیب از مسجد خارج گردیدند و در موقع خروج افراد یک شعار که
بر روی مقوا به خط قرمز نوشته شده بود وسیله شخصی به نام عسگری که راننده
مهدوی پیشنماز می باشد بین حاضرین به مقدار کمی پخش شد.
افراد شناخته
شده در مسجد مزبور عبارتند از مهدوی پیشنماز مسجد.
حاجی جلیلی.
مهدوی.
علی حجتی کرمانی واعظ.
محلاتی واعظ.
زنگنه.
مهندس گل افشان.
محمدرضا توانا.
محمدعلی یزدان پناه.
دلشاد.
عبداله درزی و محمدمهدی
یزدان پناه.
نظریه سه شنبه.
یک برگ عین شعار مزبور به پیوست ایفاد می گردد.
2 ضمنا
مجلس جشن به مناسبت میلاد حضرت امام زمان (ع) در دو شب در مسجد
جلیلی برگزار که گزارش مورخه 2 /7 /51 نیز متعاقبا تقدیم خواهد شد.
آذری
نظریه چهارشنبه.
نظریه سه شنبه مورد تأیید است.
پاد
رئیس دایره 1 فقیهی
رئیس بخش 12 شهسواری
رئیس اداره یکم امنیت داخلی ـ فرنژاد
یک نسخه تکثیر و به پرونده 26575
عسگری راننده ضمیمه شود.
2 /10 /51
اداره کل سوم 6 /7 /51
محمدرضا مهدوی کنی پیشنماز مسجد جلیلی
توضیحات سند:
1ـ در صفحه بعد کتاب حاضر
ملاحظه خواهید کرد که نام این
جوان شریفی، محصل هیجده
ساله بوده و از مکتب مطالعات و
تبلیغات صادقیه جهت اجرای
اشعار انقلابی در مجلس جشنی
مذکور شرکت نموده بود.
2ـ با مراجعه مجدد به پرونده
مزبور عین شعار نوشته شده
بدست نیامد ولی متن آن در
صفحه 314 آمده و آنچه از
اسناد و از سخنان فعالین مسجد
جلیلی بدست می آید اینکه این
شعارها، شعار حرکت و مبارزه و
تشویق برای مقابله با دستگاه
ظلم و طاغوت بوده است.
آقای
هوشنگ دلشاد در مصاحبه با
مرکز اسناد انقلاب اسلامی در
این باره می گوید: «در ولادت
حضرت امام مهدی تمام خیابان
انقلاب بعد از میدان فردوسی تا
دروازه دولت را چراغانی
می کردیم.
شعارهای انگلیسی
داشتیم.
ساواک می آمد
مخصوصا شعارهای انگلیسی را
می کَند.
» (ر.ک تاریخ شفاهی
مسجد جلیلی، پروین قدسی زاد،
مرکز اسناد انقلاب اسلامی،
صفحه 83) در پی وصول این
گزارش به اداره کل سوم (امنیت
کشور) اداره مزبور طی نامه
مورخ 15 /7 /51 به شماره
8316 /312 به ساواک تهران
دستور می دهد که نسبت به
شناسایی عسگری و علی حجتی
کرمانی و بقیه گردانندگان انجمن
دینی مسجد جلیلی اقدام کرده و
گزارش لازم را ارسال دارد.
ساواک تهران در تاریخ
23 /10 /51 طی نامه شماره
18037 /20 ه 12 جواب موارد
خواسته شده را به اداره کل سوم
ارسال می دارد.
نظر به اهمیت این
سند و برای حفظ و رعایت سیر
تاریخی اسناد، جواب ساواک
تهران در جایگاه تاریخی خود در
کتاب حاضر درج گردیده است.
منبع:
کتاب
پایگاههای انقلاب اسلامی، مسجد جلیلی تهران به روایت اسناد ساواک صفحه 309