تاریخ سند: 11 مهر 1343
احتراماً شیخ محمد خیرخواه یزدی در مسجد امام چنین اظهار میداشت: تاثیر محیط بر افراد و تاثیر افراد بر محیط
متن سند:
تاریخ:11 /7 /1343
ریاست محترم امنیت شهرستان قم
احتراماً شیخ محمد خیرخواه یزدی در مسجد امام چنین اظهار میداشت: تاثیر محیط بر افراد و تاثیر افراد بر محیط و آیا انسان در مقابل عوامل انقلابی چه وظیفهای دارد. در مقابل محیط چه وظیفه و کارهایی در اثر به همپیوستگی درست میشود؟ یا که بهطور اعجازآمیزی آن را از مجرای طبیعت وسیله قدرت اسلام با مافوق طبیعت رشد و فرهنگ هیچ اجتماعی مخالف نیست بلکه انسانها را به فرا گرفتن علم و دانش و فضیلت دعوت میکند که باقی نسل آینده طبق زندگی روز افرادی باشند با علم و فضیلت و آیا پدران و مادران در مقابل فرزندان خود چه وظیفهای دارند. در وهله اول وظیفه پدران و مادران این است که فرزندان خود را شخص صالح و با نظم و دانش پرورش دهند و وظیفه پدران و مادران این است که بایستی فرزندان خود و آن محیطی که در آن اشتغال به تحصیل دارند تحت کنترل قرار دهند. بعضی از پدران و مادران منطقی را شیوه خود ساختهاند که اصلاً قابل بحث نیست. یعنی بر این عقیدهاند که ما در محیط امروز نمیتوانیم فرزندان خود را به طور شاید و باید تربیت کنیم. طفل تا وقتی وارد محیط تحصیل شده بایستی طبق برنامه فرهنگی تربیت شود. آیا بایستی دید که این فرزند شما تحت تربیت چه وزیر فرهنگی میباشد. تحت نظر وزیر فرهنگی است که به دین و عقاید شما پایبند است یا برعکس و آیا نبایستی به وضع اولیای دبستان و تحصیلی آن رسید. بالاخره تمام این وظایف به عهده والدین فرزندان است. چندین بار گفتهام آقا اگر نمیتوانی سر تا سر برنامه فرهنگ را اصلاح کنی پس لااقل جزیی از آن را به قدر قدرت خود اصلاح کن یا لااقل محیطی که فرزندانت در آن اشتغال به تحصیل دارد اصلاح کن. آن سیدشرفالدین که دانشگاهی از خود تاسیس نمود که چه دکترها و چه مهندسین نمونه تحویل جامعه داد نمیگویم شما تنها در این کار اصلاح دخالت کن نه اگر من و شما در این کار به طور متفقاً اقدام کردیم کارها درست میشود. اگر اجتماع با یکدیگر هم پیوستگی داشتند نیروی محیط را تشکیل میدهند. یک فرد عامل انقلاب نیست بلکه اگر اجتماع در اطراف او بودند او میتواند عامل انقلاب باشد.
معاویه هم تنها دست به یک سلسله اقدامات نمیزند بلکه وقتی عمروعاصها و یزید و ... اطراف آن جمع شدند و دنبال هر یک از آنها هم عده ده نفر دیگری جمع شدند آن وقت معاویه اقداماتی میکند و احکام غیر حکم اسلامی روی کار میآید. بایستی اجتماع از وهله اول با تشریک مساعی از اقدامات معاویه جلوگیری کنند وقتی که شجره اقدامات او ریشه دوانید و شاخ و برگ داد دیگر نمیشود شاخ و برگ آن را قطع کرد. بذر وقتی تلخ ریشه کرده و دارای شاخ و برگ شد دیگر نمیشود آن را قطع کرد ولی اگر آن را از وهله اول سوزاندی و از میان بذرهای شیرین کنار زدی دیگر رشد نمیکند و اگر هم ریشه کند بیفایده است. معاویه استعداد دارد ولی اگر مردمان اطراف آن نباشند و از او کناره بگیرند این ریشه او از کار میافتد و اما اگر ابوسفیانها و عمروعاصهای اطراف او را گرفتند، استعداد او به کار میافتد و آن احکام غیر اسلامی روی کار میآید. وقتی که احکام غیر اسلامی معاویه ریشه کرد و ریشه دوانید مگر به این زودیها قطع میشود؟ بایستی حسینها کشته شوند و کشته بدهند. بایستی اطراف حق را گرفت و حق را بسط داد. پیغمبر(ص) روی کار آمد با همکاری یاران معدودی این دین را تکمیل نمود و در اثر تبلیغ بود که توانست دامنه دین اسلام را تا به این قدر گسترش دهد.
احمدی
رونوشت برابر با اصل است. عباسزاده
منبع:
کتاب
آیتالله حاج شیخ محمد یزدی صفحه 15