صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

موضوع : وعاظ ممنوع المنبر

تاریخ سند: 8 آبان 1350


موضوع : وعاظ ممنوع المنبر


متن سند:

شماره : 13018 /20 ه 12 در تاریخ 6 /8 /50 ناشناسی به فلسفی می گفت آقای خزعلی1 تلفنی به من گفته است که حجازی به او گفته امشب قرار است عده ای از آقایان ممنوع المنبرها بیایند خدمت شما (فلسفی) و از او نیز دعوت کرده است بیاید آنجا که یک فکری بکنید.
مثلاً یا منبر را تعطیل می کنید همه روحانیون منبر نروند و یا کاری برای رفع ممنوعیت از منبر اینها بشود حالا خزعلی می خواهد بداند این موضوع به دستور شماست یا اینها می خواهند در آنجا جمع بشوند ثانیا خواسته است که از شما بپرسم آمدن او به منزلتان صلاح است یا خیر؟ فلسفی گفت من این موضوع را نگفته ام مسئله هم کار خیلی مشکلی است خودشان این فکر را کرده اند من نمی دانم چه می خواهند بگویند و در عین حال خودشان می دانند ولی اگر خزعلی هم بیاید بد نیست چون ممکن است آنها پیشنهادهای خامی داشته باشند ایشان قدری پخته تر در این باب فکر بکند خوب است.
آخر این موضوع مطلبی است البته باز هم تکرار می کنم اگر بنا باشد مسئله مورد شور واقع شود و حل بشود خزعلی هم باشد بهتر است برای اینکه خزعلی پخته فکر می کند.
نظریه یکشنبه ـ 1ـ ناشناس به احتمال یقین شیخ احمد کافی2 بوده است.
2ـ تصور نمی رود روحانیون موصوف تاکنون در این مورد تصمیم قاطعی گرفته باشند زیرا فعلاً در تکاپو هستند که بهر نحوی شده اجازه استفاده از منبر را کسب کنند و حتی فلسفی در این مورد از نصیر عصار1 نیز خواسته است که اقدامی بکند و او به فلسفی گفته تا روز شنبه این کار درست خواهد شد.
نظریه سه شنبه ـ اصلح است به نحو مقتضی از نفوذ و تحریکات و مداخلات فلسفی جلوگیری به عمل آید.
نظریه چهارشنبه ـ نظریه سه شنبه مورد تایید است.
رونوشت برابر اصل است اصل در شماره 161117 می باشد.
در پرونده آقای حجازی بایگانی شود.
71642 28 /11 /50

توضیحات سند:

1ـ آیت الله حاج شیخ ابوالقاسم خزعلی خراسانی، در سال 1304 در بروجرد متولد شد.
تا 10 سالگی به فراگیری دروس ابتدایی پرداخت.
سپس راهی مشهد مقدس گردید و پس از طی دوره متوسطه، در سال 1321، در مدرسه نواب و مدرسه حاج حسن، ادبیات عرب و فقه آموخت.
در سال ...
به قم مهاجرت و مدت 12 سال، محضر حضرات آیات: بروجردی، محقق داماد و علامه طباطبایی را درک و دو سال از محضر حضرت امام کسب فیض نمود.
ایشان، در کنار تحصیل به تدریس و تبلیغ به خصوص در خطابه و منبر مشغول گردید.
در طول دوران مبارزات، همواره از یاران امام و فعالان عرصه سیاست و مبارزه بود و بارها به زندان و تبعید محکوم شده است.
در جریان پیروزی انقلاب اسلامی، فرزندش حسین خزعلی به دست رژیم شاه به شهادت رسید.
آیت الله خزعلی پس از پیروزی انقلاب اسلامی، از سوی امام به عضویت شورای نگهبان منصوب گردید.
وی حافظ قرآن کریم، نهج البلاغه و صحیفه سجادیه می باشند و مشغول تدوین (1382) و تألیف یک دوره کامل تفسیر قرآن به زبان عربی هستند.
2ـ حجه الاسلام شیخ احمد کافی به روایت اسناد ساواک، تهران، مرکز بررسی اسناد تاریخی، 1383 1ـ نصیر عصار فرزند محمدکاظم در سال 1305 در تهران به دنیا آمد.
تحصیلات خود را تا لیسانس حقوق ادامه داد.
سمت هایی منجمله ؛ مدیریت اداره گذرنامه، رایزن نمایندگی دائمی ایران در سازمان ملل متحد، رئیس اوقاف، معاون سیاسی وزارت خارجه و ...
را عهده دار بود.
در سند بیوگرافی ساواک آمده است که «...
ضمنا نامبرده عضو جمعیت ایرانی و کاری ملل آسیائی و آفریقایی و عضو کانون مترقی بوده و شخصی است مردم دار و خوش برخورد و مجلس آرا و عیاش، ولخرج و جاه طلب در امور اداری».
ساواک در گزارش دیگری از حیف و میل اموال عمومی و سوءاستفاده های کلان در زمان تصدی پست ریاست اوقاف کشور نامبرده صحبت به میان آورده و ضمن تحقیقات و بررسی اخبار و گزارشها مراتب فوق را تأیید نموده است.
ضمنا در گزارش دیگری در خصوص وضعیت اخلاقی او و خانواده اش از تماس های مکرر تلفنی و قرارهای متعدد همسر مشارالیه با مردهای دیگر مطالبی ارائه شده است.
عصار از اعضای مرکزی حزب ایران نوین و رئیس سازمان جوانان این حزب بود.
اسناد ساواک ـ پرونده های انفرادی * تاریخ : 7 /9 /50 شماره : 13815 /20 ه 12 موضوع : فخرالدین حجازی در تاریخ 28 /8 /50 سیدمحمود طالقانی و چند نفر دیگر که پای منبر نامبرده بالا در حسینیه بافنده ها رفته بودند مشارالیه (حجازی)ضمن حمله به سیاست اسرائیل از طالقانی در منبر تجلیل کرده است.
نظریه شنبه ـ نظری ندارد.
نظریه یکشنبه ـ نظری ندارد.
آمال نظریه سه شنبه : ـ نظریه چهارشنبه : نظری ندارد.
پاد در پرونده فخرالدین حجازی ارائه شود.
71642 بایگانی شود 8 /9 /50

منبع:

کتاب فخرالدین حجازی به روایت اسناد ساواک صفحه 281

صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.