تاریخ سند: 7 اردیبهشت 1357
موضوع : تشکیل جلسه گفت و شنود در دانشگاه پیرو : 5729/10 ه 2ـ7/2/37
متن سند:
به : 323
از : 10 ه 2 شماره : 5767 /10 ه 2
طبق آگهی های دست نویسی که قبلاً" در مورد تشکیل جلسه گفت و شنود در
روز 6 /2 /37 با حضور استادان و دانشجویان دانشگاه اصفهان پخش گردیده
بود، حدود ساعت 1200
روز مذکور حدود 1500 نفر
از دانشجویان رشته های
مختلف در تالار اصفیأ
اجتماع و حدود 30 تن از
استادان نیز در این جلسه
حضور یافتند.
مسئولیت
جلسه با دکتر گاسپاریان
معاون دانشکده علوم بود.
در
این جلسه ابتدا محمود
وجدانی1 دانشجوی رشته
زبان عربی که نابینا است
اظهار داشت: مملکت
اسلامی است افرادی در
دانشگاه هستند که ترویج
بهائی گری می کنند، مثل
جهانپورها (دکتر فرهنگ جهانپور2) که باید از کار بر کنار شوند.
با اینکه من
نمی بینم ولی شنیده ام که گارد در دانشگاه وجود دارد و همین طور ماشینهای
آتش نشانی، و خواستار اخراج گارد از دانشگاه شد که همه دانشجویان گفتند:
صحیح است.
سپس یکی دیگر از دانشجویان رشته زمین شناسی، به حضور گارد
در دانشگاه اعتراض و گفت معنی بازتر شدن فضای سیاسی3، شکنجه، بازداشت
و زندان کردن افراد است.
بعد قطعنامه ای به شرح زیر وسیله یکی از دانشجویان قرائت گردید:
1ـ اخراج گارد.
2ـ مجازات عوامل گارد از فرمانده تا اجراکننده.
3ـ اخراج عوامل مزدور در لباس استاد و دانشجو.
4ـ تجدید نظر نسبت به وضع افرادی که بی جهت اخراج گردیده اند.
5ـ صدور قطعنامه اعتراض آمیز از طرف استادان.
6ـ آزاد شدن زندانیان سیاسی و دانشجویان دستگیر شده.
7ـ اعلام انزجار دانشگاهی از تبعید علمای عزیز ایران.
8ـ الغاء دانسینگ و برقراری
سخنرانی مذهبی و مدنی به
وسیله اعلام مذهبی.
چ ـ قرار است روزهای شنبه
و یکشنبه آینده نیز جلسات
مشابه ای در دانشگاه تشکیل
گردد.
نظریه شنبه : نظری ندارد.
نظریه یکشنبه : مفاد گزارش
مورد تأیید، دانشجویانی که
تاکنون شناخته شده اند به
شرح زیر معرفی می گردند.
ضمنا بقیه گردانندگان
شناسائی و متعاقبا گزارش
خواهد شد.
1ـ جمشید افشار
2ـ مرتضی تهرانی
3ـ حسین ولی پور
4ـ محمود وجدانی
5ـ محمد هاشم مهیمنی
6ـ ناصر حسانی خبر
7ـ عبداللّه امینی هرندی
8ـ مهدی ابطحی 16ـ محمدعلی رحیم
9ـ سید محمد حسن ابطحی 17ـ فردوس مروج الاحکامی
10ـ مهدی ربانی 18ـ حمیدرضا رحمتی
11ـ ابوالفضل رضوی 19ـ علی محمد طباطبایی
12ـ احمدرضا خرم 20ـ جهانگیر کلانتری
13ـ ابوالقاسم علوی 21ـ مرتضی مبلغ
14ـ بهمن قنبری 22ـ علی اصغر مینائی
15ـ مصطفی رویگری
23ـ حمیدرضا تقوی
24ـ محمود حسینی پزوه
25ـ درویش سلمانی راستگو
نظریه چهارشنبه :
1ـ دکتر فیروزی و دکتر
میرعلائی از افراد مثبت
می باشند.
2ـ دکتر فرهنگ جهانپور
بهائی مذهب است.
3ـ دکتر علی شریعتمداری از
استادان ناراحت و محرک
دانشکده علوم تربیتی است
که در 323 دارای پرونده
است.
4ـ استادان که به خواسته
دانشجویان قیام کرده اند از ترس اقدام نموده اند.
5ـ منظور از برگشت علمای تبعید شده، خمینی و افرادی است که اخیرا در داخل
کشور تبعید شده اند.
6ـ عباس رضوی1 که استاد نمونه معرفی نموده اند در حین خدمت وظیفه استاد
دانشگاه اصفهان بوده که سوابق سوء وی به 323 منعکس شده و به خواسته این
سازمان از استخدامش در دانشگاه با تصویب مرکز ممانعت شده است.
الهام
نظریه جمعه: نظریه چهارشنبه مورد تأیید است.
پژواک
نظریه 10 ه : 1 ـ مفاد گزارش و نظریه سلسله مراتب عملیاتی مورد تایید است.
دانشجویان گرداننده
شناسائی و متعاقبا اعلام خواهد شد.
اسامی آنان به شهربانی و دانشگاه جهت آگاهی و اقدامات مقتضی
اعلام گردید.
2ـ ادامه این وضع، پیشنهادات و توقعات غیرقانونی آنان را افزون نموده و رفته رفته دانشجویان بی طرف
نیز به آنها پیوسته و ممکن است به وقایع نامطلوب منجر گردد.
نیک سیرت
1200ـ7 /2 /37
توضیحات سند:
1ـ محمود وجدانی متولد
1328 شیراز
وی از دانشجویان فعال مذهبی
دانشگاه اصفهان بود که تحت
مراقبت ساواک اصفهان قرار
داشت.
2ـ جهت اطلاع از وضعیت
فرهنگ جهانپوری رجوع کنید
به انقلاب اسلامی به روایت
اسناد ساواک.
اصفهان.
جلد اول
صفحه...
.
3ـ فضای باز سیاسی: در سال
1356 ه ش دمکراتها در
انتخابات ریاست جمهوری
آمریکا برنده شدند و جرالد
فورد جای خود را به کارتر داد.
دمکراتها که از نفرت عموم
مردم جهان نسبت به آمریکا و
حکومتهای دست نشانده آمریکا
با خبر بودند برای اینکه از شدت
این نفرت بکاهند و نگذارند
شورویها از این تنفر عمومی
مردم از آمریکا برای افزایش
نفوذ خود استفاده کنند
تصمیم گرفتند از شدت خفقان و
دیکتاتوری حکومتهای مزدور
خود در کشورهای جهان سوم
بکاهند و با سخن گفتن از
دمکراسی و فضای باز سیاسی،
در این کشورها که به دیگهای
نزدیک به انفجاری شبیه بودند،
سوپاپ اطمینانی باز کنند.
این
بود که حکومت کارتر برای خود
شعار دفاع از حقوق بشر را
برگزید و به مزدوران دیکتاتور
خود که با زور و شکنجه و
اختناق بر مردم حکومت
می کردند دستور دادند نمایش
دیگری بازی کنند و قدری از
خشونت بکاهند.
شاه ایران نیز مجبور به تبعیت از
سیاست فضای باز آمریکائیها
شد تا بلکه از شدت ناراحتی
مردم و نفرتی که از او داشتند
کاسته شود و در نتیجه پایه های
حکومت او و زمینه برای نفوذ و
حضور آمریکائیها بیشتر شود.
در اجرای این سیاست، وضع
عمومی زندانیان اندکی بهتر شد
و از شدت شکنجه ها کاسته شد.
در خارج از زندان نیز اندک
اندک در مطبوعات اجازه بعضی
انتقادهای ملایم داده می شد و
رژیم وانمود می کرد که نسبت به
انتقاد تحمل بیشتری پیدا کرده
است.
تغییر سیاست آمریکا در
ایران به صورت مشخص، با
کنار گذاشتن هویدا از
نخست وزیری آشکار شد.
هویدا در 1356 ه ش کنار
گذاشته شد و جمشید آموزگار
به جای وی به نخست وزیری
رسید و هویدا به عنوان وزیر
دربار منصوب شد و آموزگار
آرام آرام به انتقاد از گذشته
پرداخت تا شاید بتواند مردم
ایران را در فضای باز سیاسی
جدید سرگرم سازد.
با سرکوب
شدن حرکتهای مسلحانه، احتمال
بسیار می رفت که طاغوت و
آمریکا در این عوامفریبی جدید
خود موفق شوند.
در این زمان،
امام خمینی در نجف به شدت
تحت مراقبت و کنترل دو رژیم
ایران و عراق قرار داشتند.
1ـ عباس رضوی متولد 1335
ـ تهران
وی از اساتید فعال در جریانات
سیاسی دانشگاه اصفهان بوده که
به همین دلیل تحت مراقبت
ساواک قرار داشته است.
منبع:
کتاب
انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک، استان اصفهان، کتاب 2 صفحه 155